1200:- för spöt? Prisvärt nybörjarspö?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sportex diamond 9' #7 ?
Collapse
X
-
Hej!
Litet av ett lotteri med ett sådant nytt märke. Kan vara både bu och bä.
Skulle jag personligen lägga upp under 1800:- på ett spö? Då skulle det tveklöst bli Scierra stonefly:
Helt klart värt att plussa på 300:- för uppe på Sportex spöt.
Eller om du vill ha ett billigare spö med en litet lugnare halv aktion? Då är ju också Guideline Exp 4 en bra kandidat. Ett bra nybörjare spö för den slanten.
En liten fråga bara? Ska du ha ett klass 7 spö till kust Öringen?Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-18, 19:42.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Sportex diamond 9' #7 ?
Ah, tack för svaret Jock! Jag skulle precis skriva att jag köpte spöt. Drabbades av en oemotståndlig lust att ha.
Det är flugbindningen och, japp Jock, den stundande öring premiären i Skåne som lockar.
Jag kände på flera spön och det här kändes bäst. Inte för att jag har en aning om hur ett flugspö ska kännas. Så vi får väl se vad jag säger om några månader?
Nu ska jag lära mig själv att kasta. Kan bli intressant! :P
Kommentera
-
Hej!
O.k.
Ja, ibland blir ju köp impulsen en övermäktig.
Men känns spöt gött i handen? Då kommer du säkert att trivas med det i fortsättningen också.
Ska du ha en lina till det spöt? Då är ju en Dan Tackel WF 8 Intermediate perfekt för kust fisket.
Intermediate linor, ligger inte och guppar på våg topparna som en flyt lina gör. Vilket i sin tur gör att du då och då tappar kontakten med din fluga. Intermediate linan, snarare svävar ned mot botten.
Varsågod.
EDIT.
Tips. Kontakta din lokala sportfiske klubb, och hör om de har kast kurser? DVD:er och video klipp på You Tube i all ära. Men en "live instruktör" gör att du lär dig snabbare och får rätt teknik från början.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-18, 20:13.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Sportex diamond 9' #7 ?
Lysande! Tack igen! Faktum är att jag tänkte åka till Höganäs under morgondagen för att införskaffa rulle och lina. De hade inte vad jag ville ha där jag köpte spöt, så lite impulser lyckades jag motstå, trots allt.
Ok, så du rekommenderar en tyngre lina än #7:an? Vad vinner jag och förlorar på en uppklassad lina?
Spöt kändes riktigt skönt, men det ska bli riktigt intressant att få höra någon bevandrads bedömning, när tillfälle ges.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ante_J Visa inläggLysande! Tack igen! Faktum är att jag tänkte åka till Höganäs under morgondagen för att införskaffa rulle och lina. De hade inte vad jag ville ha där jag köpte spöt, så lite impulser lyckades jag motstå, trots allt.
Ok, så du rekommenderar en tyngre lina än #7:an? Vad vinner jag och förlorar på en uppklassad lina?
Spöt kändes riktigt skönt, men det ska bli riktigt intressant att få höra någon bevandrads bedömning, när tillfälle ges.
Flug linor liksom med dagens spön experimenteras det en hel del med klassningen / lin vikten på. Det är tyvärr inte längre så enkelt att man som för längre tillbaka i tiden, kunde till 95% lita på att spön och linor verkligen höll den AFTM klassning som det stod på grejorna.
Så för säkerhets skull är det vettigt att köpa en WF eller longbelly lina i klassen över för vad ditt spö är klassat för?
Hellre en litet för tung lina än en som är för lätt vilket gör kastandet till ett mindre helvete. I synnerhet för en nybörjare. En litet för tung lina kan till och med vara positivt för nybörjare då den skjuter litet extra lätt.
En något för tung lina kan dock ibland ha den inverkan att du tappar ett par meter över 20 m + lin längder. Men det kan man oftast leva med. Det är ju rätt sällan att du ens behöver kasta 20 m för att få någon slags fisk på fluga.
Dessutom, så är Dan Tackels linor oftast något litet för lätta i sin klassning för WF. DT linor, generellt sett håller rätt klassning. Men är knappast att rekommendera för kust fisket.
DT linor gör sig allra bäst när man fiskar i strömmande vatten där man behöver en mjuk och precis presentation av flugan. Och där snabb skjut förmåga har mindre betydelse än i stilla vatten där fisken förflyttar sig snabbt.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-18, 21:21.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ante_J Visa inläggHaha, ja, jag hade tänkt leta genom trådarna, när jag kom hem till datorn, för att hitta tips om hur jag ska gå till väga med kastträningen. Tack igen Jock!
Kul att kunna vara dig litet till hjälp.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Sportex diamond 9' #7 ?
En av anledningarna till att jag ens vågade mig in i flugdjungeln är att det, här på forumet, finns en vänlig, hjälpsam, tålmodig och väldigt kunnig grupp som aldrig tvekar att ge goda råd, information och kunskap till nybörjare.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
534 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B