Nytt vs beg funderingar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt vs beg funderingar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt vs beg funderingar.

Känner att jag behöver ett nytt spett i jakten på havsöringen på kusten Helsingborgstrakten.

Mina tankar snurrar kring ett msx sapphire klass 7 nytt för ca 2k eller ett Loop multi power klass 7 beg 1500 eller ett scierra hm+ klass 7 nytt för 950.

Mest nyfiken på hur ni andra tänker.

MSX Sapphire, är ju ett väldigt trevligt spö enligt utsago.
    Och det är väl Loop Multi också. Om man kan leva med att ett sådant #7 egentligen är snuddande nära en 9:a dvs. ?
    Jag skulle hellre byta ut HM + mot Stone fly modellen i så fall? Det är värt den extra slanten.

Edit: Du har ju Vision Nite Catapult SW # 7/8 för litet över 2 papp också: http://www.fishline.se/vision-nite-c...oducts_id/535/

En riktig piska. "SW" står för Saltwater.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-26, 20:34.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Har ett GL act4 klass 6 till de lugnare dagarna men behöver ett spett som kan trycka lite tyngre linor genom vinden. Sen har man tillgång till vatten med lax runt knuten för 700kr om året kan va skönt o ha lite stöddigare prylar än en 6:a då. Det med hur det är klassat mot det gamla skiter jag i. Jag räknar mer med vilken linvikt som gäller för spöt. Sen går jag efter aktionen i spöt. Har även hittat ett nytt act4 klass 8 för runt en tusing och ett 9,6fot klass 7 för 1395. Gillar det jag har men behöver mer power som sagt. Eller ett rappare klass 6 så slipper man handla mer linor kanske.

Kommentera

jag köper nytt, men så bygger (monterar)jag mina spön själv.
        Men med en begränsad budget, det har ju jag också men är villig att lägga lite mer pengar på ett bra spö med en bra känsla, men för ca 1500 skulle jag hellre köpa ett bevisligen bra spö än ett billigare med tveksam kvalitet.
        Om ett spö går söndet pga materialfel så går det sönder ganska fort, inte efter några års fiske.
        Men dyrt beggat går före billigt nytt alla dagar i veckan.

Flugfiskare är som regel väldigt rädda om sina saker, det är socka och spötub som gäller.
        Dom spinnfiskare jag träffat viker ihop spöna med rullen på och fäster tafsen i en en spöring sen ner med grejerna i skuffen till nästa vända.
        Nu skriver jag att alla givetvis inte gör så men om jag inte säger det blir jag förmodligen påhoppad av ett gäng spinnare.
        Dessutom finns det en uppsjö av beggade spön och andrahandspriserna är ganska låga så att göra fynd är ganska lätt.

Så att köpa beggat flugspö av en flugfiskare ser jag inte som en fara, frågan är ju om man ens ser att att spöna är gamla.
        Senast ändrad av Guideline; 2013-02-26, 22:00.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av nerylf Visa inlägg
          Har ett GL act4 klass 6 till de lugnare dagarna men behöver ett spett som kan trycka lite tyngre linor genom vinden. Sen har man tillgång till vatten med lax runt knuten för 700kr om året kan va skönt o ha lite stöddigare prylar än en 6:a då. Det med hur det är klassat mot det gamla skiter jag i. Jag räknar mer med vilken linvikt som gäller för spöt. Sen går jag efter aktionen i spöt. Har även hittat ett nytt act4 klass 8 för runt en tusing och ett 9,6fot klass 7 för 1395. Gillar det jag har men behöver mer power som sagt. Eller ett rappare klass 6 så slipper man handla mer linor kanske.
          Act4 är ju ett rappt spö. Har testat det nån gång. Lätt och fin klinga.
          Tror inte att det ska vara några problem med en del vind, det gäller ju bara att trycka ihop linbågarna.
          Om du är nöjd med spöt så gå bara upp nån linklass så klarar du ju lite större flugor.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jo det vet jag med att folk i regel vårdar flugprylarna bättre. Sen ser det löjligt fint ut på bilden. Ska ut o klämma på en 7:a i helgen så den som lever får se. Ville mest ha olika personers värderingar för o ha nåt o gå på. Tack till er som svarat.

Kommentera

Beggat gammalt före nytt skit alltid! I ärlighetens namn har jag bara beggade flugspön - 8 st. Nja, ett är nytt - men det fick jag.
              sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              560 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              178 visningar