Vadare!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadare!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vadare!!

Jag har en fråga angående Taimen vadare. Är det bara ett billigt skit eller bra skit?
    Någon som har dem och kan uttala sig om kvalitet etc?
    ABU Fantasista "RED" FSR-903M + ABU Neos 20D
    ABU Fantasista Oren´Ji FSO-922H + ABU Neos 20D
    Berkley Muscle 662MH + ABU 6601 C4
    Berkley SSGC-1303MH + ABU 6601 C4
    Penn Oversea Pro Travel + Penn International 975LD

Fenwick Techna AV 9 #6 + Fenwick Worldclass V2
    Fenwick Techna AV 9 #8 + Fenwick Worldclass V2

De kan nog vara hyfsade men frågan är hur bra membranen funkar? Har hört litet delade meningar om det. Om jag vore du? Så skulle jag hellre köpa Guideline Crosswater vadare + dito kängor. Mycket prisvärda.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

jo det blir nog så.. försökte ringa dig innan och bestämma dag men telenor har enorma problem där jag bor så går knappt använda mobilen!!

Kommentera

Det gör du alldeles rätt i. Dessutom, så är det nog betydlig smidigare att få ev. garanti jobb gjorda på Guidelines grejor eftersom det är ett svenskt märke. Än med Taimen vadarna.

Bara att höra av dig. Men på onsdag så ska jag iväg och prov fiska mitt ny inköpta Competition Stix spö. Annars kan vi ta vilken dag som helst till kast kursen om jag får en dags förvarning.

Kommentera

en sak som jag funderar med vadare är.. hur fasiken funkar det med sockorna? jag är 183cm men jag har stl. 46 i dojjor.. inte precis så alla är stöpta i samma form... folk kan ju va 183cm men bara stl. 40 i dojjor.. måste va ett rent helsike att spänna ut sockorna från stl 43 till 46. och ska man köppa vadar dojjor i samma storlek som sina vanliga dojjor eller en storlek större.. är ju ändå neoprene man drar över fötterna!

Kommentera

En storlek större på dojorna och vadarna är alltid klokt. Du vill säkert någon gång ha 3 lager under kläder + jacka / byxor och 2 par justa sockor på fötterna. Men hör även med säljarna vad de anser om din fot storlek kontra vadarna för säkerhets skull.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-23, 22:01.

Kommentera

Fortsätter tråden för jag är också ute efter att köpa (mina första) vadare. Om det var jobbigt att välja spö/lina/rulle så verkar ju det här vara rena mardrömmen, men här verkar ju hjälpsamma kamrater hålla till.

Guideline-vadarna som tipsas om ovan verkar ju prisvärt. Då är frågan vilken storlek man ska välja på framförallt kängorna? Har runt storlek 40 på skor, men här är det 8, 10, 11, eller 12 som gäller tydligen. Vad ska jag ha? När det gäller vadarna är jag 175 cm lång och inte alltför överviktig - är det medium som gäller?

I butik här i Borås hittar jag något som heter Kinetic Tippet nedsatt till 2300, där kängor med filtsula ingår. Tror att de är sådana här, och på länken är de ju ännu billigare: http://shop.el-ge.se/kinetic-godspee...71-c-1818.aspx
              Är de någonting att ha?

Sedan har jag läst att Vision Gillie ska vara bra som jag hittar nedsatt här: http://www.willyssportfiske.se/p/lag...on-gillie.html
              Frågan är då om kängor ingår?!?

Min budget är således någonstans 2000-2500 och då förväntar jag mig att jag får vadare och kängor. Vad ska jag välja tycker ni?

Kommentera

Hej!

Du kan vilja ha ett antal lager kläder sent och tidigt på året under vadarna och minst 2 par rejäla sockor på fötterna.

Så en storlek upp i alla fall är att rekommendera.

USA till Europeisk sko storlek för herrar, konverterare: http://www.onlineconversion.com/clothing_shoes_mens.htm

Kinetic, är liksom Ron Thompson en berg och dalbana i fråga om kvalitet. En grej kan vara bra, en annan en smärre katastrof. Vet dock inte hur det är med detta och Kinetic vadare?

Vision Gillie, eller Keeper är liksom Gudeline Kispiox ett bättre budget val i så fall?
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-28, 14:46.

Kommentera

Tack för snabb hjälp! Ja, men jag gillar Guideline så det lutar åt det. Men vad är det för skillnad på Kispiox- och Crosswater-vadarna? Verkar ligga på ungefär samma pris, eller missar jag något?!?

Kommentera

Tips: http://www.stockholmsflugfiskecenter...se/?cat_id=313

Vision Keeper eller Crosswater.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-28, 14:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    529 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    172 visningar