Jag börjar få svårt att motivera att inte köpa ett flugspö i julklapp till mig själv. Det är framförallt havsöringen och premiären på Österlen som lockar. Jag har läst mig till att klass 7 är det absolut vanligaste för kustfisket. Nu har jag aldrig någonsin fiskarnas flugspö och jag har ingen jättestor budget att röra mig med. Är ett 6/7, 7 eller 7/8 mer värt att satsa på? Havsöringen är primär, sen kan det bli tillfälle för regnbåge, lax i ett mindre vattendrag, vakande (okänd) fisk i den lokala sjön, har alltid tyckt att torsk på fluga låter läckert. Nu förstår jag att jag omöjligt kan pricka alla fiskarna jag nämnt, men vad skulle ge mig störst utrymme?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken spöklass passar mig bäst?
Collapse
X
-
7 eller 7-8 skulle ge dig rätt stort svängrum, men kanske bli lite väl klent till lax om nån lite större pjäs skulle kliva på.
Det skulle dock funka utmärkt till HÖ, gädda, torsk, makrill och riktigt feta bågar.
Efter att själv ha bänt upp ett par regnbågar i 7-hektosklassen på ett #7/8-spö kan jag väl säga att det inte var så värst spännande.
På en mjuk 6:a var det rätt ok, men på ett styvare spö kunde det lika gärna varit spigg...
För båge och vad du nu har för okänd vakande fisk (småöring, mört, och annan vitfisk) vore nog 5 roligare.
Bästa tipset är att leta begagnat. Har själv köpt det mesta beg, och man kan göra riktigt bra klipp (tvåhandsspö 500, nypris 2500, gäddspö 900, nypris 3000, laxrulle 900, nypris 2500 osv).
Här på FS kommer inte jättemycket upp, men t ex på Edge brukar det finnas många annonser uppe, och går sjukt snabbt att få svar på köpesannonser.
Nu vet inte jag vad du har för budget, men du kan nog få tag på ett hyggligt #5-spö och en enklare rulle (broms är ju inte lika viktigt på såna småklasser, fingerbroms duger utmärkt) med lina och backing för under tusenlappen.
Gissar på ett #7 med rulle och lina för kanske 1500 nånstans, och bra grejer dessutom.
det går säkert att komma under dom priserna också, naturligtvis. Uppåt finns ju ingen som helst gräns :P
Huvudsaken är att man ju får saker som passar, och som håller. Man får rätt mycket mer för 1000 kr begagnat än för 1000 kr nytt...Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
534 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B