Tips på prissänkta flugfiskeset till nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på prissänkta flugfiskeset till nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på prissänkta flugfiskeset till nybörjare

Tänkte komma med ett tips här. Var inne på XXL i Bromma igår. De rear ut flera flugfiskeset just nu, nån sorts vinterrea, men endast i Bromma-butiken. Både Pool12, ABU och GuideLine. Helt klart de bästa priserna jag sett hitintills, så ni som är sugna på ett set nu till våren kan ju passa på

Pool12 #8 set nedsatt till 899kr,
    Pool12 #7 set nedsatt till 699kr
    ABU Klass 5/6 set nedsatt till 599kr
    Guideline Hatch #5 set nedsatt till 1299
    Guideline Flystarter #5 set nedsatt till 999kr samt något klass #9 Guideline set sänkt från 2799 till 1999.

Känns ju som hyffsade priser tycker jag!

Observera att jag inte gör nån reklam för butiken, utan bara tipsar er här. Har ju fått flera riktigt bra tips på klipp från er här i forumet tidigare, så man måste ju ge lite tillbaka också

Edit: Kan tillägga en liten följd-fråga också...

Kommer själv börja flugfiskekarriären med ett #6 Guideline Kispiox för P&T båge/öring.
    Nu blev jag sugen på att köpa ett sånt Pool12 i klass #8 också, och ha den till havsöring/gädda. Är det värt pengarna, eller blir jag besviken på #8-klassaren från Pool12 om jag kör ett #6 Kispiox från början?
    Senast ändrad av GäddMartin; 2013-02-27, 00:37.
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Jag har hört att den påken ska vara helt ok. Fixa en rulle med sjysst broms bara Personligen skulle jag köpa klass 7 och kapa det ca 15 cm. Då får du typ en 8 men ett kortare och behändigare spö för båt.
    sigpic

Kommentera

899kr för att prova gädda och HÖ är billigt, sen om du gillar det kan du alltid köpa finare prylar. Köpte själv ett kit till 70% rea klass 7-8 som jag testade till gädda och HÖ. Gädda va askul o fluga, HÖ har jag inte hunnit kroka än men de kommer väl det med. Kommer köra på detta kit ett tag men går redan i tankarna om ett nytt spö, rulle köpte jag för 399kr på XXL, en GL reelmaster seatrout.

Vad gäller spöt vet jag inget om det, men pool12 har väl hyfsade prylar om jag fattat det hela rätt
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
        Jag har hört att den påken ska vara helt ok. Fixa en rulle med sjysst broms bara Personligen skulle jag köpa klass 7 och kapa det ca 15 cm. Då får du typ en 8 men ett kortare och behändigare spö för båt.
        Att kapa spön är nog inget för mig hehe. Har lite "tummen mitt i handen" just för sånt, så helst vill jag låta bli att modifiera, men tack för tipset!

Men sen har jag hört lite "sisådär"-åsikter om Pool12:s lina. Den ska tydligen vara det sämsta i deras set, eller vad tror ni?

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
        899kr för att prova gädda och HÖ är billigt, sen om du gillar det kan du alltid köpa finare prylar. Köpte själv ett kit till 70% rea klass 7-8 som jag testade till gädda och HÖ. Gädda va askul o fluga, HÖ har jag inte hunnit kroka än men de kommer väl det med. Kommer köra på detta kit ett tag men går redan i tankarna om ett nytt spö, rulle köpte jag för 399kr på XXL, en GL reelmaster seatrout.

Vad gäller spöt vet jag inget om det, men pool12 har väl hyfsade prylar om jag fattat det hela rätt
        Ok, ja det var så jag också tänkte Låter ju som ett billigt starter-alternativ, speciellt då det ska vara ett "andra hands" spö. Kommer säkert fiska mycket mer med 6-klassaren, då jag fiskar i P&T sjöarna, men man vill ju gärna ha möjligheten att dänga vid kusten eller i Mälaren också...

Det jobbiga är väl att man behöver en bättre lina till gäddfisket vad jag förstår... Eller kör du gädda på 7-8 setet med original-linan som följde med setet, Marko?
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Köpte en ny lina ganska omgående eftersom linorna i de billiga setten brukar va bottenskrapet från lagerhyllorna. Köpte en guideline pounch pro lina (kampanj pris) som i första hand ska användas till HÖ fisket, men den fungerar även till mindre gäddflugor utan problem. Har inga större gäddflugor de största jag har är 15cm i flash material och dessa vänder utan problem med pounch pro linan. Bara o vänta tills de rear ut nån lina eller kör nån kampanj och slå till
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ok, ja lin-byte blir nog ett måste. Köpte iallafall Pool12 #8 setet idag för 899.

Därefter kom jag på att Svenska Flugfiskemässan hålls väl under Vildmarksmässan i Älvsjö nästa vecka, vad jag läst? Kanske kan hitta något annat #8 paket där för en rimlig slant. I så fall lämnar jag tillbaka Pool12 på öppet köp. Vi får se

Kan tillägga att det finns massa set (som jag nämnt ovan) kvar på deras hyllor. De sänkta priserna ska vara aktuella i åtminstone en vecka till vad jag hörde.

Kommentera

Tack för tipsen!

Iof. så ska man undvika ABU när det gäller flugfiske grejor. De är litet som Fladen. De är betydligt bättre på andra slags fiske don.

Men Pool 12 och Guideline kiten ( förstås ) är justa grejor för pengen. Pool 12, Powerfly kiten är ett bra val för under 1000:- t.ex. Det finns de som frekvent håller kast kurser för nybörjare som har Pool 12 Powerfly seten som " kurs material".
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-28, 09:55.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jupp, jag lyssnade på er i "den andra" tråden och det blev att satsa på bättre grejer. Inte för att Pool12 inte duger, kan tänkta mig att det är sjyssta grejer, men suget efter bättre set blev för stort, så Pool12 ska lämnas tillbaka imorn...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                534 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                173 visningar