Söker sprängskiss på min flugrulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker sprängskiss på min flugrulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Söker sprängskiss på min flugrulle.

Och problemet är att det inte står vad det är för modell på den. Det står bara "SCIERRA 4/6" på den. Någon som kan hjälpa mig med ideer på vart i hela friden man kan hitta en sådan?

Google var inte min vän

Intresserad av att serva till den inför vintern och det är en rulle jag fått köpa tillsammans med ett spö billigt som fan av en polare så några papper följde inte med...

Söker sprängskiss på min flugrulle.

Nu blir det väl som att svära i kyrkan, men om rullen funkar så är det ju inte nödvändigt att pilla isär den tycker jag.
    Inte en gång under alla år så har jag "servat" en flugrulle, utan det har räckt med att torka/spola av den
    Och i dessa lätta klasser (4-6) så är rullen mer eller mindre en hållare för linan bara
    [FONT="Impact"]Mvh:
    /Johan[/FONT]

Kommentera

alltid bra att rengöra rullarna från damm och grus. Dessa gör knappast nån nytta på ett glidlager som de flesta flugrullarna har.

Men flugrullar brukar inte vara några avancerade grejer. Använd kameran om du är osäker. Ta bild demontera, bild på nästa del och demontera osv.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Du behöver ju inte plocka sönder rullen i sina minsta bestånds delar. Ta av spolen, skölj, torka och återfetta spol axel och broms systemet + spolens kugg. Var försiktig med att få fett på ev. broms skivor bara!

Vill du även serva glid lagret? Så sitter det under den kåpa där du även har den lilla spak som används till att låsa spolen till rull axeln. Var bara försiktig när du lyfter på kåpan / spak paketet så att inte spaken ramlar loss. Då kan du ha ett riktigt piller göra för att få den på plats igen!

Det kan även vara så att rullen har en mutter / tum skruv som håller spolen på plats. Då brukar det finnas en tunn mutter till under denna tum skruv, som du kan lossa på från spolen för att få ut lagret. Lagret, är oftast spol format. Du får kanske slå spolens kant hårt mot handflatan några gånger för att få ut det? Se till att du har ett mjukt underlag som det kan landa på.
        Och se till att du stoppar tillbaka lagret åt samma håll som det satt på från början. Annars så får du fel vev riktning sedan.

Är du osäker på riktningen på lagret sedan du har stoppat tillbaka det? Sätt tillbaka kåpan eller den platta muttern + tum skruven och spolen på rullen och prov veva.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-20, 13:46.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för hjälp. Nu är den ner plockad i beståndsdelar och ihop monterad igen. Tänka sig att den funkar

Kommentera

Kära bror du är sjuk

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            534 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            173 visningar