Guideline Fario - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline Fario

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guideline Fario

Köpte ett Fario 9" #4 idag och behöver köpa en ny lina till det. Fick ett tips i en annan tråd att Guideline presentation är en lina som skulle passa mina preferenser.

Vad jag har förstått är Fariospöt klassat "traditionellt" dvs, ett klass 4 ÄR ett klass 4...däremot verkar Guidelines linor vara tunga för sin klass.

Det känns ju lite konstigt att köpa en klass lättare lina när den är av samma fabrikat som spöt men det kanske är så att en 3:a passar bäst till detta spö?

Om det är nån som har något annat förslag på lina till det här spöt är tips så klart välkomna

/Mathias

Hej! Stämmer bra att Fario håller klassningen. Fario #5 exempelvis har ERN tal ( vägt värde) på ERN 5.05 Så jag skulle rekommendera dig någon av Sameo linorna i klass 5, eftersom de håller AFTM klassningen bra de med. Python, vilken är en longbelly ( 14. 5 m klump ) som är en bra all around lina för både strömmande så väl som stilla vatten. Eller Sameo Viper, som är en normal WF lina med 10.5 m klump.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-08, 19:56.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag skulle gärna köpa en Viper, en lina jag använt förut och var mycket nöjd med. Men det är en #4 lina jag är ute efter och Viper tillverkas från #5 och uppåt.

Longbelly har jag på ett av mina tyngre spön och det funkar ypperligt vid lite längre kast men det här spöt är för finlir med små flugor, tunna tafsar och kast på max 15 meter så en kortare klump är att föredra.

Förstår inte varför tillverkarna ska ha så svårt att komma på ett bra sätt att ange vilka linor som passar till vilka spön...
      Det börjar likna det som har hänt i golfbranchen där man har börjat mixtra mycket med längd på skaft och vinklar på klubbhuvuden, allt för att få folk att tro att wow med den här nya klubban slår jag tjugo meter längre.
      Kanske är samma sak inom flugfisket, man lurar konsumenterna att tro att de kan kasta över 30 meter med en #6 utrustning fast det egentligen är en #8 de håller i handen.

Nåja...

Finns det några andra tillverkare förutom Sameo som håller sej till AFTM-klassningen fortfarande?

Kommentera

En WF 5 eller dito long belly passar ett # 4 spö i de flesta fall. Och i synnerhet Sameo då. DT linor, ska man däremot välja samma klass som står på spöt.

# Kanske är samma sak inom flugfisket, man lurar konsumenterna att tro att de kan kasta över 30 meter med en #6 utrustning fast det egentligen är en #8 de håller i handen.#

Ja, det är inte utan att man undrar? Min Rio Gold, long belly # 6. väger vad en normal klassad # 8 väger. Ingen kul lina för ett #5 spö ( Om inte spöt är en riktig telefon stolpe vill säga? ) på längder över 20 m i luften.

Nu mer fiskar jag mest med Dan Tackels 2:a sortering DT linor när det kommer till flyt linor.

Betydligt trevligare upplevelse än en över fet WF eller long belly.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-09, 21:12.

Kommentera

Hmm.. Varför inte sy din egen lina? skaffa en Mill end DT i klass 7 plus skjutlina av valfritt märke, och skarva provisoriskt till du får en laddning av spöet du tycker känns bra, sen syr du den permanent..

Kommentera

Beställde lite linor från dan-tackel idag. En chansning kanske men skulle linan inte passa så var den iaf inte dyr...

Kommentera

Ja, det är ju fördelen att man har råd att testa litet olika lin klasser med deras linor. Och de är långt ifrån dåliga heller.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              552 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              176 visningar