I valet och kvalet, Gädda och Havsöring. Total förvirring. =) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I valet och kvalet, Gädda och Havsöring. Total förvirring. =)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för svaren, just nu ser jag väldigt mycket fram emot några dagars inplanerat fiske med stigson här på forumet i slutet på mars, tätt följt av några dagars fiske på Åland troligtvis i slutet på april. Sen är det väl inte så mycket inplanerat men någonstans bär det väl även på semestern i sommar. Sen blir det troligen återigen dags för lite fiske med stigson här till höstkanten. Så några turer ser det ut att bli iaf. =)

Ska kolla närmare på de där fenorna också. Har 2-3 veckor på mig innan jag tänkt beställa. =)
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

För din sommar semester kan jag tipsa om Norge. I mellan och nord Norge kryllar det av bra flugfiske vatten. Harr och Öring fisket, brukar inte vara någon dyr historia där.
      Du har ju länet Femunds marka i höjd med Särna och Idre som inte är fy skam t.ex.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-19, 20:09.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Norge besöktes som sagt förra sommaren, inte med flugspö men i sommar ska jag nog prova mer gös och abborre på hemmaplanen tror jag. Eventuellt åker man en sträcka och provar något spännande vatten men i Sverige stannar jag nog iaf.

Kollade precis på en intervju med Niklaus Bauer ang gäddflugfiske samt kollat lite på fly vs jerk. Inte så lite taggad.
        Funderar på de där "spiral" beteslåsten, typ vision fly swivel, funkar dom bra eller. Niklaus tyckte tydligen inte om vanliga beteslås då dom tydligen hade en tendens att gå upp i kasten.
        Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

O.k.

Visions swivel är riktigt bra. Ingen risk att den går upp inte! Litet knepig att få tag i här i landet....På nätet iaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inlägg
            Funderar på de där "spiral" beteslåsten, typ vision fly swivel, funkar dom bra eller. Niklaus tyckte tydligen inte om vanliga beteslås då dom tydligen hade en tendens att gå upp i kasten.
            Använder bla staylocks till tafsarna. Inte en chans att de går upp.

Kommentera

Attans, ja såg att de flesta butiker verkar ha slut på den. Tydligen även Vision själva också men ska försöka leta efter såna iaf få se om man får tag i några.

Tänkte även spendera söndagen med att bygga en linkorg, satt igår och kollade och dom är ruskigt dyra för lite plast.
              Tänkte köpa en barnpall på ikea och sen 5cm plugg som limmas med epoxy i botten sen göra hål för att fästa något bälte i. Vad tror ni om det? är pluggen för korta tror ni?

Kommentera

Tips: http://www.teamnonstop.com/?p=1723

Det där Staylock, betes låset Wadman tipsade om verkar väldigt juste som ett alternativ till Vision swiveln.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-20, 14:01.

Kommentera

Tack för länkarna, hade hittat den där i mitten tidigare. Om jag inte får tag i fly swiveln från Vision så går jag nog på de där.
                  Har införskaffat barnpall, limstavar och väskbälte med knäppfäste. Ska försöka bygga någonting senare tror jag. =)

edit: Vad tror du om såna här beteslås?
                  Senast ändrad av kenta_85; 2013-01-20, 15:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Det där Staylock, betes låset Wadman tipsade om verkar väldigt juste som ett alternativ till Vision swiveln.
                    Både lättare och smidigare än swivel. Smidigast och lättast är dock fastach hakar, men har hört att flugor gått ur dessa. Har aldrig hänt mig men...

Senast ändrad av Wadman; 2013-01-20, 16:38.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inlägg
                      Tack för länkarna, hade hittat den där i mitten tidigare. Om jag inte får tag i fly swiveln från Vision så går jag nog på de där.
                      Har införskaffat barnpall, limstavar och väskbälte med knäppfäste. Ska försöka bygga någonting senare tror jag. =)

edit: Vad tror du om såna här beteslås?
                      http://www.willyssportfiske.se/p/til...as-spiral.html
                      Varsågod.

Vet inte riktigt jag? Kan ju vara när bilden som luras? Men det ser litet väl grovt ut i godset om man jämför med Wadmans tips ovan. BFT Crosslock Snap, ser ju ut att vara lätt men vettigt konstruerat. Eller som sagt Staylock.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-20, 19:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      535 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      173 visningar