Mjukt eller styvt spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mjukt eller styvt spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mjukt eller styvt spö?

Är det svårare att kasta med ett spö med snabb aktion än ett med långsammare aktion?

Spöet jag har vet jag inte aktionen på.

Har haft svårt att få tafsen att sträcka ut ordentligt.

Jag har försökt att ha mjuka och lugna kast i tron om att det är en spö med långsam aktion.

Provade att ta i lite extra för att ladda spöet ordentligt och jag tycke linbågen blev tightare och kastet sträckte riktigt bra många gånger.

Kan det vara så att mitt spö är av ett styvare slag? Krävs det mer kraft för att ladda spöet om det är styvare?

Spöet är ett Kinetic Silence fly #5/6. Är det någon som har koll på det spöet. Jag köpte det som ett set för 1000:- men jag har bytt ut linan till en Rio Dart #6

Hej!

Det kan vara litet tuffare att börja lära sig att kasta med ett snabbare spö med mer utpräglad topp aktion än med ett halv snabbt spö som flexar någonstans längre ned i spö klingan. Det är ju litet lättare att hinna med alla moment i kast tekniken med ett något lugnare spö.

Nej, det är väl snarare så att ett litet styvare och snabbare spö kräver mindre kraft. Men över lag så beror oftast tafs sträcknings problem t.ex. på ens kast teknik.

2 st klassiska misstag i detta fall är: 1. Att man slarvar med att titta sig över axeln varje gång i bak kastet så att man försäkrar sig om att linan och tafsen har sträckt ut rakt, horisontellt innan man påbörjar fram kastet. Ser rätt ofta nybörjare vid vattnen som tror att de kan avgöra när bak kastet är stäckt genom att försöka känna det i spöt. De stirrar bara rakt fram och viftar på. Men feta lin bågar i fram kastet och annat elände som följd.

2. Man dippar spö spetsen under kl. 10 när man lägger ut det sista kastet. + att man inte stoppar spöt hårt och bestämt där.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-24, 09:18.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Du kan ju alltid hänga en vikt på ca. ett kilo i spö toppen eller på linan och se hur djupt klingan böjer sig på ditt spö? Ger dig iaf. en uppfattning om hur styvt ditt spö är?
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-24, 09:18.

Kommentera

Okej! Tack så mycket!

Kommentera

Varsågod.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          552 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          177 visningar