I valet och kvalet, Gädda och Havsöring. Total förvirring. =) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I valet och kvalet, Gädda och Havsöring. Total förvirring. =)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Grymt bra tips, de där underställen såg ju riktigt bra ut och betydligt mycket billigare än de jag hittade. Bra långkallingar har jag och tänkt mig en pool 12 easy rider som man verkar sitta rätt högt och bra i så då är det väl upp till låren man lär ha vattnet och långkalling och ett bra underställ bör väl räcka då hoppas jag. =)

Jo här är det väl inte några kanonisar heller vad jag vet, gångbar är den säkert men varit rätt milt så tror inte den är så värst bra. Är väl iof lite positivt då kanske den går upp snabbt sen
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Pool 12 ringen är inget dumt val om man inte ska köpa dyrare grejor typ Fishcat 4? Guidelines ring är inte fel den heller.

Citat: Jo här är det väl inte några kanonisar heller vad jag vet, gångbar är den säkert men varit rätt milt så tror inte den är så värst bra. Är väl iof lite positivt då kanske den går upp snabbt sen #

Ligger onekligen något i det. Men jag hade gärna sett att man åtminstone hade fått vädra pimpel prylarna en gång i år iaf. Vi får väl se vad som händer med kylan?

Har båda de där ställen jag länkade till självt sedan 3 säsonger tillbaka. Har aldrig frusit ute på isen i snål blåsten sedan dess. Och heller inte fuktiga under kläder som klibbar sig fast på huden.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-13, 20:40.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Innan jag började spåna på gäddflugspö så satt jag och diskuterade flytring med Stigson här på forumet och läste runt en massa på forum.
        Var väldigt inne på en Fishcat 4 det som det vägde över till en Pool 12 easy rider var nog följande:
        Fishcat 4 har foam dynor och ryggstöd, verkar ta en rätt stor plats, Pool 12an tror jag man kan få ner mer kompakt, lättare att transportera och så. Nackdel att den verkar vara lite knepig att blåsa upp sits och ryggstöd på istället vilket tar några minuter extra antagligen. De flesta som kört både Fishcat 4 och Pool 12 verkar tycka att dom är väldigt lika, Fishcaten är snäppet vassare. Dock är det nästan 1500krs skillnad mellan Fishcat 4 standard och Pool 12an. Riktigt fint vore Fishcat 4 delux men den får man som det verkar beställa från Tyskland eller så, lite krångel och 1500krs skillnad. Pool 12 kändes därför som ett bra val ändå. Det bra priset på pool 12 gör väl även att om man fastnar i flytringsträsket och känner att Pool 12 ändå saknar något så får man väl sälja den för en nätt summa och köpa en Fishcat 4 och kanske förlora 1000 eller så.

Kör alltid flytoverall på vintern så det är nästan aldrig man fryser men kan tänka mig att plaska runt i tunna andningsvadare i 5-10graders vatten lär kännas utan underställ. Vet inte hur värst svettig man blir i flytring men det är väl att börjat man svettas och blir fuktig då blir man nog snabbt rätt kall.
        Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ja, du klarar dig bra med Pool 12. Och som du säger. Den går ju att vika ihop litet lättare.
          Tips. Biltema har en elektrisk pump som du kan koppla till cigarett uttaget på bilen. Underlättar ju när du ska blåsa upp ringen. Ja, om du inte först ska kånka på ringen en längre sträcka i uppblåst skick dvs.?

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inlägg
            Kör alltid flytoverall på vintern så det är nästan aldrig man fryser men kan tänka mig att plaska runt i tunna andningsvadare i 5-10graders vatten lär kännas utan underställ. Vet inte hur värst svettig man blir i flytring men det är väl att börjat man svettas och blir fuktig då blir man nog snabbt rätt kall.
            Lätt att underskatta vattnets nedkylande förmåga. Använder 4 mm neoprenvadare med stövel, ett jaktställ microfleece av bättre kvalitét, ett tunt andasställ, ullsockar och ett par tunnare trekking strumpor när jag vadar/glider runt i flytring den kallare årstiden. Trots det måste man upp på land och springa liv i lemmarna med jämna mellanrum Har en Pool 12 och den är riktigt smidig. Man sitter högt, bra och det går hur snabbt som helst att blåsa upp den.

Kommentera

Tack för bra råd, de flesta ställen lär det vara kortare gång till men några kräver förflyttning en bit så det kanske blir att ha både manuell och elektrisk tror jag.
              Ang att jag troligen väljer andningsvadare framför Neopren är för att jag vill kunna ha dom på sommaren också utan att svettas ihjäl. Tror jag kommer damma av 5-6an också och köra lite abborre i sommar. =)

Kommentera

Tack för bra råd, de flesta ställen lär det vara kortare gång till men några kräver förflyttning en bit så det kanske blir att ha både manuell och elektrisk tror jag.
                Ang att jag troligen väljer andningsvadare framför Neopren är för att jag vill kunna ha dom på sommaren också utan att svettas ihjäl. Tror jag kommer damma av 5-6an också och köra lite abborre i sommar. =)
                Följer i regel med en dubbelverkande handpump till ringen. Riktigt effektiva och man har förmodligen pumpat upp ringen på samma tid som det tar att rigga elpumpen. Angående vadare, så lär du snabbt bli varse varför man har neopren på vintern när du väl satt dig i ringen Kostar lite om man skall vara i vattnet året runt. Har själv tre par vadare.

Kommentera

Jo precis sån pump blir en bra början, en elpump blir det nog om man inser att det blir för drygt med handpumpen. Tänkte köra lager på lager av bra underställ och hoppas på det bästa.

Kommentera

Jo precis sån pump blir en bra början, en elpump blir det nog om man inser att det blir för drygt med handpumpen. Tänkte köra lager på lager av bra underställ och hoppas på det bästa.
                    Ingen större investering annars. Billigare än bra underställ

Kommentera

Jo neoprenvadare är det ju rätt bra pris på, får se, flytring och vadare besälls nog efter kommande lön alt feb lönen. =)
                      Spötsetet ligger tydligen i Järfälla, trolig leverans i morgon samt även paketet med flugor hoppas jag. =)
                      Tillverkat en fin liten fluglåda nu av typ en sån här: http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6...ck/Pr407112000
                      Som jag karvade bort mellanväggarna i och klistade i foam, lämnade en yta om ca 24x12cm med foam samt 2 små förvaringsutrymmen för ex tafsmaterial eller dylikt. Betalade 29kr/st köpte två samt 49kr för foamen. =)
                      Senast ändrad av kenta_85; 2013-01-14, 22:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      173 visningar