Mobil strategi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mobil strategi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mobil strategi

Antag att du kommer att vandra i fjällen. Vandringen kommer att bli mellan 20 och 30 mil och kommer att ta minst tre veckor. Du börjar någon vecka före midsommar och räknar med att vara framme någon vecka efter. Du tältar men kommer att besöka diverse fjällstationer längs vägen för att se över utrustningen och köpa livsmedel.

Längs vandringen kommer du att fiska. Resultatet av detta fiske förväntas lämna ett väsentligt bidrag till dina måltider. Nu är frågan: Hur gör du med ditt flugsortiment? Hur mycket plats har du i ryggsäcken och hur utnyttjar du det utrymmet bäst?
    Har du utrustning med dig för att binda flugor allt efter situationens krav?
    Har du med dig ett utförligt flugsortiment och köper nya allt efter de går åt?
    Eller blir det en kombination av dessa strategier?
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Ingen som med flugspöet i näven vågat vända civilisationen ryggen för en vecka eller så?

Kommentera

kommer eventuellt göra så i sommar, men tyvärr inte med flugspö.

Kommentera

Självklart har man med sig ett ordentligt flugsortiment. Lika självklart som att man har med sig bindutrustningen. Hur ofta har du inte upplevt att stundens önskefluga saknas??

Kommentera

Fjällfiske

Hejsan!
          Med tanke på att du ska gå upp mot 30 mil på ca 20 dagar skulle jag rekomendera dig att hålla noga koll på ryggsäcksvikten.Speciellt eftersom du ska bära tält och matlagningsutrustning. Ska du gå en bir varje dag eller blir det några rena fiskedagar? Beror också lite på om du är själv eller ska gå med flera. Jag tror inte att bindningsutrustningen kommer att vara ett problem viktmässigt, men däremot utrymmesmässigt.

Själv skulle jag satsa på ett rikt matade lådor med färdiga flugor och eventuellt lite material för nyproduktion. Antagligen har du redan läst några av de flugfiskeböcker om fjällfiske så att du har några beprövade basmöster i flugasken. Dessa mönster i många storlekar och nyanser skulle vara mitt val inför en långtur i fjällen. Sen kan du ju alltid plocka upp en renhårstuss eller två på vägen och komponera ihop något med om det inte nappar...

Lycka till med fisket!
          /Birdman

Längs vandringen kommer du att fiska. Resultatet av detta fiske förväntas lämna ett väsentligt bidrag till dina måltider. Nu är frågan: Hur gör du med ditt flugsortiment? Hur mycket plats har du i ryggsäcken och hur utnyttjar du det utrymmet bäst?
          Har du utrustning med dig för att binda flugor allt efter situationens krav?
          Har du med dig ett utförligt flugsortiment och köper nya allt efter de går åt?
          Eller blir det en kombination av dessa strategier?

Kommentera

Ursprungligen postat av Birdman
            Hejsan!
            Med tanke på att du ska gå upp mot 30 mil på ca 20 dagar skulle jag rekomendera dig att hålla noga koll på ryggsäcksvikten.Speciellt eftersom du ska bära tält och matlagningsutrustning. Ska du gå en bir varje dag eller blir det några rena fiskedagar? Beror också lite på om du är själv eller ska gå med flera. Jag tror inte att bindningsutrustningen kommer att vara ett problem viktmässigt, men däremot utrymmesmässigt.

Själv skulle jag satsa på ett rikt matade lådor med färdiga flugor och eventuellt lite material för nyproduktion. Antagligen har du redan läst några av de flugfiskeböcker om fjällfiske så att du har några beprövade basmöster i flugasken. Dessa mönster i många storlekar och nyanser skulle vara mitt val inför en långtur i fjällen. Sen kan du ju alltid plocka upp en renhårstuss eller två på vägen och komponera ihop något med om det inte nappar...

Lycka till med fisket!
            /Birdman
            Tack för dina synpunkter och tips Birdman!

Egentligen är frågan lite teoretisk för min del. Min rygg tillåter inte att jag bär den packning som det skulle bli frågan om men jag skriver en längre skröna om en äldre man, viken gör en livssummerande vandring genom sina gamla fiskemiljöer. För att den ska bli trovärdig måste åtminstone vissa detaljer kännas rätt.

Jag är nog inne på att han bär med sig så lite skrymmande material som möjligt och att flugaskarna är proppade med beprövade mönster med tanke på fiskevattnets typ och månad. Men det kan ju hända att något nytt måste till för att säkra framgången, så lite löst material i lämpliga färger och storlekar finns nog med tillsammans med ett litet städ.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            533 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            173 visningar