Scierra Stonefly. Ett grymt bra spö till ett juste pris. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Scierra Stonefly. Ett grymt bra spö till ett juste pris.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Scierra Stonefly. Ett grymt bra spö till ett juste pris.

Scierra, har fått till ett riktigt fint spö i mellan pris klassen med sin Stonefly serie. Har medium snabb, halv aktion.

Enligt de som prövat det är det väldigt trevligt och som borde kosta mer. Snackade b.la. med en erfaren flug fiskare jag känner när jag var i Björka sist, Vilken självt fiskar med Sage spön. Och han tyckte att Stonefly var bland de trevligaste sub 2000:- spöna han hade prövat. Och jag har även läst om andra som prövat det och gett det beröm.

Inte helt fel att det dessutom är ca. 300:- billigare på klass 5 här: http://www.dan-tackel.com/2190/stone-fly Dan Tackel, håller det lägsta priset på detta spö helt klart.

Ett sådant + en Vision Deep 56 rulle till ett #5 spö ( Rullen billigast här: http://kamms.jetshop.se/vision-deep-...260-c-193.aspx ) Och en Dan Tackel 2:a sorterings lina + litet 20 pund backing och lämpliga taperade tafsar. Så man lär inte klaga på vare sig kitet eller pris lappen. Vilken blir 2100:- Komplett med backing ( Northern 25 pund från Dan Tackel ). Och 3 st 9 fot taperade nylon tafsar. Exklusive frakt då.

Man kan ju få ned priset litet genom att välja en Okuma Airframe rulle i stället iof. Men Deep är vassare.

Snyggt spö dessutom. Kolla bara in rullfästet här:

Lurar självt på 8 fot # 3 spöt till litet längre fram i höst.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-15, 12:07.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Precis köpt mig ett Stonefly 9'2 #6, ett mycket trevligt spö, vill dock definitivt kalla det ett snabbt spö. Rek vikten på spöt är satt till 11g vilket jag tycker stämmer hyffsat, tycker spöt jobbar fint med vikter mellan12-14g, men det är ju subjektivt. Anledningen till att jag köpte spöt var att det på Scierra's sida står att det kommer med fullwells och fighting butt, tänkt ha det till både regnbåge och lugna dagar på kusten, men det stämmer inte alls, spöt kommer med halfwells och utan butt, blev lite besviken men monterade en egen butt på mitt. Dan-tackel har korrigerat detta på sin sida.

Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1345030154099.jpg
Views:	1
Size:	107,6 KB
ID:	1763542
    Jag älskar att syssla med struntsaker,
    påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
    komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
    och bara följa ögonblickets ingivelse.

Kommentera

Hur tror ni detta spö står sig mot t.ex. TFO TiCr? Är själv på jakt efter ett #5 spö för max 2 000.

Kommentera

Ursprungligen postat av JimmyEkstrand Visa inlägg
        Precis köpt mig ett Stonefly 9'2 #6, ett mycket trevligt spö, vill dock definitivt kalla det ett snabbt spö. Rek vikten på spöt är satt till 11g vilket jag tycker stämmer hyffsat, tycker spöt jobbar fint med vikter mellan12-14g, men det är ju subjektivt.
        Testade några Stonefly spön i våras och upplevde väl också dem som ganska snabba, men riktigt schyssta och mycket lättkastade. Är väl bara HM+, av spöna Scierra säljer nu, som är lite långsammare. Har själv ett sånt i klass fem. Har även en flylite V2 sjua när det blåser på, som också är ganska snabb och en riktigt snabb A.N.T åtta till gäddfisket. Säljs som "ultra fast action" och det stämmer bra Funderar lite på stonefly fyran i tio fot, fast har inte testat något sådant än. Ett sånt vill man ju gärna ha lite svaj på. Kanske någon här på forumet som testat ett?

Kommentera

Låter som om ett köp av ett 8 fot #3 kommer allt närmare för mig. Ska bända upp båge med det när vinden tillåter det? Ska få en Sameo Python #4 av en kompis som borde passa Stonefly pinnen bra.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-15, 17:38.

Kommentera

Tänkte jag skulle börja flugfiska igen (efter ca 30 års uppehåll) och gjorde ett besök hos utmärkta Dan-Tackel (Höganäs) idag. Tittade på Scierra Stonefly och visst kändes det kanon. Eftersom jag bara fiskat med splitcane och glasfiber tidigare så var det en ny känlsa med kolfiber och egentligen har jag inget att jämföra med, men känslan var rätt ialla fall. Det blev inget spö ännu men jag köpte en Guideline Reelmaster L/trout med lina Airflo ridge tactical WF5F plus backing och tafs för ynka 545 kr. Kändes som ett riktigt bra pris. Jag skall kolla runt lite på nätet innan jag beställer ett spö men helt klart verkar Scierra Stonefly riktigt prisvärt.

Har ni några tips på andra spö i samma prisklass som Scierra Stonefly?

/P

Kommentera

Ja, dagens kolfiber spön....även de litet billigare är nu för tiden bra. Men jag tror att du får leta länge om du ska hitta något i samma pris klass som kan slå Stonefly spöt. Det spö som kan tänkas konkurrera med det är väl Guideline Exceed då. Men då kostar det mer å andra sidan. Och jag frågar mig om skillnaden ens är värd att betala för egentligen? Scierra, har fått till en riktigt hit med Stonefly spöt.

Sedan är Stonefly litet rappare i aktionen än Exceed, som har en halv snabb aktion ned till halva klingan ungefär.

Ditt lin och rull köp var ett klipp!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-01, 18:55.

Kommentera

Tack för ditt svar Jock scott!

Kul att du tar dig tid att svara på så många inlägg. Tror du min WF5F lina skulle passa på ett stonefly #5?

/P

Kommentera

Varsågod.

Är litet osäker eftersom jag inte kan få fram vad en # 5 Airflo ridge tactical väger? Airflo, är dåliga på att tala om den faktiska klump vikten på sina linor tyvärr. Bäst är väl om du lyssnar med Dan Tackel.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-01, 19:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  563 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  179 visningar