Bygga till en fightingbutt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga till en fightingbutt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga till en fightingbutt

Hej!

Jag tänkte lägga till en fightingbutt på mitt flugspö. Men jag kan verkligen inte få av ändplattan. Jag har testat att koka den och även att värma den över ett ljus, men det spelar ingen roll för den rubbas inte överhuvudtaget. Är det någon som har nåt tips om hur f-n jag ska få av skiten utan att kapa den.

Spöt det handlar om är ett Guideline Exp4 #5 om det spelar någon roll.

Edit:Jag har pratat med Guideline och dom säger att den ska vara limmad.
    Senast ändrad av haggis82; 2013-02-13, 16:40.
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Så här gjorde jag.
    Borrade ett hål i mitten på bottenplattan. Gänga med en M8 tapp.
    Kapade bort skallen på en lagom lång M8 bult, limade på det material som slutligen skulle bli butten.
    Satte den gängade änden i borrmaskinen och började svarva till materialet till dem form jag ville ha.
    Sen är det bara att skruva in den i spöt, du kan eventuelt använda någon gänglåsning.
    Va noga att få ut borrspån o skit ur spöt.

Lycka till!

Kommentera

Ändplattan och rollfäste är sk hane(ändplatta) och hona som limmas ihop. Om du sätter en tunn vass kniv in i skarven o slå på kniven mycket försiktig och tränga den in skarven. Limmet släpper efter några få slag.

Borra helst inte, du kan skada klingan.

Jag gjorde min av champagnekorken från mitt 40-årskalan.
      Bifogade filer
      Senast ändrad av Mickefinn; 2013-02-13, 18:59.

Kommentera

Är det nog tjockt gods i bottenplattan för att gänga M8, känns som att det bara blir typ två gängvarv. Men smidig lösning om det fungerar. Borde även finnas något smart sätt att få limmet att släppa tycker jag. Edit: Såg inte knivmetoden ovan, skrev för långsamt
        Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Jo det kanske är i klenaste laget.
          Men gänga har funkat för mig, men jag använder ju inte min butt vid en fajt. Den är mer där för att inte rullen hamnar i backen när man lutar spöt mot någe.
          Om man nu får bort botten plattan, hur gör man då?
          Bra o veta till nästa gång jag ska gör en tåligare butt.

Kommentera

Då får man väl svarva en insats som man kan limma dit istället, med gängat hål i centrum. Sen funkar ju ditt sätt med en skruv med rätt gänga som man limmar korken på.
            Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Bara att bygga upp med maskeringstejp på metalstaven som butten är byggd på. Sedan på med polyuretan trälim, alt. epoxi.
              Trälim är bra eftersom det svälla och fylla ut tomrum.
              Tänk på att sätta det i press under härdning så inte limmet trycka ut butten.

Håll det gärna under uppsikt de första timmarna så du se om butten trycks ut eller om limmet hitta någonstans att krypa ut.

Kommentera

Jag tror knappt att det att det hade blivit 1 varv om jag hade gängat den tyvärr.

Jag fick loss den tillslut. Det fanns tyvärr ingen möjlighet att få in någon kniv som du sa mickefinn, men annars så hade det varit
                en riktigt bra lösning. Jag värmde på med ett ljus igen och mycket längre denna gången, och sen på med en handduk så jag kunde använda en tång utan att göra så det blir märke på plattan och sen bara dra nåt så djävulsk... Tyvärr så lossnade inte bara ändplattan utan även rullfästet. Men det blir inte några större problem att få fast igen. Sen kokade jag den delen för jag tänkte att det borde gå lite lättare nu när det även kommer in kokande vatten "inifrån" men det var fortfarande omöjligt att få loss själva plattan. För att sen äntligen få loss plattfanskapet så höll jag i rullfästet och in med en smal tång och sen banka jag det i golvet nästa allt vad jag hade och liksom tryckte ut plattan inifrån istället. Så nu är alla delar helt limfria. Ska inhandla en butt imorgon och så får vi se hur resultatet blir.

Vad jag fattar det som så är det bäst att föra in någon gammal spödel som ligger och skräpar en bit in i handtaget så det blir en extra lång del som man sen kan limma butten på.

Tack för alla svar. Hör av mig imorgon igen om jag får nya problem.
                Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Här kan du se principen om montering av rollfästen, som en lite ledtråd för åter montering. http://www.youtube.com/watch?v=MQoSf8srMys.

Roligt att du fick lös det.

P.s: Du kan skriva processen på recept.nu under flugspösopa
                  Senast ändrad av Mickefinn; 2013-02-13, 21:09.

Kommentera

Har monterat en avtagbar butt härifrån:
                    http://www.hsimport.se/products/bygg...utt.php?visa=k
                    Högst upp till vänster på tredje bilden uppifrån.

Butten har en hylsa som man limmar fast i spöt och sedan gängar man in butten i hylsan.
                    http://silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar