Heldragen tafs. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Heldragen tafs.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Heldragen tafs.

Har funderat på att prova med heldragen tafs istället för taperad. Har sökt lite på google och läst en del om det.
    Men vad tycker? Vad är det för fördelar/nackdelar med heldragen samt taperad tafs?

/Henrik

Heldragen, skulle jag endast vilja använda till när jag fiskar Booby med sjunk lina och då på 1 m tafs längd. Till torrfluge och nymf fisket funkar det illa. I och med att du inte får den sträckning och presentationen du behöver....Inte minst i strömmande vatten.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av VonElffors Visa inlägg
      Har funderat på att prova med heldragen tafs istället för taperad. Har sökt lite på google och läst en del om det.
      Men vad tycker? Vad är det för fördelar/nackdelar med heldragen samt taperad tafs?

/Henrik
      Menar du en tafs med samma diameter hela vägen? Heldragen betyder att tafsen saknar knutar/skarvar dvs en taperad tafs kan mycket väl vara heldragen.

Kommentera

ja, jag menar en tafs med samma diameter. Ber om ursäkt för att jag var lite otydlig

Kommentera

O.k. förstod vad du menade. Men för sakens skull så säger jag att jag håller fast vid det jag sade tidigare.

Kommentera

jag kör ofta otaperad tafs till gädda, den brukar till och med vadra grövre i tippen för jag kör pafex wire.
            http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Jo, det funkar säkert helt o.k. Du får ju ändå sträckning på tafsen med hjälp av den tunga flugan och wire delen.

Kommentera

japp, det behövs ju dock till ofötyngda nymfer och torrflugor men stremers å guldskallar funkar det till.
                http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Använder otaperad fluorocarbon till flytande flugor som fiskas med sjunken, gäddtafsar och czech nymf fiske i strömmande vatten. Fast det funkar väl egentligen till alla flugor med lite tyngd i som Arnefan skrev.

Kommentera

gör dina egna taperade tafsar, visst blir 3-4st knutar på linan men du får mycke bättre "rull" effekt när man har grövre lina som övergår till smalare.

Men prova med heldragen tafs, som de flesta skriver så funkar det till vissa flugor och fiske metoder, men till torrfluga blir det inte vackert. tappar många meter på kasten pga tafsen och presentationerna blir ingen bra.
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar