Lina till stonefly? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till stonefly?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina till stonefly?

Jag är på gång och köpa ett Scierra stone fly och undarar vilken lina/klass som ni skulle rekommendera till detta spö.

/ Pontus

Hoppsan! -glömde ange att spöet kommer att bli ett #5.

Kommentera

Hej!

En Dan Tackel 2:a sortering, WF 6 ligger ju bra till : http://www.dan-tackel.com/2193/flugl...-sorts-flyt-wf

Wadman, tipsade förut om Aquanova linor: http://www.dan-tackel.com/5813/aquanova-hi-float-wf

Airflo 40 + sägs vara en riktigt kast kanon. Här ska man nog välja en # 5. En sådan lina väger litet mer än normalt för sin klassning. http://www.dan-tackel.com/5829/forty-plus-40

OBS! Dan Tackel har en icke fungerande lin klass, val ruta på sidan med 40+ linan. Så man bör nog helst ringa in beställningen på den linan.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-29, 18:22.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Spöet är klassat 9 gram, men har testat det och tyckte själv det funkade bäst med en 13 grams lina ( wf6 ), så håller med Jock. Har inte testat någon flytande Aquanova utan bara en sjunk, som förresten även några kompisar köpt sig ( också nöjda ) men är sjunken okej, så funkar nog även den flytande. En wf6 flyt Aquanova kommer nog sitta som en smäck på det spöt, om man vill komma billigt undan. Dan-Tackel är ju dessutom en riktigt bra butik, så linorna har säkert testats mer än en gång innan de hamnade på deras hyllor

Kommentera

Man tackar och bugar för era svar! Jag skall åka till Dan tackel nästa helg och handla på mig ny utrustning så det är guld värt med tips från er.

Aquanova låter som ett bra val och i rätt prisklass.

Vilken typ av lina skulle ni rekomendera för fiske i Harasjömåla under hösten? Funderar lite på en sink tip eller sjunk.

Kommentera

Varsågod.

En normal sjunk lina ( sjunk klass 3 ) borde funka bra. Då har du ju även en lina till streamer fisket sent och i början av säsongen i stilla vatten. Nu ponerar jag alltså att du ska fiska i flugströmmen i Harasjömåla?

Kommentera

Skall jag ha en klass 3 lina (sjunk) till ett #5 spö?

Jag var upp till Dan tackel för några veckor sedan och köpte en Reelmaster L/trout med airflo klass 5 flytlina. Men när jag rullat upp backing, fluglina och tafs så var det lite väl tight i rullen (någon millimeter tillgodo) vilket jag inte gillar. Därför funderar jag på att byta reelmastern mot en deep vision 5/6 då den verkar vara något större samt en extra spole. Vad tror ni om detta?

Det blir inte flugströmmen eftersom min sambo följer med och hon är nybörjare. Så det blir nog någon mindre sjö där man kan ha hyra båt. Förslag emottages gärna.

Funderar lite på Hallagylet, Mjöldrängen eller Stora vångagylet.

Kommentera

Njae, sjunk klass 3 har bara att göra med sjunk hastigheten i cm per sekund. Och inte själva linans klassning mot spöt. En sjunk klass 3 är en normal sjunk lina.
                Ju högre sjunk klass? Ju fortare sjunker linan och vise versa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wasa48 Visa inlägg
                  Skall jag ha en klass 3 lina (sjunk) till ett #5 spö?
                  Inte klass 3 på linan, utan en sjunkgrad på 3 ips ( inch per second. 1 inch = 2,54 cm ). Hade inte valt en sexa utan en femma när det gäller sjunklina till det spöt. Lite kasta vajjer känsla med snabb sjunkande linor

Oj! Postade visst samtidigt som dig Jock
                  Senast ändrad av Wadman; 2012-09-30, 20:32.

Kommentera

Aha! Så det har inte alls at göra med AFTM klassning. En #5 lina sjunk, klass 3 borde bli bra alltså.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    179 visningar