då va det dags att utvidga vyerna innom flugfisket igen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

då va det dags att utvidga vyerna innom flugfisket igen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

varför är en kortare klump att föredra vid tyngre flugor ? Vilka är fördelarna med detta

Avvaktar med den nya linan tills vidare. Måste nog få mer kött på benen innan man beställer en ny lina.

Linan kommer att användas mest till HÖ fiske, gädda kommer att testas med lite mindre gäddflugor/streamers

Kommer inte att fiska med stora glittriga granar eller 14cm baitfish flugor med denna pinne utan håller mig till halva storleken på glitter granarna och baitfish flugorna
    Senast ändrad av mojoman; 2012-08-06, 09:31.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Det är lättare att vända på stora och tyngre flugor då. Men eftersom du ska fiska HÖ på kusten och sedan bara använda mindre Gädd flugor och streamers # 2 och #4. Så kan du lugnt använda Airflo Extreme distance 40 + t.ex.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

kör nog en chansning och åker o köper linan sen får man se vad det blir av det. Den hade imponerande skjutförmåga när man tittade på filmsnutten du länkade. Tom han som kastade vart impad så nog är det bra skjut i linan
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Vi har knappt borstmask här uppe. Har endast sett en borstmask i skärgårn.
          Vi har knappt hästräkor (pattegrisen). Har aldrig sett en. Men pattegrisen fungerar ändå bra här uppe.

Annars är bra mönster för stockholmskusten;
          Vinter: Attraktor flugor såsom Wolly buggers i olika färgkombinationer. Alternativt små räkdjur, såsom märlor eller tånggråsuggor.
          Vår: Zonkers med tydlig profil.
          Senvår/försommar: Strömmingsimitationer.

Havsöringen jagar allt som oftast i mellanvattnet eller ytligt. Därför fungerar en flytlina bra. Skarva på en polytafs i intermediate så får du bra kontakt med linan. Samt att det går att lyfta linan snabbare från vattnet vid ytlig aktivitet.

Själv kör jag med en slickhooter runningline och en flytklump. Knyt på slickshootern i klumpens ögla så minimerar du att den fastnar i ringarna.

Skitfiske.
          Senast ändrad av karki; 2012-08-06, 14:35.
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Där kom tipsen man ville ha för flugmönster av en rutinerad havsörings jägare i mina hemtrakter

Så flytlina funkar bra till HÖ, iof så kommer jag fiska då vatten tempen är nära 10 grader innan insekterrna fått fart och det är dags för fjällfiske.

Kärki : Du råkade inte va uppe i hede i år fiska i år vid en fint tjärn med vindskydd ?

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              Där kom tipsen man ville ha för flugmönster av en rutinerad havsörings jägare i mina hemtrakter

Så flytlina funkar bra till HÖ, iof så kommer jag fiska då vatten tempen är nära 10 grader innan insekterrna fått fart och det är dags för fjällfiske.
              Rent generellt gällande öringmånaderna blir det svårt med fluga när tempen börjar stiga över 7-8grader. Men ett expriment är ju annars att köra med sjunklina i strömmingsstimmen.

Jo såg din blogg. Vi besökte samma tjärn. Du har pm.
              http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                varför är en kortare klump att föredra vid tyngre flugor ? Vilka är fördelarna med detta

Avvaktar med den nya linan tills vidare. Måste nog få mer kött på benen innan man beställer en ny lina.

Linan kommer att användas mest till HÖ fiske, gädda kommer att testas med lite mindre gäddflugor/streamers

Kommer inte att fiska med stora glittriga granar eller 14cm baitfish flugor med denna pinne utan håller mig till halva storleken på glitter granarna och baitfish flugorna
                Är inte längden på klumpen det handlar om, utan längden på framtaperingen. Mycket lättare att vända tunga flugor med kortare framtapering. Fast skall du inte kasta några tyngre flugor spelar det ju ingen roll

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                552 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                177 visningar