Velar mellan två sett - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Velar mellan två sett

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Velar mellan två sett

Hej.
    Jag börjar med att be om ursäkt om ämnet varit uppe innan, men jag hittade det inte i så fall...

Jo jag är nyfrälst flugintrasslare.
    Jag har fått låna ett ron thomson kit av en kamrat...
    Jag har ju då läst lite här om åsikter och synpunkter om spön / rullar mm.

Hittade två kit jag funderar och velar imellan

1. Guideline Exp4 Flugset
    2. Guideline Kispiox Trout Kit

Båda är i klass 6 då det är put and take i början i alla fall.
    Då priset är det samma tänkte jag höra mer er som vet mer.
    Vilket kit skulle ni valt?

Tack på förhand.

Vad är det för rulle och lina till Exp4 setet? Är det samma som till Kispiox?

Jag skulle nog köra på Exp4 setet. Men å andra sidan så har jag inte känt på Kispiox spöt. Har själv ett Exp4 spö i garderoben som reserv/lånespö. Tycker det är ett bra spö för den billiga pengen.

Kommentera

Det är samma Reelmaster rulle och Force lina som alltid i deras kit. Båda spöna är trevliga. Mest en fråga om något av kiten har en litet bättre pris lapp än det andra? Tycker jag. Annars är det mycket små skillnader förutom utseende mässiga då.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej, det står inget om priset på de två olika set som du funderar på, men som en liten tips.
        Dela din budget på tre olika delar,
        med första delen köp en mellan kvalitet lina t ex en andra sortiment sådant.(det är tillåten för alla nyblivna flugfiskare att misshandla sin första lina)
        Med den största delen köp en acceptabelt bra spö och med den sista delen som gärna kan vara den minsta delen av budget köp en rulle.
        Som sagt din första lina kommer att få kontakt med buskar och grenar och trampas lite under kastet och klemas mellan kantstenar, i början, vilken är normal och med den betyder till nästa säsong eller säsongen därefter behöver du en ny lina.
        Rullan är stor sett för förvarning av lina och en resarv rulle är alltid är bra och ha, så den billigare rulle som köper du idag kan användas som resarv rulle senare.
        En bra spö: det är nåt som sprider glädje och ingenting i världen vare än det att upptäcka det söp som var köpt får två år sedan är en värdelös pinne.
        skit fiske

Kommentera

Hej alla.

Priset på setten är straxt under 1700kr
          Så det är inga blodiga pengar vi pratar om. Men jag räknar med att trassla in linan i diverse träd, buskar, armar och ben... så jag räknar kallt med att få byta lina efter ett år eller två...
          Priset på bara ett exp4 spö är straxt under 900kr så... 800kr för rulle och lina kan ju vara ok.

Skit fiske

Kommentera

Kläm och känn på dom och köp det som DU tycker känns bäst i handen.
            Har du möjlighet så provkasta och jämför.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag har provkastat kompisens exp4 med tillhörande rulle och force-lina från ett paket-köp. Men det var i klass 5.
              (Varför gå till klass6 till det fisket när guideline är aningens tung i klassningen?)

Blev väldigt positivt överraskad av linan. Spöt visste jag sen tidigare att det var trevligt men kombon var suverän faktiskt. Rullen såg också bra ut. Har dock inte testat den så ingående.
              Jag skulle köra Force-linan tills den tog slut och sen skaffa en ny Guideline-lina t ex Highwater eller 4-cast till finfisket och ha kvar Force-linan att kastträna med.
              Då har man prylar som "duger" i många år. Eller tills man vill köpa nåt dyrare.
              (Finns ingen anledning att köpa dyrare men det kan uppstå ett känslomässigt behov ändå till slut)

Kommentera

Till kispiox kitet är det enter linan som ingår. Inget skit men force är nog lite bättre iaf.

Enda jag har som negativt om kispiox är att de känns en aning tunga.

Exp4 ger nog mest bang for the buck oavsett prisklass.

Kommentera

tjaaa

jag var faktiskt å köpte kispiox kitet i lördags å drog direkt iväg å pröva de funkade kanon för mig och de va mitt första flugspö

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  534 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  173 visningar