Gäddfluglina Flyt, interm. eller sjunk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfluglina Flyt, interm. eller sjunk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfluglina Flyt, interm. eller sjunk?

Hej!

Tänkte köpa visions big daddy lina till gäddfisket. Men jag funderar på om jag ska ta flyt, interm. eller sjunk. Grejen är den att jag fiskar inte gädda så ofta (kanske 5-10 gånger/år) så jag hade hoppats på att komma undan med en lina. Men jag kan inte bestämma mig för vilken modell jag ska välja. Jag är mest inne på flyt eller intermediate då jag ofta fiskar på ganska grunt vatten.
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Fiskar du grunt skulle jag kört en flytlina. Jag fiskar oftast på djup mellan 1-3,5meter och flyt fungerar fint där. Du får även en mer visuell upplevelse på köpet.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Gäddfluglina Flyt, interm. eller sjunk?

Jag fiskar mest på 2-4m djup. Tycker Intermediate-linan fungerar kanon. Hjälper även till att "dra ner" större sheephead-flugor från ytan.

Kommentera

Det ligger en del i detta med den visuella upplevelsen med flyt lina. Men det kan du få med en intermediate också. Den tar ju god tid på sig att komma ned så om du börjar att ta hem flugan sekunden efter att den har tagit vatten? Så blir det i stort sett samma sak. Och dessutom blir en intermediate mer all around.

Big Daddy, intermediate sjunker med ca. 1.8 cm i sekunden enligt uppgift.

En sjunk klass 3 Big Daddy ( normal sjunk lina) sjunker ca. 7.6 cm i sekunden.

Här har du de olika Big Daddy linorna i gram: http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...big-daddy.html
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-01, 12:13.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Fiskar själv med flyt, sjunk3 och sjunk6, men klart roligast när man når dem med flyten. Du får köpa en av varje, så är du garderad. Har inte testat dessa linor, men bra pris i varje fall

Kommentera

Tror ni det fungerar med flytlina och om man vill lite djupare någon gång att bara sätta på en sjunktafs eller blir det för sladdrigt att kasta då? Kommer köra med ett #7/8 spö och big daddy linan i #8. Känner att det inte är värt att köpa ett nytt spö för att fiska gädda någon gång/år. Men visst kan det bli så att jag kommer köra det mer och då kommer jag självklart köpa både nytt spö och fler linor. Men än så länge så blir det så sällan att jag känner att det inte är värt att lägga ut så mycket pengar på gäddan som jag nästan aldrig fiskar och dessutom har blivit förälskad i ett #3 spö som jag vill ha...
            Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
            Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Om du inte slänger på värsting sjunk tafsen? Så ska det gå bra. Blir litet som en sink tip lina. Men ta inte heller en intermediate tafs i så fall? Då kommer den alldeles för lätt att dras upp mot vatten ytan när du börjar att ta hem flugan.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-01, 20:35.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              534 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              173 visningar