Havsöringsspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöringsspö

Tjena.
    Jag har fått ett erbjudande att följa med och fiska havsöring i aprill. Behövs det en 7a för att få lite längd i kasten i lite hårdare vind? eller duger det med min 5a som jag fiskar regnbåge med?
    Någon som har ett bra förslag på spö?

prisklass :2000-3000.

Mvh

En sjua är att föredra. Flugorna är ofta lite större och din klass 5 lina kommer inte skjuta lika bra.

Här är ett helt ok spö. Beggat men mycket spö för 1200 kr. http://www.edgeflyfishing.com/ipb/to...ts-99-klass-7/

Hör av dig om du behöver en lina, jag har massor av nya.
    sigpic

Kommentera

tack så mycket för svaret. självklart är begagnat intressant! billigt och ofta i bra skick ska kontakta killen med en gång. ska man köra med en "vanlig" klass 7 lina? jag kan knappt någonting om olika kastegenskaper med olika linor osv. Är relativt ny inom flugfiske.

Mvh

Kommentera

Gärna ett sådant spö som är snabbt och har en mer utpräglad topp aktion så att du kan krympa lin bågen i vinden.

Vision Venus. http://www.sportingflyshop.se/items....&show=products

Vision Nite Catapult. http://www.sportingflyshop.se/item.php?pid=8521

WF intermediate, både slow och fast varianten är ju populära till kust fisket.

Denna i # 7/8 t.ex. : http://www.fishline.se/airflo-sixth-...oducts_id/396/
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-25, 10:25.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

tack jock scott! du kommer alltid med lysande svar

Kommentera

Varsågod och tack för de vänliga orden!

Kom på ett annat och litet billigare spö som även det borde duga bra på kusten :

Dock inte fullt så snabbt som Vision spöna. Men ingen slö pinne för det.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-25, 12:11.

Kommentera

Perfekt. jag får kika runt lite. ska åka 20 april så har god tid på mig att hitta något spö

Kommentera

Ja, det finns ju ett antal alternativ att välja på där ute. Så ge det hela litet tid. Helst bör du väl försöka att hitta en välsorterad butik i grannskapet så att du kan klämma och känna på olika spön innan du bestämmer dig. Men linan ovan kan jag gå i god för. Har självt en sådan fast intermediate sedan 3 år tillbaka till P&T fisket. Den funkar klockrent och skjuter som fn.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-25, 12:48.

Kommentera

ja precis. det kan nog vara ett bra alternativ. att prata med dem i butiken och känna å klämma den lokala butiken för mig blir el-ges sportfiske i Skövde. Jag "känner" dem väldigt bra, får bra rabatter osv.
                  på tal om butiker så är det just el-ge butiken i skövde jag ska åka å fiska havsöring med.
                  Med största sannolikhet ska guidline följa med oss. Då skulle vi få lite tips och känna på lite nya prylar osv. kan nog bli spännande!

Kommentera

Bäst är att prata med dom i butik och säga vilken typ av spö du gillar osv. Är dom duktiga kan de skräddarsy en utrustning för din smak. Köpte själv ett toksnabbt spö för HÖ fisket, tog bra stund innan man fick kläm på tekniken med den då jag är van vid långsammare spön.
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar