Var kan jag köpa brödflugor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var kan jag köpa brödflugor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Var kan jag köpa brödflugor?

Hej!

Tänkte kolla om någon vet var jag kan köpa bra brödflugor?
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Vet inte vart du kan köpa dem? Men här har du litet brödfluga, bind tips iaf. :

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jo jag vet har också sett den sidan, men den flugan som ser mest intressant ut av de som sägs där är den som du måste beställa material från usa. Har inga flugbindningsgrejer hemma och de andra varianterna känns inte riktigt lika heta. Jag tänkte lite mer typ som dessa:

Men det känns lite overkill att beställa några flugor från Australien.
      Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
      Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Men lyssna med Runarsson på Edge då. Han verkar ju ha materialet. Och definitivt kunnandet.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Gå in på www.ebay.co.uk sök på "bread fly" eller "bread flies"... det gjorde jag igår.
          Edit: märkte att du redan gjort det. Bilden på de australiska flugorna är ju därifrån. Men det fanns många billigare. Var de inte tillräckligt bra? Var de andra flugorna på tok för vita?

Grejen är att jag själv tycker att brödflugorna på Ebay (och andra jag sett på nätet) har en för stor del av kroken synlig. De är ju gjorda på ett relativt mjukt material (hjorthår) och då kan man väl dölja kroken lite mer. Eller är det tänkt att man ska "nita" fisken så fort den nafsar på flugan lite och därför vill ha en stor del av kroken bar?

Får jag inte meta i ån så kan jag väl ändå fiska med en brödfluga... man är inte dum. Eftersom jag är ute efter id så kanske jag doppar flugan i melass (ungefär som sirap) så den sjunker och samtidigt faller just iden och inte öringen i smaken.

Vill du göra en majsfluga så funkar ju en halv öronpropp alldeles utmärkt...

Jag kidnappar tråden lite. Om jag skulle fiska med sjunkande brödfluga eller majsfluga... räknas det som mete eller flugfiske? (om jag fiskar frilina med ett flötmetespö).
          Kolla dessa: http://www.ebay.co.uk/itm/HARD-BOILE...item2ebbdcf26a
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-01-29, 23:20.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Eftersom du använder ett metspö så räknas det som mete (möjligtvis tenkara-flugfiske )
            "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
            https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Det var ett bra svar. Fiskar man med spinnfluga eller bombarda så flugfiskar man ju inte heller direkt...

Fast en (flytande) brödfluga bör man ju låta gå med strömmen. Om man nu vill imitera bröd, vilket ju är ett dött ting som inte har ett eget rörelsemönster. Efterom jag fiskar med centrepinrulle så skulle jag ju faktiskt kunnat bedriva detta fiske med ett flötmetespö (matchspö). Detta blir ju krångligare ur ett tolkningsperspektiv ju mer jag tänker på det.

Ok, då får jag använda flugspöt då. Men om jag doppar flugan i "luktegott" så känns det ändå som mete på något sätt...

Nu satte du griller i huvudet på mig. Hur ska jag nu kunna sova?
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-01-29, 22:57.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Kroka en bit sån här?

Kommentera

riktigt bröd brukar inte vara så himla dyrt heller.....lättare att kroka en brödbit än en nattslände larv.

Annars är det bara att använda fantasin, finns massor av syntet material på marknaden som kan efterlikan bröd, tex frigolit, skumgummi, foam osv.
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Det var ett bra svar. Fiskar man med spinnfluga eller bombarda så flugfiskar man ju inte heller direkt...

Fast en (flytande) brödfluga bör man ju låta gå med strömmen. Om man nu vill imitera bröd, vilket ju är ett dött ting som inte har ett eget rörelsemönster. Efterom jag fiskar med centrepinrulle så skulle jag ju faktiskt kunnat bedriva detta fiske med ett flötmetespö (matchspö). Detta blir ju krångligare ur ett tolkningsperspektiv ju mer jag tänker på det.

Ok, då får jag använda flugspöt då. Men om jag doppar flugan i "luktegott" så känns det ändå som mete på något sätt...

Nu satte du griller i huvudet på mig. Hur ska jag nu kunna sova?
                    Finns hammare

Det jag skulle göra är att binda en brödfluga av hjorthår. Lätt att binda och flyter bra.
                    Senast ändrad av Flugtoken; 2013-01-30, 09:30.
                    "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
                    https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    189 visningar