Vinterförvarning av fluglina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterförvarning av fluglina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinterförvarning av fluglina?

Hur bör man förvara sin fluglina över vintern, så att den inte får "minne"?

Ursprungligen postat av krille k 2
    Hur bör man förvara sin fluglina över vintern, så att den inte får "minne"?

Lägg den i en "härva". Linda den runt något som har så stor diameter som möjligt, antigen sitter den kvar eller så gnider du av den. Eftersom fluglinorna inte ligger i alltförstora fp nya så borde det inte vara jätteviktigt med stora diameter.
    sigpic

Kommentera

Först ska man tvätta av linan med diskmedel och vatten. Sedan är det bara att torka av den och linda upp den kring en galge, så gjorde jag förra året och det fungerade bra.
      Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Ursprungligen postat av pontus
        Först ska man tvätta av linan med diskmedel och vatten. Sedan är det bara att torka av den och linda upp den kring en galge, så gjorde jag förra året och det fungerade bra.

Kan tänka mej att linbehandlingmedel kan tillföras också. Typ Loop rapid speed eller liknande.
        sigpic

Kommentera

Förslagen ovan är helt i sin ordning, men jag som fiskar året om, behåller dem på rullarna (storspolevarianten).
          Aldrig upplevt några problem med tex telefonsladd, eller dylikt.
          En av favolinorna, har suttit på samma spole i över tio år.he he

Men så använder jag mig av uteslutande SA-linor, av absolut bästa kvallitet.
          Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Jag har en lina av enkelt slag. En sån lina som man brukar skicka med i nybörjarpaket. Den har inte varit av spolen på bra länge nu. Senast den fick sträcka på sig var i början av maj. Den var också ute och frös lite i vintras. Inte ens då när det var kallt och j... ja besvärligt kändes den speciellt styv eller sk.. ja gjorde i spiral.

Moderna linor tål en del misshandel så länge man inte går in för att sabba dem. Vill man visa dem lite uppskattning för det gångna året, så är en liten SPA-stund i badkaret med lite uppmjukning och rengöring i handjummet vatten med något milt diskmedel i och därefter en noggrann sköljning och avtorknig samt en liten skvätt rekonditionering på en mjuk trasa längs hela linan, en lämplig gest. Får den sen hänga lös och ledig i ett svalt utrymme, så är den redo att ta sig an dina begär nästa vår. Förhoppningsvis.

Men min lina får allt ligga kvar på spolen och om jag vill använda den nästa år så måste den funka i alla fall!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

jag spänner upp den på väggen i så lång banor som möjligt...
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

SPA som BeBest föreslog, är något jag unnar mina linor ett antal gånger under hela året (inte SPE, som i ett annat forum, betyder nått helt annat).

Dra ut hela linan i badkaret och spela gärna Vivaldis De fyra årstiderna, sen när linan är torkad och ren, gnider jag linan med en flanelltrasa dränkt med denna utomordentliga guckan från Loop, sen är linan som ny igen.

L0115 "Rapid Line"
                Rengör, mjukar upp och skyddar fluglinan mot UV-strålning. Gör linan halare och kasten återfår sin enorma längd.
                Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                533 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                173 visningar