Nybörjare som vet nästan ingenting om flugfiske behöver hjälp med spö och lina! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare som vet nästan ingenting om flugfiske behöver hjälp med spö och lina!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare som vet nästan ingenting om flugfiske behöver hjälp med spö och lina!

Som rubriken skvallrar om behöver jag hjälp

Det hela började en dag för ca 2 veckor sen då jag åkte ut och gubbfiska regnbåge dvs med powerbait, räkor mm.
    Jag knatade ut längs skogskanten och satte mej vid tjärns lilla bäckutlopp som var som en gräns mellan myrmark och tallbacke. Vädret var helt rätt, knappt en vindpust och solen sken och det var frisk småkylig höstluft. Medans jag satt där och såg vak efter vak runt omkring mitt bete så började jag försöka tänka att det inte var betet det var fel på utan att dom ville helt enkelt inte äta nått utan att dom bara var uppe och lufta sej lite i solskenet...tills flugfiskarna kom.. Dom luffsade sakta förbi mej och frågade i förbifarten om det var nå fart i fisken idag men jag svarade som jag upplevt det och dom luffsade vidare över dom små plankorna som var utlagda längs myren.
    Jag tog av mej jackan, tog fram en cancersticka och tände den med ett par gamla tändstickor jag hittade i bakfickan då jag upptäckte att tändaren låg kvar i bilen. Hur som helst, medans jag sitter där och blossar så ser jag att flugfiskarna har börjat vifta glamoröst med sina spön ca 40meter bort och det tar inte lång tid förrän en av dom fått fisk! det börjar plaska som om man skulle haft en 10kilos gädda i ett badkar när flugfiskaren drillar in fisken mot land och efter en lagomlång fight håller han upp fångsten i ansiktshöjd och vänder sej mot sin medfiskare och bara flinar samtidigt som regnbågen glänser i solskenet. ca 20 minuter senare sitter jag fortfarande utan fisk, utan minsta hugg och då smäller på till i spöt på en av flugfiskarna igen...
    Jag blev avundsjuk, exhalterad och allt annat man kan bli. Varför flugfiskar inte jag? jag har fan fiskat i mer än 15 år men inte ens prövat flugfiska...och det som fiskets rolls royce! nä nu jävlar tänkte jag och ringde upp far min för jag visste att han hade ett gammalt flugspö som låg nånstans. Sagt och gjort, jag hämtade flugspöt och köpte en billig slit å släng lina av en lokal fiskebutik för 150spänn som jag började kasta på gräsmattan med.
    Efter 2-3 timmars nötning så kunde jag få till nått kast på 20m+ men varken precision eller teknik fanns så jag började beta av filmer på internet och därmed kunde få till någorlunda teknik. Efter första fisketuren så blev det en ny lina direkt då jag tyckte att min lina var för tunn/lätt så det blev en Rio ?grande? WF med 11.5m klump då jag vill kasta lååångt för jag fiskar nästan bara i större tjärnar eller sjöar. Spöet är ett Kinetic viperfly 5/6 på 8.6 fot, och det dom sakerna och ca 12 timmars flugfiske erfarenhet så kan jag kasta 13-16 meter om det ska bli ett fint kast som lägger sej rakt och fint med utsträckt taffs, och när jag försöker få till dom kasten riktigt bra så lyckas jag ca 1/3ggr. Men nu är det såhär att jag vill kasta längre (som antagligen exakt alla andra flugfiskare vill) men i min amatörnivå kan säkert ett spö ändra så mycket ang längden och samtidigt vara med lättkastat?

Så kort sagt: jag behöver hjälp med vilken lina jag ska ha och vilket spö jag ska ha för att kunna kasta långa fina kast men samtidigt inte kosta multum och det ska kunna användas av en nybörjare! kan vara lite av ett önskespö som inte finns men jag har ju bara provat mitt tidigare nämnda så jag vet ingenting om andra spön...

Nej du behöver inget nytt spö för att kasta långt. Du behöver träning för att kasta långt.
    Det är enkelt att "bevisa" mitt argument.
    Låna ut ditt spö till en kunnig kastare så kommer du märka hur lite utrustningen spelar roll.

Sen kan man vilja ha andra prylar och därför köper nytt, eller dyrare prylar...eller bara nya prylar.
    Men tro aldrig att du automatiskt kastar längre med annan utrustning. För det krävs träning, träning och träning.

Kommentera

som sagt det är inte spöt och linan som kastar ut linan, utan det är du som gör jobbet. Allt handlar om timing. Linan du har borde inte vara några som helst problem o få till långa kast. Lång klump lättare att hålla i luften och när klumpen är ute borde du kunna skjuta iväg linan utan större bekymmer.

Mitt tipps är att filma dig själv när du kastar för då ser du vad du gör för fel.

Som du säger kollat på filmer på nätet för att lära dig, du vet hur man skall kasta när man sitter vid datorn, men filma dig själv så ser du vilka fel du gör. Jag gjorde detta när jag fick problem att få ut linan vid 20m kast, fick sk tailing loops. Hade 2 fel jag gjorde, vid sista kastet tog jag i extra för att få ut linan och det blev bara pannkaka. Fel 2 va timingen vilket ledde till trassel.

Sen får du inte glömma att dubbeldra när du kastar, då får fart på linan annars blir det jobbigt med långa kast
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Kloka ord från Danne. Precis som han säger så ligger det i tekniken och inte så mycket i utrustningen. Så länge man har ett spö och lina som jobbar bra tillsammans så kommer man långt. Så mitt tips är att försök att hitta någon som har fiskat ett tag att visa dig. Internet är bra, men man har en tendens till att lära sig fel eller hur man nu ska säga. Lätt att man missar fel och sånt som man gör som tex inte tillräckligt långa pauser, att man stoppar fel osv. Men om du inte har någon som kan hjälpa dig så är mitt råd att filma dig själv. På så vis så kan du själv se vad du gör för fel och vad som behövs att slipas på.
        Sen brukar jag tipsa om att göra en markering på linan 9,14 m från linspetsen med en spritpenna, för det är vid den magiska punkten 9,14 m som linan och spöet jobbar som bäst. Så om du har denna markering ungefär i mitten av ditt spö så är det från den punkten du börjar skjuta lina så att säga. Har du för mycket lina så kommer det bara sluta med att du fångar gräset bakom dig.

Kommentera

Haha Mojoman du var snabbare än mig :-)

Kommentera

jo jag har stått på gräsmatta och tränat med en "riktig" fiskare och han kastade bättre med en gammal DT lina än vad jag gör med WF linan båda med mitt spö. men är det så att man KAN kasta längre och ha mer kontroll över mycket lina i luften med ett längre spö? kan det vara en ide att jag filmar mej själv och sen lägger upp en filmsnutt här? så får ni som kan berätta lite om mina fel

Kommentera

Hej!

Nej inte egentligen. Träna teknik, och helst då med en riktig instruktör är den enda vägen till bra kontroll / precision + längre kast längder. Man blir inte heller som nybörjare på gitarr en ny Mark Knopfler på en fika rast bara för att man köper en Fender Stratocaster för 10.000:-

Men att du lägger upp ett video klipp här är ju bara bra. Betydligt lättare att förstå vad du gör för fel då.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-18, 12:16.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerkjonas Visa inlägg
                Sen brukar jag tipsa om att göra en markering på linan 9,14 m från linspetsen med en spritpenna, för det är vid den magiska punkten 9,14 m som linan och spöet jobbar som bäst. Så om du har denna markering ungefär i mitten av ditt spö så är det från den punkten du börjar skjuta lina så att säga. Har du för mycket lina så kommer det bara sluta med att du fångar gräset bakom dig.
                tack för detta tips, gäller det oavsett längden på klumpen och menar du fluglinans spets eller inkl tafs?
                Hur mycket lina har du på backen för att skjuta ut när markeringen är i mitten på spöt?

Kommentera

Jag menar från fluglinans början, då ej tafs inkluderad. Angående hur mycket lina du ska ha på backen beror ju på en hel del faktorer. Dels hur mycket du klarar att skjuta, sen vill du inte ha alldeles för mycket lina ute heller, för om du får fisk och ska spola tillbaka linan på rullen så vill du ha så lite lina ute som möjligt om du förstår. Sen när du har lärt dig att skjuta och dubbeldra osv så behöver du inte stirra blint på den markeringen heller. Då kan man ha mer lina ute. Men till en ovan så är det en bra grundregel och ett stort hjälpmedel.

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
                    tack för detta tips, gäller det oavsett längden på klumpen och menar du fluglinans spets eller inkl tafs?
                    Hur mycket lina har du på backen för att skjuta ut när markeringen är i mitten på spöt?
                    Rio grand är ju tvåfärgad och vikten ligger långt fram på klumpen, så den skjuter ganska bra även om inte hela klumpen är frammatad. Fast den skjuter ju naturligvis bäst om klumpen ( gröna delen ) är utanför spötoppen innan du kastar. Utrustningen man använder påverkar naturligtvis kastlängden, fast som nybörjare är det viktigast att man tränar med ett set där lina och spö funkar ihop. När sen tekniken infunnit sig, då kan man börja trixa med lite olika spö och linkombinationer. Att ett längre spö (9+) kastar längre än ett kortare behöver inte alls stämma. Har själv ett 8 fots Jensen #6 som kastar riktigt långt utan någon större ansträngning.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    603 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    188 visningar