Helikopter tur i fjällen !? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helikopter tur i fjällen !?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Helikopter tur i fjällen !?

Ni som åker på dessa tripper kanske har några bra tips på lättviktsprylar när det gäller fisket. Stormkök och diverse prylar har man redan i lättvikt men just fiskeprylarna och tillbehören skulle behövas justeras. 20kg packning på heli tur är inte speciellt mycket att hurra för om man ska va borta 5-6 dagar. Samt att det blir lättare att vandra i fjällen om man kan få bort 5kg från packningen.

Så har ni tips ös på vetja. Håller på och går igenom utrustningen för fullt just nu.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Sv: Helikopter tur i fjällen !?

Istället för att släpa på originaltuberna till spöna så kan du ta ett grått avloppsrör på 50mm och kapa av och montera två elrörslock. Halverar vikten på spötuberna. Ett spö i varje.

Kommentera

Oj det finns så mycke!
      Vi kan börja med tuberna, borra så många hål i tuberna som det får platts, klipp av halva tandborsten, portionera tandkrämen, strunta i innertältet o bara kör yttertältet, ta bort remmar som inte annvänds på ryggsäck o kompretions påse till sovsäcken, kör bara torrmat, skippa många såna här bra att ha saker. Jämför vikten på likvärdiga klädesplagg, ta det lättaste givetvis. skaffa en köksvåg så du tydligt ser grammen.
      Det låter som få gram men som man brukar säga, MÅNGA BÄCKAR SMÅ.
      Och det stämmer. Från år till år får jag ner kilona med att bara ta bort smådetaljer.
      Lite överkurs som ja gjort (sytt eget tält 800g,sytt eget regnställ 300g)

Här har du lite tipps.

Här har du material om du ska sy.

Mer tipps.

Kommentera

Glömde en sak som vi gjorde innan våran flaff-flaff tur när kraven var 20kg.
        Innan vägning.
        Ta på dig alla extrakläder du har o stoppa så mycke tunga saker i fickorna som det bara går.

Jag hadde mat för en vecka i benfickorna sist jag va i Adolfström

Kommentera

Ta bara ölburkar istället för glasflaskor, bag in box istället för glasflaskor däremot vet i ¤%& om jag skulle ge mig på whisky som inte är förpackad i riktig flaska ;-).

Det går också att få in en 20 st 33cl burkar i jacka, benfickor mm om det är problem med packningsvikten i helikoptern...

Sen kanske du inte behöver ha med dig så många flugor ;-)

Eller hur man nu prioriterar :-)

Kommentera

ska kika igenom länkarna hemma.

Sen att ta på sig mycke kläder och utrustning som går utan att se ut som en michelingubbe är redan planerat. Att lätta all annan material genom att borra hål va ingen dum ide iof, så länga man inte borrar hål i kåsan och vattenflaskan :-P

Maten är en sak som vi inte kommer att tumma på det har vi redan kommit överens om att det får kosta lite extra, riktig mat, öl, whiskey och fet cigarr är riktiga motivations höjare på en sådan tripp. Så den biten görs inget åt det är just den personliga utrustningen som blir problemet, nu får man jaga gram och försöka hitta en bra lösning på det hela. 20kg fylls på riktigt fort när man väl börjar packa prylarna
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Sv: Helikopter tur i fjällen !?

Brukar flyga ut och fiska varje sommar. Men har då ett basläger (dit vi flyger) och gör dagsturer med lite packning. Ibland kan det vara värt att betala lite övervikt för att få med sig allt vin:-) Övervikten brukar kosta typ 15-20 kr/kg.

Kommentera

Hmmm kanske ska maila o fråga vad extra kilon kostar innan man lägger ner massa pengar på lättvikts prylar kan bli dyrare än vad det smakar i slutändan.

Kommentera

ta riktigt starkt hembränt i plastdunkar, spä det på plats.
                  är man ute sommartid behöver man eg. inte så mycket mer än fiskegrejorna, en kniv, salt, mygga och lite torrfoder, dom flesta släpar på en massa skit dom inte behöver

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
                    Ta bara ölburkar istället för glasflaskor, bag in box istället för glasflaskor däremot vet i ¤%& om jag skulle ge mig på whisky som inte är förpackad i riktig flaska ;-).

Det går också att få in en 20 st 33cl burkar i jacka, benfickor mm om det är problem med packningsvikten i helikoptern...

Sen kanske du inte behöver ha med dig så många flugor ;-)

Eller hur man nu prioriterar :-)
                    HA HA! Whisky är ju ett måste.
                    Det går ju faktist att tappa upp i andra flaskor. Jag va till och med så nördig så jag vägde 3 tomma 1,5l pet-flaskor av olika märken. Sprite flaskan va lättast. O lättare blev den när man tog bort etiket och plombering.

Avnjöt 1,4l rökig Laphroaig under senaste fjällturen. Mmmmmmm

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar