Hej , jag funderar på att börja testa flugfiske och undrar om nån här vet om dessa set från xxl sport funkar till flugfiske efter abborre,gädda kanske havsöring,öring. Men mest abborre, gädda eftersom jag inte kan nåt bra öringsvatten här vid stockholm. Dessa set har jag kollat på : http://www.xxl.se/fiske/fiskeset/flu...chWord=pool+12 och http://www.xxl.se/fiske/fiskeset/flu...chWord=pool+12
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flugfiskeset 1000kr
Collapse
X
-
De där pool 12 kiten är alldeles för veka för Gädd fisket. Klass 8 är minimum och # 9 är helt perfekt. Handlar ju om tunga och stora flugor vid Gädd fisket. Köp Loop spöt av Laxakungen och sedan denna rulle, lina backing och Gädd och HÖ tafs. Loop spöt etc. funkar även hyfsat till HÖ på kusten. Även om klass 7 är det bästa valet för kusten. Men funkar bra till HÖ i älv och å. Kan även användas som enhands Lax utrustning vid behov.
Abborren och stationär Öring blir dock ingen höjdare på denna utrustning där ett klass 4 eller 5 är idealiskt. Men en sådan utrustning kan du ju alltid skaffa senare.
Rulle. Salmon modellen : http://www.dan-tackel.com/5794/reelmaster
Backing 100 yards 30 pund: http://www.dan-tackel.com/2208/scierra-dacron-backing
Lina WF 10 Intermediate = mycket sakta sjunkande: http://www.dan-tackel.com/2194/flugl...orts-interm-wf
Taperad 9 fot Gädd tafs med wire spets: http://shop.el-ge.se/flugtafs-gadda-...68-c-1593.aspx
Till kust HÖ: 9 fot taperad nylon tafs med 0.25 eller 0.28 tafs spets.
flugor.se har en fylld Gädd flug ask som heter "Krokodilen" och en HÖ ask som heter "Kust öringen".
Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-01, 18:36.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Tack för svaren! Laxakungen jag tror inte jag ska köpa ett begagnat spö nu iaf men hör av mig inom en vecka isåfall.
Okej Jock scott då vet jag hur det är. Men är länk 1 9' #7 ett klass 7 spö och tror du inte det funkar att börja med till lite HÖ,Gädda och kanske abborre med lite mindre flugor för gädda?
Annars kanske jag tar det som är i länk 2 #5 om det är bättre till abborre och gädda inte funkar på #7 , men isåfall funkar småpopper flugor på #5 eller #7 till abbarnSenast ändrad av DippSeN; 2012-09-01, 21:56.Fiskar Abborre och Gädda
Kommentera
-
En # 7 utrustning till HÖ först och främst då. Gädda med streamer flugor upp till storlek 4 ska väl också funka hyfsat iaf. Men till Abborren blir en 7:ans utrustning en hel del overkill för. Där är #5 max vad som gör borre fisket roligt.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-01, 22:29.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
okej tack då vet jag Men vad är de normala gäddflugorna för storlek ? , och om vi säger att jag tar # 7 så kan man kasta alla flugor under storlek 4 ? som småpoppers och så ifall man vill testa abbarn . Har även en till fråga : Vad skulle du rekommendera att börja med ( aldrig fiskat fluga ) med # 7 HÖ,gädda,abborre eller # 5 abborre och det som går med # 5 ?Senast ändrad av DippSeN; 2012-09-01, 23:27.Fiskar Abborre och Gädda
Kommentera
-
Gädd flugorna är oftast bortåt 15 - 20 cm långa och bundna på krok 1/0 och 2/0. De som är gjorda på natur material blir extra tunga när de blir våta dessutom.
Jo, du kan ju kasta alla slags små flugor med en 7:a. Det som kan vara problemet är om man går åt det andra hållet i flug storlek allt för mycket.
Går bra att börja med både en #5 utrustning så väl som en # 7 dito. Fråga dig självt vilken / vilka fiskar du vill prioritera? Och välj utrustning därefter. Finns ju inget som hindrar att du skaffar den andra utrustningen senare.
Utrustningen du väljer ska ju kunna kasta de slags flugor du mest kommer att fiska med. Och ska vara anpassad efter den fisk / fiskar du mest kommer att jaga så att du har en trevlig stund när du drillar fisk.
Om klasser kontra fisk kan man säga följande:
Klass 1 - 3. Bäcköring och mindre Harr i små vatten.
Klass 4 - 6. Harr, Regnbåge, Röding och Öring. Klass 4 lämpar sig bra även för Abborre.
Klass 7 - 8. Havsöring på kusten. Klass 8 även instegs klassen för Gädda.
Klass 9 - 10. Gädd, HÖ och Lax klass. För HÖ och Lax även 2 hands spön i älv och å.
Klass 11 - 12. Tungt Lax och HÖ fiske i strömmande vatten + saltvattens fiske efter tropiska fiskar.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-02, 12:22.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Laxakungen Visa inläggJa har ett loop adventure klass 9-10 annars... funkar prima till gädda Du kan få de för 300 eftersom toppen är lagad.. dock utan rulle.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggGädd flugorna är oftast bortåt 15 - 20 cm långa och bundna på krok 1/0 och 2/0. De som är gjorda på natur material blir extra tunga när de blir våta dessutom.
Jo, du kan ju kasta alla slags små flugor med en 7:a. Det som kan vara problemet är om man går åt det andra hållet i flug storlek allt för mycket.
Går bra att börja med både en #5 utrustning så väl som en # 7 dito. Fråga dig självt vilken / vilka fiskar du vill prioritera? Och välj utrustning därefter. Finns ju inget som hindrar att du skaffar den andra utrustningen senare.
Utrustningen du väljer ska ju kunna kasta de slags flugor du mest kommer att fiska med. Och ska vara anpassad efter den fisk / fiskar du mest kommer att jaga så att du har en trevlig stund när du drillar fisk.
Om klasser kontra fisk kan man säga följande:
Klass 1 - 3. Bäcköring och mindre Harr i små vatten.
Klass 4 - 6. Harr, Regnbåge, Röding och Öring. Klass 4 lämpar sig bra även för Abborre.
Klass 7 - 8. Havsöring på kusten. Klass 8 även instegs klassen för Gädda.
Klass 9 - 10. Gädd, HÖ och Lax klass. För HÖ och Lax även 2 hands spön i älv och å.
Klass 11 - 12. Tungt Lax och HÖ fiske i strömmande vatten + saltvattens fiske efter tropiska fiskar.
Det jag fiskar nu med haspel är :
Å/sjö efter gädda 1-2 kg och småabborre typ max 2-3 HG ( de flesta under 1 hg / tusenbröder )
Kustfiske vid stugan efter gädda typ 1-5 kg och abbarn typ 2-5 HG . Ska finnas havsöring vid stugan som ligger vid singö med fast aldrig testa.
Men hur tror du gädda funkar på klass # 7 ( de flesta är 1- max 3 kg men oftast 1-2 kg ) ?Fiskar Abborre och Gädda
Kommentera
-
O.k. ja, maxar Gäddorna där du fiskar runt 5 kg? Då bör ju iof. ett klass 7 kit fungera med streamers i storlek 4 som sagt.
Men som jag sade tidigare. Abborre fisket blir tråkigt.
Zonkers i storlek 6 kan nog vara något för det spöt och dina Gäddor: http://www.flugor.se/
En # 6 Zonker, är runt storlek 4 i total längd.
Gula, orange, svarta och vita bör räcka.
Drowning mouse # 6 likaså.
HN Gli #4.
Du hittar dessa under "streamers" hos flugor.seSenast ändrad av Jock Scott; 2012-09-02, 12:47.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
552 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B