Högljutt spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Högljutt spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Högljutt spö?

Som nybörjare har man vissa föreställningar om flugfiske. Att man smyger sig på och försöker överlista fisken på ett tyst sätt.
    Mitt spö låter när jag använder det! När jag drar in linan låter det som om man drar kraftigt nylontyg mot nylontyg. Jag föreställer mig att detta fortplantar sig ut till flugan och skrämmer fisken ( eftersom jag ännu inte lyckats fånga en endaste fisk med mitt spö ).
    Är det normalt att det låter om linan eller är det något fel på min utrustning?

Tacksam för svar

Patrik

Linan låter alltid lite grann, men om du har en lina med taskig coating, eller att den är väldigt smutsig låter det mera.. Sen har olika fabrikat olika typer av coating, vissa lena, andra knottrig yta. Testa att tvätta linan i ljummet såpvatten (jättelite såpa).
    Men kolla först dina spöringar så att dom är hela.. kan vara att du har tappat keramiken i linförarringen.. :S

Kommentera

Jag har spöt o rullen hos tjejen. Skall kolla keramiken när jag kommer dit nästa gång. Hoppas grejerna inte är trasiga redan. Jag har bara använt dom fem gånger. Kan det vara att jag inte sköljt dom efter att jag fiskat i saltvatten, att det blivit nån beläggning på dom av torkat salt om det är det du menar med att dom blivit smutsiga?

Kommentera

Bästa sättet är att dra en bit nylon, dam strumpa igenom ringarna ett par gånger. Fastnar den i någon ring? Då är den ringen troligen skadad. Tigg till dig en strump bralla av din tjej och pröva. Känns linan sträv? Då behöver du lägga på lin smörja. Den bästa är Tiemco line dressing. Visserligen dyr. Men räcker till många behandlingar. Finns även till sjunk linor.

Här är den för flyt linor 50:- billigare än i de flesta andra butiker: http://www.sportingflyshop.se/item.php?pid=10192

Förutom denna gukka, så behöver du en garanterat ludd fri trasa modell mindre. Och en ( ren ) hink att låta den behandlade linan falla ned i. På golv finns det alltid små saker som hår och annat som kan fastna på linan.

Droppa en liten klick i trasan. Vik den dubbel om linan och polera fram och tillbaka på en 2 m längd ca. 10 ggr. Lägg på en ny klick medel och polera nästa 2 m längd etc. , etc.

Bra om du kan få hjälp av någon att hålla i rullen och mata ut lina åt dig.

Låt linan löpa mellan pekfingret och tummen med lätt motstånd när du spolar på den igen. På så sätt undviker du lin tvinn.

EDIT.

Missade att du hade fiskat i salt vatten. Skölj spö ringar, lina och rulle noga innan du ev. går igång med det jag skrev ovan. Gör alltid detta efter ett saltvattens fiske.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-06, 20:33.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Vilken otrolig kunskap ni ligger inne med!
          Tack för svaren!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
          8 svar
          544 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Classe69  
          Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
          3 svar
          576 visningar
          0 gillar