Någon som har erfarenhet av Cranefly #7 från flugfiskeonline?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har erfarenhet av Cranefly #7 från flugfiskeonline??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som har erfarenhet av Cranefly #7 från flugfiskeonline??

Är i farten med att leta nytt flugspö samt rulle och hitta detta och hoppas någon kan ge mig tips om det är bra?

Den här rullen ser ju onekligen riktigt bra ut och nu får man med lina samt backing på köpet vilket är helt ok då priset är lite mer än jag tänkt mig för en rulle.

Läste ett tidigare inlägg här på sidan om ett test av deras klass #6 spö och det lät ju bra men eftersom jag är ute efter ett klass #7 spö och det kan ju skilja en del mellan spöna då detta är snabb action och det i testet var medium snabb action vore det bra om jag fick lite info om detta spö.

Ps andra spö alternativ mottages gärna så jag har lite att jämföra med rent pris mässigt.

Hej!

Är det ett spö / utrustning till kust fisket du ska ha?

Tror säkert att Cranefly är lika trevligt som Mayfly pinnen. Ett annat spö som jag tror att du skulle gilla är detta:

Det är inte medium aktion som det står i texten. Stonefly, är något snabbare än så.

Om man ser till att du får både lina och backing till den där Gutzy rullen så är det ju inte priset blodigt precis.

Men å andra sidan, så kan du ju köpa en Vision Deep ( 7/8 ) billigt här: http://kamms.jetshop.se/vision-deep-...260-c-193.aspx Väldigt mycket rulle för pengarna. + att den är ca. 200:- billigare hos Kamms.

Och denna ( intermediate, WF # 8 för kust fisket i så fall ? ) + backing :

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-10-07, 10:00.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Annars om du funderar på Vision Deep så köp den på fishonline, för de ha prisgaranti och gratis frakt, plus att det ingår backing när du köper rulle hos dem. Så kontakta dem innan köp och säg vad rullen kostar och var den kostar det så får du den för det priset. Glöm sen inte att säga till att du behöver åtminstone 100m backing till rullen då spolen är rätt djup.
      Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
      Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Hej Jock
        Ja till kusten men även till tyngre regnbågsfiske har fiskat med femmor och sexor till bågen jämt men så prova jag kompisens sju spö sist när vi fiska med typ conehead streamers och jag säger bara ojojoj vilken skillnad det gick hur lätt som helst att kasta dessa tyngre flugor med sjuan visst lite tråkigare var det att drilla men men jag tycker inte det var så stor skillnad :-)

Och kompisen köpte ett #4 Gutzy spö i sommras som han är väldigt nöjd med men det är ju samma sak som med sexan från dom det är olika actioner på alla tre spön så det var därför jag hoppades någon här skulle kunna ge mig lite info om cranefly spöt men åt andra sidan så tyckte kompisen #4 spöt var bra och jag såg att det var du Jock som testat #6 spöt och gav det ok så då borde ju #7 Cranefly spöt vara bra oxå :-)

Stoneflyspöt är ju samma pris ungefär så får ta en titt på det,

Angående rullen så är väl inte Vision Deep i aluminium den är väl gjuten om jag inte har fel ? då känns ju Gutzy ZS rullen som ett betydligt bättre köp.

Kommentera

O.k. ja, då passar ju en #7 utrustning perfekt.
          Stämmer att Deep är gjuten i aluminium. Men den är som Visions rullar brukar vara byggd som en tanks. Har iaf. inte hört annat än positiva omdömen om den rullen.

Tror säkert att Cranefly är ett bra spö.

Kommentera

Stonefly sjuan är riktigt mycket spö för penningen. Vision deep är i gjuten aluminium och har väl fått ganska bra kritik vad jag vet. ZS är gjord i fräst aluminium. Behöver inte alls betyda att rullen är bättre för att den är fräst. Köpte en billig fräst no namare som tappade rullfoten första passet. Fick limma kräket för det fanns inte en gänga kvar i foten och priset var för lågt för att krångla med en reklamation Kan mycket väl vara så att Gutzy ZS är en kanonrulle, vem vet? Snygg och lätt är den i varje fall.

Kommentera

Eftersom det inte var någon här inne som verkade ha någon erfarenhet om #7 Craneflyspöt så tänkte jag skriva ett par rader om vad jag tycker det blev nämligen så att jag tog en chansning o köpte ett och det kanske finns någon som är intresserad att hör lite om spöt.
              Nu har jag bara fiskat en gång med det men tycker överlag att det är ett skönt spö att kasta med relativt lätt,handtaget skönt och jag gillar skarpt att butten i bak inte är bläffig utan ganska liten och smidig sen så måste jag påpeka att precis som Jock skrev om sexan så är verkligen alla spöringar rejäla och det verkar vara bra kvalite rakt igenom på dom olika komponenterna till spöt.
              Kompisen och jag gjorde en liten jämförelse mellan hans Vision och detta spö och kastmässigt var det ingen större skillnad samt att kvaliten var vad vi kan se likvärdig på bägge spöna. ( nu är ju inte vi några som helst proffs på att jämföra men men )
              Kan tillägga att kompisen blev lite paff att ett spö för under halva priset jämfört med hans kunde kännas så likvärdigt :-)
              Men som sagt har bara ett fiskepass med spöt så jag kanske får lov att komma tillbaka och ändra mig angående spöt!!! men det känns iallafall bra.

Kommentera

Trevligt! Och grattis till nya spöt.

Härligt när något man köper visar sig vara riktigt prisvärt trots en lägre pris lapp. Händer ju inte allt för ofta tyvärr.

Kommentera

Tack Jock,
                  Ja visst är det, men jag måste påpeka att jag absolut inte säger att det här spöt är bättre än Visions men vad vi vanliga flugfiskare kunde utröna så tyckte iallafall inte vi att skillnaden var något att tala om. Och du har helt rätt angående priset men man blir lite fundersam när det inte skiljer mer, men skulle ett fullblods proffs testa bägge kanske dom bara skulle skratta åt oss o säga vadå killar känner ni inte det och det!!! men som sagt kanske får återkomma under nästa sommar när jag testat det mer men nu är jag super nöjd för nu kan jag kasta sååå långt även med större flugor :-)

Kommentera

Hur det än är med att Vision spöt kanske är bättre än ditt Crane fly? Det viktiga är ju din personliga upplevelse av spöt. Det kanske t.om. är så eftersom du säger att du kan kasta långt med det och uppenbarligen så verkar du ju gilla pinnen. Att du har hittat "ditt spö"? Dvs. att Crane fly spöt upplevs som en förlängning av armen och nästan känns som en del av dig.
                    Att man upplever detta, behöver inte nödvändigtvis betyda att det handlar om ett väldigt dyrt spö heller.

Det har jag bara upplevt med 3 st spön under min tid som flugfiskare trots att jag har ägt ett stort antal flugspön och en del av dem s.k. prestige märken.

Det första var ett Hardy, 14 fot # 9/10, 2 hands spö. Numer sålt p.ga. att jag inte längre kan fiska Lax eller HÖ p.ga. ett handikapp efter en bil olycka 1995.

Det andra var ett St: Croix Legend 9 fot #6. Gick tyvärr av när en kompis råkade klämma av det i en bil dörr. Gick heller inte att få tag på just det spöt längre då.

Och nu mitt RST Mythos Blue 9. fot # 5/6.

Visst, många av de andra spöna jag har ägt eller äger har varit bra. Men jämfört med dessa 3 st spön så hade / har de något extra som inte riktigt går att förklara. Är bara en känsla av att vara helt rätt liksom.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-10-18, 09:14.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    179 visningar