Göra sin egna flugtafs! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra sin egna flugtafs!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göra sin egna flugtafs!

Tjena!

Har flugfiskat i cirka 4 år och har alltid suttit och undrat över hur man gör en bra tafs. Själv har jag bara köpt en vanlig taperad med 0,18 i spetsen och kört på. Visst det ger helt ok resultat, men jag tror jag kan få ut mer av fisket.

Så berätta gärna hur ni gör era egna flugfiske-tafsar! Jag vill helst veta den mest anpassade för torrflugefiske och fiskar runt 2,5kg max!

Mvh

jag brukar aldrig köra med kortare tafs än 1 + 1/3 spölängd, ofta kör jag heldraget dvs samma tjocklek på hela tafsen, men vi torrflugefiske där presentationen kör jag med en taperad som slutar i 0.14 för regnbågsfiske/öring, knyter jag den själv börjar jag med 0,28-0,22-0,18-0,14

Kommentera

Ursprungligen postat av Dr.L Visa inlägg
      jag brukar aldrig köra med kortare tafs än 1 + 1/3 spölängd, ofta kör jag heldraget dvs samma tjocklek på hela tafsen, men vi torrflugefiske där presentationen kör jag med en taperad som slutar i 0.14 för regnbågsfiske/öring, knyter jag den själv börjar jag med 0,28-0,22-0,18-0,14
      Du kör alltså två olika linor och tjocklekar och sedan skarvar ihop?'

Tack för svar

Kommentera

Om du köper en taperad taffs på ex. 0.18 i spetsen brukar jag köpa tafsmaterial i samma, alternativt någon mindre, storlek. Sen skarvar jag på taffsmaterialet längst ut på den taperade, någon meter, och fyller på när den tar slut. Då slipper man att taffsen tar slut eftersom du alltid har "originalet" kvar av taffsen.

Ska du göra egen så skarvar du bara ihop den ja. Det blir ju inte lika fina övergångar och du får ju många brottpunkter i skarvarna men det duger. Finns de som skarvar ihop knutlöst på något sätt men det vet jag inte mycket om!

Vh/Isak

Kommentera

Tack för tispen!

Kommentera

Mitt tafs recept: 1 m 0.35 + 80 cm 0.25 + 80 cm 0.18. Alternativt 80 cm 0.16 spets för de minsta flugorna och skygg fisk. Fungerar bra. Rekommenderar Stroft GTM som tafs material. Köp 100 eller 200 m spolar, så har du tafs så att det räcker ett bra tag.

Kirurg knuten, funkar bra att skarva med.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-23, 21:14.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag flätar själv. Resultatet är en 220cm lång, taperad tafs med tippet ring för att fästa slittafs i. Skulle gissa på att 0.16 nanofil ger utmärkta tafsar, men stroft gtm 0.18 funkar också (Jock Scott har testat :-))

Kolla länken för guide

Kommentera

Ja, som flät tafs betraktat är den alldeles utmärkt.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddmördarn Visa inlägg
                  Jag flätar själv. Resultatet är en 220cm lång, taperad tafs med tippet ring för att fästa slittafs i. Skulle gissa på att 0.16 nanofil ger utmärkta tafsar, men stroft gtm 0.18 funkar också (Jock Scott har testat :-))

Kolla länken för guide
                  Du gör väl tvinnade tafsar? Stor skillnad på tvinnade och flätade tafsar. Till den tvinnades fördel

Kommentera

Helt korrekt, tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    554 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    583 visningar
                    0 gillar