Utrustning till nybörjare... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning till nybörjare...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning till nybörjare...

Tjena!

Jag som så många andra här kommer att börja flugfiska till våren. Och även jag behöver ju utrustning, jag har oxå kollat på Loop incite och fått förklarat för mig att det är ett bra första set men att även Guideline har bra grejer. Det pris jag har tänkt mig är upp till 3000:-. Loop setet kostar ju i och för sig "bara" 2000:- men är det bra eller kommer jag behöva byta om nåt år när jag har blivit bättre. Jag har även kollat på Sameos utrustning och deras classic complete, kostar lite mer (3300:-) än ovanstående men man får oxå mer saker. Är det värt att lägga de extra pengarna? Tilläggas bör ju att jag kommer fiska efter harr, röding och öring.
    Undrar även om ni har några tips på hemsidor/filmer/youtubeklipp där jag kan lära mig mer om flugfiske eftersom jag är helt novis på detta?

Tack på förhand!

Jag skulle köpt Sameo classic.

Där har du lite instruktion om hur du kastar.

Finns några videos där dom visar lite olika kast osv.

Kommentera

Hej!

Lägg inte allt för stora pengar på din första utrustning. Jag förstår din tankegång med en något dyrare utrustning. Men även de kiten på 1500:- - runt 2000:- kommer att hålla dig igång på ett bra sätt de första 3 - 4 säsongerna iaf. Och vid det laget, så vet du vad du vill ha ut av spöt först och främst. Det är ju inte alls säkert att du kommer att trivas med just den aktionen ett av de dyrare spöna har som du råkar välja i nu läget? Och då är det ju rätt surt. Dessutom, så tar det sitt tag innan man kan utnyttja ett "finare" spö hela kapacitet också.

Det är bättre i det läge du befinner dig i nu att köpa ett nybörjare kit som har ett spö med en halv snabb och en så förlåtande aktion mot små misstag i tekniken som det bara går.

Sedan så kommer det ju till en del kring utrustning i början som kostar en del också som man får ta med i kalkylen. Sjunk lina, reserv spole till rullen eller en extra rulle, väst eller midje väska, flugor och flug ask, tafsar etc.

Ett 9 fot klass 5 kit är en bra all around utrustning för de fiskarna du kommer att jaga.

Här är några kit tips. Detta är ingen rang ordning dock:

Guideline Kispiox
      Guideline EXP 4
      Loop Incite
      Vision Vipu. Ett alldeles nytt spö, som har fått bra kritik av de som har prövat det. Koma rullen och Guideline Force linan är gamla beprövade grejor.

Mitt tips är att du tar kontakt med din lokala fiske klubb och hör dig för om kast kurs? Video klipp på Tuben i all ära. Men kan inte jämföras med en riktig instruktör.

Likaså, tänk bort "spinn kast längderna" när du övar på gräsmattan. Klarar du att kasta 15 - 20 m så kan du fånga fisk på fluga också. Hellre då att du ser till att få bra precision på kasten och så rak sträckning av linan och tafsen som möjligt än uber kast längder. Behärskar man inte lin längden i fråga? Då slutar det i de flesta fall med att linan landar som en nudel på vattnet med tafsen och flugan som dekor på toppen av lin högen.
      I synnerhet i strömmande vatten, är presentationen av flugan och precisionen på dina kast mycket viktig.

Till en början, så öva inte kast teknik vid dina fiske vatten. Håll dig på en gräsmatta. Eller iaf. i ett vatten som inte innehåller den fisk du är intresserad av. Annars är risken stor att ditt fokus på kast tekniken snart är som bort blåst.

När du övar i början? Ha en liten garn tuss på tafsen i stället för en fluga. När du sedan har en fluga på? Ha på dig polaroid glasögon. De skyddar inte bara mot solen och starkt ljus. Utan även mot ev. ovälkomna besök i ögonen av din fluga.

Många pekpinnar blev det.

Litet video klipp:

http://www.norfolkflyfishing.comFly Fishing Basics | Part 1A few fly fishing basics suited for all fly fishermen, but really aimed at those looking for some ...

What is fly-fishing? How is it different from bait casting or fishing with lures?For more information on fly fishing, please visit this link:http://www.orvi...
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-05, 13:20.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Sv: Utrustning till nybörjare...

Jag vågar påstå att det funkar så här:
        Ju mer avancerad du blir som kastare, desto mindre behov av att byta spö.

Sen att man VILL byta spö är en annan sak. Bättre ställt, andra önskemål på aktion, andra spöringar eller bara för att man vill ha nåt nytt...men om du kan kasta på riktigt så kan du kasta med alla spön även om man föredrar en viss typ.

Jag har aldrig ökat på mina kastlängder eller antalet fångade öringar i förhållande till spöts pris.

Man måste ändå lära sig tekniken.
        Och som Göran säger, man måste även ha massa annat; tafsar, tippet, flugor, askar, kanske en håv, en klippare, brillor osv, osv.

Det sitter inte i prylarna...

Kommentera

Hallå allihopa!

Tack så jättemycket för tipsen, de hjälper! Troligen så blir det Loop kitet för som ni nämner ovan så är det lite till att köpa innan jag står i älven, sen blir det nog till att köpa snart så jag hinner stå på gräset och nöta lite innan. Ska dock spana in det nya Vision spöt också...

Skitfiske på er!

Kommentera

Sv: Utrustning till nybörjare...

Min poäng (som jag glömde) är att om du köper ett prisvärt set, t ex Guideline Exp4-kitet, eller nåt av de andra från kända märken som Loop, vision, GL, sameo, så får du riktigt bra prylar.

Ett dyrare spö är inte "bättre" så att du automatiskt vill ha det i 10 år...men om du vill köpa ett dyrare spö så är det också ok. Bara du inte förväntar dig längre kast eller mer fisk.

Kommentera

Tack Danne, Loop känns i alla fall pålitligt enligt en kompis som bara kör Loop men jag kände även att det skulle vara kul att höra vad folket här i forumet har att säga.

Kommentera

Inget fel på deras grejor....Bara man är medveten om att Loop spön i 98 fall av 100 är under klassade. Dvs. att de behöver en eller 2 lin klasser upp för att lira bra. Om man nu inte håller sig till deras egna WF linor d.vs?

Incite pinnarna, behöver en klass upp, om du ska köpa en sjunk lina från någon annan tillverkare sedan?

Glömde säga förut att du troligen har mest nytta av en normal sjunk lina = Sjunk klass 3.
                Detta, har ingenting att göra med klassningen mot spöt. Utan är bara en fingervisning för att tala om sjunk hastigheten på ett förenklat sätt. Ju högre nummer, ju snabbare sjunker linan per sekund. Det finns sjunk klasser från 1 - 5.

De extra utrustnings detaljerna du bör skaffa är följande:

Flug väst eller midje väska. Guideline GL vest, är billig och bra. Ta en storlek större väst än du normalt drar i storlek. Sölvkrokens eller Vision Love handles midjeväska är bra.

En kortskaftad flugfiske håv med "catch and release garn". En håv magnet är bra att ha också då den underlättar transporten och handhavandet av håven. En del sätter du bakpå skaftet i håven. Och den andra delen av magneten i D ringen under kragen bak på västen t.ex.

En medium lång peang som krok lossare. Helst med böjda käftar.

En priest = fisk bonkare.

Tafs klippare.

Ett par pin on reels / retraktor, som ser till att du inte tappar bort peangen eller tafs knipsaren t.ex.

Torr fluge impregnering. Loon Aquel kan rekommenderas.

Polaroid solglasögon.

Flugor ( förstås ). flugor.se, har bra så kallade fyllda askar som är en bra början på flug samlandet. "Favoriten" asken passar ditt fiske bra.

De har även Sameo, taperade ( avsmalnande ) 9 fot nylon tafsar som är bra. Köp sådana med 0.18 och 0.16 spets. 0.16 tafsen, är till för de små flugorna = storlek 16 och 18. + för skygg fisk.

Köp gärna till ett par spolar nylon lina i de dimensionerna så att du kan reparera tafs spetsen med hjälp av kirurg knuten vid behov.

En liten och smidig LED ficklampa är alltid bra att ha.

Vadar byxor, kängor och vadar stav kanske?

Vision Keeper, andas vadare setet är ju prisvärt. Köp inte den billigaste vadar staven om du ska köpa en delbar? Den kan vara klen i godset eller i det töjbara rep som håller ihop delarna.

Runt 500:- - 700:- får du ge för en juste stav. Sedan, så finns det ju odelbara stavar som är bra och billigare. Pool 12, har en sådan för runt 250:-

Köp en storlek på vadare + kängor som är så pass stor att du kan få i extra varma kläder och sockor.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-05, 20:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Inget fel på deras grejor....Bara man är medveten om att Loop spön i 98 fall av 100 är under klassade. Dvs. att de behöver en eller 2 lin klasser upp för att lira bra. Om man nu inte håller sig till deras egna WF linor d.vs?

Incite pinnarna, behöver en klass upp, om du ska köpa en sjunk lina från någon annan tillverkare sedan?

Glömde säga förut att du troligen har mest nytta av en normal sjunk lina = Sjunk klass 3.
                  Detta, har ingenting att göra med klassningen mot spöt. Utan är bara en fingervisning för att tala om sjunk hastigheten på ett förenklat sätt. Ju högre nummer, ju snabbare sjunker linan per sekund. Det finns sjunk klasser från 1 - 5.

Men var det inte du som så fint förklarade att loop inte var underklassat utan att förr i tiden klassade man t.ex. "9"#7-8" och att detta betydde att man skulle ha en DT-lina #7 eller WF#8 men loop har tagit bort WF klassen och bara lämnat DT-klassen?

Du kommer inte behöva byta incite-setet inom några år om du väljer det, MEN det kan vara så att det är för snabbt för dig, och då kanske du vill byta till ett lite långsammare spö, men då behöver du bara köpa ett spö istället för ett helt set
                  Senast ändrad av daikai1; 2013-02-05, 19:51.

Kommentera

Nä, jag kan inte påminna mig att jag har sagt så. Jag har väl alltid framhållit att deras spön är underklassade så vitt jag vet?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar