Gäddflugtafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddflugtafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddflugtafs

Tjo!

Sitter här hemma och försöker skarva ihop wire med nylon linan men inte en enda tafs har klarat drag teaterföreställning wiren har gått upp och nu börjar ja bli riktigt irriterad och funderar på ATG köpa färdiga tafsar istället trotts kostnaden!

Kan man använda tippetringar mellan wire och nylonet så man slipper dessa jävla skarvknutar?

Mvh/vansinnig

Dragtestet ska det stå och inte teaterföreställning haha

Kommentera

tippetringar funkar bra. Men 2 öglor som hakas i varandra är nog enklast.

Kommentera

Jag har testat knyta lite gäddflugtafsar inför våren med 0.6 och 0.4mm nylon som tapering och sen Pafex mot 0.4mm med Uni/grinnerknuten. Verkar hålla bra.
        Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor eftersom jag har samma problem själv så jag lånar tråden lite.

Jag har alltså samma problem, jag har provat knyta tex darts carbon coated wire och när man drar åt den ser tafsen ut som en telefonsladd (när man ska knyta på flugan). Så jag kan också skriva under på din vansinnighet. Även flugor.ses tafsmatrial tycker jag är svårt att knyta. Vilken knut använder man? Både till skarvar och för att knyta på flugan.

Kommentera

Som sagt Pafex materialet funkar bra att skarva med nylon med uni/grinnerknuten, Får vara lite försiktig när man drar åt knuten annars blir materialet lite konstigt.
            Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Kan väl tillägga att ja inte har några som helst problem att skarva ihop nylon linor med varandra men Wiren går ju inte att dra åt ordentligt, men ska testa med grinnetknuten nu direkt och sen återkommer ja med resultat

Kommentera

Grinner ska fungera bra. Annars om du inte är nöjd? Testa med Albright knuten:

The Albright Knot is a versatile fishing knot that has a wide range of uses. The Albright Knot is only moderately easy to tie but it is suitable for joining different types of fishing line, e.g., Monofilament to Braided, or Braided to Wire.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Testade grinnerknuten nyss och nu sitter ja här i soffan och gråter av lycka TACK SOM FAN och skit fiske på er

Kommentera

Så lite så, den gör sitt jobb bra den knuten. =)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar