I valet och kvalet, Gädda och Havsöring. Total förvirring. =) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I valet och kvalet, Gädda och Havsöring. Total förvirring. =)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nog blir man rätt sugen alltså, men man bör kanske inse sina begränsningar. Efter spöset, flugor, småprylar, flytring, undersäll, vadare med mera så blir det rätt mycket
    Har föresten suttit och kollat lite på flytring och vadare igen nu, tänkte beställa i slutet av månaden efter löning.
    Vet ni hur scierra CC3 är? Både läst gott och ont om dom, man blir ju lite klyven.
    Sen läser jag att medföljande fenor till flytringen inte är någon större höjdare och funderar istället på någon av dessa:

Vad tror ni?

edit: Istället för Scierra CC3 kanske man skulle satsa på någon av dessa?

Senast ändrad av kenta_85; 2013-01-18, 20:46.
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Du kan ju alltid köpa Pool 12 ringen med fenor och pump i paket i stället.

Kanske även denna: http://shop.el-ge.se/pool-12-flytrin...09-c-1237.aspx

Skulle ta Keeper vadarna i så fall? De billigare, litet äldre Guideline vadarna har det gnällts en del på. Läcker tydligen rätt ofta i sömmarna efter ett tag. Förvånande med tanke på att GL. annars har en bra standard rätt igenom sitt produkt sortiment.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-18, 20:57.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ok kanske gå på keepervadarna då. =)

Tänkte nog köpa http://www.olssonsfiske.se/pool-12-e...601-c-506.aspx
        Ingår även väska där. Tanken med fenor var att undvika dom som man kan få i paket med flytringen, inte hittat någon som tycker dom är speciellt bra. =)
        Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

O.k.

Ja, iof. så är väl Pool 12 fenorna inga rysare precis? Men duger ett tag. Min tanke var mest att du kunde börja med dem och köpa värstingar senare. Det är ju rätt stora pengar du ska ut totalt med när man har räknat in Big Daddy kitet.

Väskan, är nog bra att ha ändå. Och kostar ju inte skjortan precis som du kunde se.

EDIT. Jämför Olssons fiske med OFC och andra. Jag tycker mig ha märkt att Olssons har rätt grymma frakt kostnader.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-18, 21:08.

Kommentera

Tack för tipsen.

Ser ut som dom vill ha ca 300 för fenorna och då känns 300kr extra för bättre fenor som en liten utgift i sammanhanget Ska ta en närmare tid på olika sidor och pool 12.

Det blir en bra summa totalt det här men de här prylarna kommer få jobba hårt och förhoppningsvis hålla många år. Förra året la jag ner galna pengar egentligen på 2 veckors fiskesemester i Jämtland och Norge. Visst har man det mesta av den utrustningen kvar men den kommer inte användas så ofta tyvärr. Den totala summan för allt jag tänkt till det här kommer väl uppgå till ungefär hälften. =) Får se det lite som en investering i stället, inget laddar batterierna så att säga bättre än lite skönt avslappnade fiske och det blir bäst med bra prylar. =)

Kommentera

Jag har ett par av de här http://shop.el-ge.se/pool12-simfotter-p-2392.aspx som Göran förslog, och är mycket nöjd med dem.

Kommentera

Ok funkar dom bra att manövrera runt med och så?

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inlägg
                  Tack för tipsen.

Ser ut som dom vill ha ca 300 för fenorna och då känns 300kr extra för bättre fenor som en liten utgift i sammanhanget Ska ta en närmare tid på olika sidor och pool 12.

Det blir en bra summa totalt det här men de här prylarna kommer få jobba hårt och förhoppningsvis hålla många år. Förra året la jag ner galna pengar egentligen på 2 veckors fiskesemester i Jämtland och Norge. Visst har man det mesta av den utrustningen kvar men den kommer inte användas så ofta tyvärr. Den totala summan för allt jag tänkt till det här kommer väl uppgå till ungefär hälften. =) Får se det lite som en investering i stället, inget laddar batterierna så att säga bättre än lite skönt avslappnade fiske och det blir bäst med bra prylar. =)

Jo, helt klart är det värt att köpa kvalitet. Slår man ut kostnaden på de åren man har glädje av grejorna sedan? Då blir det ju inte många kronor per månad precis.

Och likaså när det gäller fiske resorna. Man man måste ju ha något positivt att tänka tillbaka på under de kalla och långa vinter månaderna.

Kommentera

De är lite trögare att manövrera än den kortare modellen med snörning, men klart effektivare. Är guld värt när man har en bit att paddla. Populär fena och de flesta jag stött på när jag varit ute, har haft dem.

Kommentera

Jag har aldrig tänkt på det, men ja, de funkar bra. När man fiskar från en flyttring man vill inte att paddla som en ankunge(med de små fenor) för att flyta sig från punkt A till B.
                      Ofta man paddlar lugnt och mjukt(man vill vara anonym) men ändå vill man ha lite fart.
                      När är man framme ditt man vill, man har kvar litet fart fortfarande, så det räcker med att paddla med ena benet(broände på vilket sida vill man vända ringen) och ringen glider av sin egen kraft ditt man vill.
                      En liten tips, jag använder av en kort snöre för att säkra fenorna på det sätt att knyter ena ända till fenan och andra ända runt vristen, på det sätt om en fena lossnar mitt i sjön man blir inte av med den, fast det har aldrig hänt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      560 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      178 visningar