I valet och kvalet, Gädda och Havsöring. Total förvirring. =) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I valet och kvalet, Gädda och Havsöring. Total förvirring. =)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• I valet och kvalet, Gädda och Havsöring. Total förvirring. =)

De senaste åren har fisket för min del bedrivits i princip uteslutande med spinnspö eller jerkspö och jag känner att jag behöver testa något nytt, få en nytändning i fisket.

Då jag länge velat prova lite olika vatten och inte kunnat pga brist på båt så har jag nu tänkt införskaffa flytring och hela kitet. Kommer köra spinn även från denna men jag har även fått ett riktigt sug efter att köra efter gädda med flugspö, ju mer jag tänker på det desto mer sugen blir jag.

Tanken att börja med gäddflugfiske har funnits ett tag, jag köpte ett Fenwick HMG klass 8 med okänd typ av flytlina för snart 10 år sedan. Jag skäms dock att säga att det spöt aldrig varit ens i närheten av vatten.
    Det som saknas för att få ihop det spöt är rulle, backing, tafsmaterial och flugor. Med tanke på att fluglinan till det spöt i princip bara har legat under hela tiden så misstänker jag att den är allt annat är bra?

När jag nu suttit och kollat runt på lite utrustning så har jag börjat fundera på om mitt Fenwick ens skulle klara utmaningen att kasta stora tunga gäddflugor och stötte på detta paket på fishline,

Tanken jag fick var därför att istället för Fenwick spöt, köpa detta set + en extra spole och köra Big Daddy till Gädda och Fenwick med ny lina till Havsöringen.

Är det en bra ide eller tror ni Fenwickspöt klarar det? Annars om Big daddy setet är aktuellt, vad tror ni? Klass 9 eller klass 10?

/skitfiske mvh Kent
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Hej!

Jag tycker att du ska ha Fenwick spöt till HÖ fisket på kusten. Kanske investera i en intermediate lina till det så småningom också. Då slipper du ha en flyt lina som ligger och guppar på vågorna så att du då och då tappar kontakten med flugan.

#8 är ju instegs klassen för gädda. En klass 9 utrustning hanterar ju de upp till runt 20 cm långa Gädd flugorna bättre. I synnerhet de flugor som inte består av syntet material. #10 behöver du knappast ta till.

Det där kitet är fint. Men här har du ett kit som klarar det hela bra det med. Och till ett helt annat pris:

flugor.se, har en fylld Gädd ask som heter "Krokodilen" med 12 flugor som inte kostar skjortan.

Du kan göra en Gädd flug ask av ett gammalt VHS, video band fodral om du klistrar in foam i den och bränner några ventilations hål med en grov och het nål.

Äger du inget sådant fodral? Kolla loppisarna. Kostar kanske 10 - 15 kr.

Knyt dina egna Gädd tafsar.

Du behöver en spole med 0.50 och en med 0.40 nylon lina + gädd flug wire. flugor.se har Pafex Fortress 25 kg som är en mycket bra sådan wire. Och så betes lås.

Skarva ihop följande nylon längder med kirurg knuten: 1.5 m 0.50 + 50 cm 0.40. Och 30 cm wire som skarvas till nylonet med Albright knuten.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-12, 22:48.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar så mycket det där var riktigt bra tips. Har faktiskt gått i tankar om vad tusan man ska stoppa in de gigantiska flugorna i men ett VHS fodral med foam är ju helt lysande, det ska jag lätt ta och göra. Den där flugasken var ju även den kanon, en sån får det bli också.

Var vad jag ville höra, Fenwick spöt får jobba med Havsöringen vid kusten då tror jag. Vad gäller Big daddy setet eller det du tipsade om så tror jag att det får bli Big Daddy setet, läst massa gott om det nu när man suttit och grubblat. Visst det är knappast gratis men tror den värd pengarna.

Har suttit och grubblat länge mellan klass 9 och 10 också, verkar även som man kan vräka ut de största asen till flugor med ett klass 9 också så får nog bli ett sånt, då kanske man kan ha lite skoj med de mindre gäddorna också.

Ett par frågor bara, hur fäster man på bästa sätt tafsmaterialet, tänkt mig typ 0.50-0.40 fluorcarbon i fluglinan? Sen vad skulle du anse att man borde skaffa för sorts lina? Primärt så blir det väl i vikar och så med djup från några dm till kanske 3-4m djupt. Sen blir det väl djupare från båt vissa gånger. Borde man fylla två spolar, en med flyt och en med sjunk eller en intermediate och sen en sjukt. Till att börja med blir det nog bara en lina, sjunk eller intermediate vilket tror du blir bäst?

Sen också, att byta flugor snabbt, hur skulle det gå till? Sätta en litet litet beteslås i tafsen eller helt enkelt behöva knyta om varje gång?

/skitfiske mvh Kent
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Varsågod. VHS fodralet funkar fint. De gädd askar som finns att köpa är ju tok dyra i förhållande till materialet och designen.

flugor.se fyllda flugaskar är riktigt bra. Inte minst när man ska påbörja flugfiske karriären med olika slags fisk som mål.

Och du blir alla gånger nöjd med Big Daddy setet. Det kan jag våga mig på att lova.

Det bästa sättet är ju en ögla i spetsen på flug linan och en motsvarande på tafsen. Finns ju "ögle kit" att köpa till flug linan, eller helt enkelt försiktigt skala bort ytskiktet i spetsen på linan ca 1 dm och göra din egen ögla av kärnan. Lägg gärna litet mjukt och vattenfast lim över själva knuten på öglan sedan och jämna ut lim klumpen. Då slipper du huggen i spö ringarna från knuten och minskar risken att tafsen hänger sig på den.

Ögle kiten, hittar du hos flugor.se.

En intermediate lina är ju effektiv på både grundare vatten och ned till 5 meter. Den svävar ned mot botten. Sedan får man ju ta till en "riktig" sjunk lina på djupare vatten. Men köp då en Big Daddy eller Big Mama. Så att du får en lina som har en klump tapering som passar gädd flugorna. Eller iaf. en riktig Gädd lina.

Beteslås är nog det billigaste och enklaste sättet.

Skitfiske på dig med!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-13, 00:49.

Kommentera

tafsen till gäddfisket gör du i princip likadan som till spinnfisket men med lätare grejer. Själv använder jag vire ca 40cm som jag knutit fast ett beteslås utan lekande. Sen skarvar jag viren till tafsen med albrigt knuten. Öglan på fluglinan fixar du lätt själv om du är lite händig, finns olika metoder till detta (se länk)

http://mojosfiske.blogspot.se/2012/1...dig-sadan.html

Sen gällande linvalet skulle jag lägga min röst på flytlina, mycke lättare att få upp ur vattnet vid omkast. Har du sjunklina måste nästan hela linan tas hem innan nytt kast.

Djupet går att variera med tyngden på flugorna och tafslängden. Lång tafs med en tung fluga går djupt. Men å andra sidan finns det inge roligare o se när det bildas en plog och flugan försvinner i ett stor virvel när den ligger nån dm under ytan
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

I valet och kvalet, Gädda och Havsöring. Total förvirring. =)

Mycket nöjd med mitt Vision Big Daddy klass #9. Sköna drillar på smått (1-4kg) men ändå kraft att bända större gäddor. Fiskar mest på 2-4m djup och kör nästan uteslutande med intermediate-lina. Bra tryck i linan och kastar med lätthet ut 20cm+ flugor. Tror du kommer bli helnöjd med det setet.

Kommentera

Mycket bra tips, tackar så mycket. Sån där ögla såg ju trevlig och lätt ut. men sitter dom bra? Känns som den borde åka av lätt med lite belastning eller sitter den?
              Det får bli ett klass 9 har jag kommit fram till men står fortfarande och har svårt att bestämma mig för vilken typ av lina jag vill ha, flyt eller intermediate. Hur "snabbt" sjunker en intermediate? Är det svårt att fiska på 20-30cm? Har några ställen där det är ca 1-1½m men vass upp till just 20-30cm på våren.
              Ang tafsen så tror jag att det får bli en liten ögla med ett litet rörlås mot nylon/fluorcarbon tafsen och sen samma sak mot flugan men med ett litet beteslås. Tror ni det kan fungera? Eller bör jag skaffa något knytbart material?

Kommentera

De öglorna brukar sitta bra. Kan vara litet piller jobb att få strumpan och låset rätt bara. Men den försiktige, säkrar strumpan med litet super eller UV lim i ett tunt lager.
                En normal intermediate har en sjunk hastighet på 3cm i sekunden. Sedan så finns det en fast intermediate som sjunker något fortare också. Dock något saktare än en normal sjunk lina = sjunk klass 3. Men flyt linan i kitet har du god nytta av när du ska fiska grunt ändå. Och som Mojoman säger. Det är skit kul att se när krokodilen kommer i en plog och klipper flugan. Se här

Simms Fishing Products Presents:Watch one of the fastest freshwater predators voraciously attack topwater flies in the backwaters of Alaska.Visit www.simmsfi...

This is a big Northern Pike caught fly fishing in Northern Minnesota. 50lb. Ande mono was used as a leader to break the 50lb. tippet Fresh Water Fishing Hall...

Du behöver inget rör lås. Gör en vanlig loop exempelvis perfection loop öglan: http://www.netknots.com/fishing_knots/perfection-loop/ på den del av tafsen som ska kopplas till fluglinans ögla och en clich knut på den del som ska hålla betes låset. Men ska du inte ha wire längst ut på tafsen? Även Gädd, flug wire är mjuk och smidig nog att knyta med.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-13, 14:25.

Kommentera

Tack för svaret, tänkte också att det skulle kännas lite bättre med några droppar superlim, lite hängslen och livrem men hellre det än tappad fisk pga av lossnad ögla. =)
                  Jo självklart blir det wire 30-40cm innan flugan. Tror vi tänkte förbi varandra lite nu. Tänkt mig följande:
                  Fluga - litet beteslås - wire (30-40 cm) - nylon/flurcarbon (0.50)(ca 1.5-2m) - fluglina - backing.

Är det istället bättre att ha flugor färdiga med wiren direkt i flugan och sen bara en ögla och ett beteslås där istället typ:
                  Fluga - wire(30-40cm) - litet beteslås- nylon/fluorcarbon(0.50)(1.5-2m) - fluglina - backing.

Kommentera

O.k. jo ibland händer det ju att man går om varandra i tanken.

Låter bra som tafs recept det där första du nämnde.

Risken med fluga + wire, är att det hela blir trassel i flug asken sedan. Och med ett betes lås på tafsen så går det ju snabbt att montera och byta fluga hur som helst.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar