Low memory flugline - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Low memory flugline

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Low memory flugline

Det finns en hel del av olika linor i marknaden som kallas Low memory eller No memmory
    line.
    Är det nån som har en sådant som som är värkligan low memory(har varit mer än en säsong), isf behandlar du det på nåt speciellt sätt.

Min Scientific Anglers Air Cel som skulle vara en sådant är långt i från det, man skulle kunna kalla den för Einstein memory.

Tycker att Dan Tackel linorna och Rio dito kan nog sägas passa in på etiketten low memory. Men som med vilken flug lina som helst så ska de ju inte ligga orörda på rullen allt för länge. I synnerhet under vinter förvaringen då. Dan Tackel linorna och iaf. Rio Gold är ju dessutom enkla att töja raka under ca. 1 minut om de har börjat visa tendenser till att korva till sig?

Tänk bara på att Rio Gold i fall att du överväger en sådan? Är iaf. 2 klasser tyngre än uppgivet. Min #6 Gold väger mer än en #8. AFTM 8 = 13.61 gram. Rio Gold #6 = 14.25 gram.

En klass 4 Gold ligger bättre till för att vara en klass 6 lina enligt AFTM med runt 1.4 grams över vikt då.

Om man köper en WF, Dan Tackel lina? Då gör man klokt i att ta en klass högre än spöt däremot.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-12, 18:14.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Citat:"Men som med vilken fluglina som helst så ska de ju inte ligga orörda på rullen allt för länge. I synnerhet under vinter förvaringen då."

Jag vet inte, men mina linor ligger på rulle enbart när jag är ute o fiskar, annars ligger de i en byrålåda.

Jag funderar på en DT line till min sage tcx 490-4. Jag har aldrig provat dan tackel linor. Hur ligger dom i vikt?

Kommentera

En DT i samma klass som spöt borde funka bra. DT linor, håller i alla fall AFTM till 98 % oavsett tillverkare. Vet iaf. att Sameo's DT funkar fint på det spöt Och deras linor är ju över lag väldigt nära AFTM klassningen.

Den DT #5 från Dan Tackel jag har funkar bra på mina #5 spön.
        Likaså en liknande DT jag fick av Diedose efter att ha testat den åt honom förra året känns rätt.
        Så jo, jag vågar nog säga att du kan köpa en 2:a sortering i samma klass som spöt.

Tänk bara på att det tar en stund innan du hittar timingen med en DT. Den är märkbart annorlunda mot en WF. Men när man träffar rätt? Så flyger den fint!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-12, 21:01.

Kommentera

Jag använder Scientific Anglers och den lina jag har verkar inte ha så högt minne. Den har vid ett tillfälle legat på rullen nästan en hel vinter och när jag drog ut den så blev jag faktiskt lite förvånad att den inte "krulla" ihop sig mer än vad den gjorde, typ nästan ingenting.

Kommentera

Måste lägga till att du hade en ruggig tur som valde just 490-4 och inte någon annan pinne av den modellen. De är annars ganska grymt under klassade.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-12, 21:14.

Kommentera

Hänger aldrig linor längre. Sköter man underhållet av dem, så är det inga problem. Brukar bara rengöra/smörja och spola på dem löst på rullen inför vintern. Har inte haft några problem med något märke som jag har linor av ( Rio, Airflo, Barrio, Guideline och Scierra ). Galghängandet är en svunnen tid

Kommentera

Jag har en tcx 990, den är inte underklassad.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Tack för tipset Jock
                  Jag kollade på Dan Tackel 2:an sortiment, väldigt bra pris, jag ska prova det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                    Jag har en tcx 990, den är inte underklassad.
                    Det kan iof vara ett undantag det med.

Men 590, 690 och 890 är det definitivt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar