Lina till Vision 3zone #5 ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till Vision 3zone #5 ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina till Vision 3zone #5 ?

Hej!

Jag överbelastar idag med en #6 lina till mitt vision spö. Vilken lina passar bäst ihop med detta spö? Nämn gärna ett pris på linan med.

Ursprungligen postat av Blip
    Hej!

Jag överbelastar idag med en #6 lina till mitt vision spö. Vilken lina passar bäst ihop med detta spö? Nämn gärna ett pris på linan med.
    Svårt att säga. Men det kan vara så att du inte överbelastar spöt så mycket som du tror.

Jag har idag ett vision 3zone #6 till den har jag wf linor i både #6 och #7 och jag tycker jag kastar bäst med linorna i #7.

Det finns ett test av en massa flugspön i klass 5 och enligt det testet så är många spön underklassade av leverantören och bör ha en tyngre lina än vad tillverkaren angivit. Några spön som var klassade som #5 var egentligen #7 !??!

Tyvärr så var inte vision med i det testet.

Se om du kan låna en lina i #5 och provkasta spöt. För enligt samma test som jag nämde ovan så kompenserar många tillverkare sina felklassade spön genom att klassa linorna fel oxå. Vilket leder till att #5 i både spö och lina från samma tillverkare har större möjligheter att stämma överens än om man har olika tillverkare.

Kommentera

testet

Kommentera

Om du har en bra fiskeaffär i närheten kan du kolla om du kan få provkasta en #5 på ditt spö och känna efter.

Kommentera

Idag kastar jag med guideline tricast WF #6. Det är inte direkt en ovanlig lina och 3zone är inget ovanligt spö. Jag förstår att råden är i all välmening. Men jag har ingen möjlighet att prova någon lina där jag bor.

Finns det ingen som använder 3zone #5 här idag och har några bra rekommendationer för en lina med bra kontroll och bra kastlängd?

Kommentera

Jag vet tyvärr inte men får du inte svar här kan du posta ditt inlägg på http://www.edgeflyfishing.com/forum så kanske du kan få svar där.

Kommentera

Ursprungligen postat av Blip
              Idag kastar jag med guideline tricast WF #6. Det är inte direkt en ovanlig lina och 3zone är inget ovanligt spö. Jag förstår att råden är i all välmening. Men jag har ingen möjlighet att prova någon lina där jag bor.

Finns det ingen som använder 3zone #5 här idag och har några bra rekommendationer för en lina med bra kontroll och bra kastlängd?
              Kompisen har ett vision 3zone spö med vision extreme distance i #5 detta spö fungerar OK med den linan men jag har svårt (även han) att få till långa kast med det (men vi är inte några bra kastare någon av oss) vi har även provat att sätta på min extreme distance lina i #6 på det och spöt svarar då bättre men är då lätt att överbelasta.

Inte mycket hjälp där. Men som sagt det kan ha med linan att göra mitt #6 vision 3zone kastar jag bättre med RT #7 lina än jag gör med Extreme distance #6 lina. (men som sagt kan bero på kastteknik lika väl som något annat)

Du har ingen kompis du kan låna någon lina av och prova? (dum fråga för iså fall hade du väl redan gjort det :P)

Edit:

RT linan är intermedia tror den kostade 179:- (obs köp ej torrlina i RT endast intermediate alla andra är skit)
              Vision Extreme distance kostar ca 399:- tror jag.
              Senast ändrad av grebgokz; 2004-12-14, 13:41.

Kommentera

Man tackar. Nej jag har inga kompisar :-D
                Ok jag ska försöka undvika den linan, jag vill helst fiska med flyt så ingen ron thompson för mej mer (aldrig någonsin om jag kan undvika det)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                533 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                173 visningar