Hjälp en nybörjare angående Spöklasser och fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en nybörjare angående Spöklasser och fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ah okej! Tusen tack för alla åsikter och tips, jag försöker ta åt mig av allt! Men erkänner mig som gröngöling så här kommer lite mer funderingar

Just nu står jag och svingar med ett klass 4-5 spö som jag lånat av en arbetskamrat. Jag bor väldigt nära Skellefteälven så det blir mest där jag fiskar Hittills har jag fått på väldigt små öringar (förmodligen för att jag inte kommer längre ut, har inga vadare än), en något större bäcköring på kastspö (? den var brunaktig och smal, så förmodligen ingen som varit ut i havet) och harr på fluga, men jag vet att det finns gott om havsöring och snart även lax, har sett större öring längre ut som förmodligen jagar småfisken Då jag inte har bil kommer jag mest att hålla till just i Skellefteälven, så därav det varierade utbudet jag har framför mig, och önskan om ett slags allroundspö som inte verkar finnas...

Om jag frågar såhär då, vad blir maxstorleken på fisken som är bra att dra med ett klass 4-5? Just nu har jag bara en liten ask med torrflugor och nymfer, vet inte namnet på några än Men skulle jag kunna köpa mig några större flugor och hoppas på nån fin öring, eller blir det svårt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flyfishinggirl Visa inlägg
      Ah okej! Tusen tack för alla åsikter och tips, jag försöker ta åt mig av allt! Men erkänner mig som gröngöling så här kommer lite mer funderingar

Just nu står jag och svingar med ett klass 4-5 spö som jag lånat av en arbetskamrat. Jag bor väldigt nära Skellefteälven så det blir mest där jag fiskar Hittills har jag fått på väldigt små öringar (förmodligen för att jag inte kommer längre ut, har inga vadare än), en något större bäcköring på kastspö (? den var brunaktig och smal, så förmodligen ingen som varit ut i havet) och harr på fluga, men jag vet att det finns gott om havsöring och snart även lax, har sett större öring längre ut som förmodligen jagar småfisken Då jag inte har bil kommer jag mest att hålla till just i Skellefteälven, så därav det varierade utbudet jag har framför mig, och önskan om ett slags allroundspö som inte verkar finnas...

Om jag frågar såhär då, vad blir maxstorleken på fisken som är bra att dra med ett klass 4-5? Just nu har jag bara en liten ask med torrflugor och nymfer, vet inte namnet på några än Men skulle jag kunna köpa mig några större flugor och hoppas på nån fin öring, eller blir det svårt?
      Handlar inte så mkt om storleken på fisken utan mer på storleken på flugorna, vind, hur långt man måste kasta osv. Till harr och öringfiske (vilket du verkar vilja ha kring husknuten) fungerar 4-5 mkt bra då flugorna generellt inte är särskilt stora, tvärtom. Ska man fiska till exempel havsöring på kusten är det inte pga fiskens storlek eller att man använder större flugor som många går upp i klass 6-7, utan pga blåsten som ofta är närvarande vid havet eller de stora insjöarna.

Till gäddflugfiske behöver man än kraftigare spön eftersom linorna måste orka med att kasta ut riktigt stora flugor med mkt vindfång.

Till lax och vandringsöring används ju allt som oftast 2handsspön även om folk även använder enhandsutrustning ibland till detta också. I detta läget handlar det faktiskt också en del om att kunna landa den fisken som hugger. I rinnande vatten med kraftfull fisk, vilket lax och öring är så står man mer eller mindre chanslös om man inte kan sätta den pressen som krävs för att inte ge fisken fri lejd till havet. Av denna anledning bör man i mina ögon inte fiska dessa fiskar med för lågt klassad utrustning eftersom man inte ger sig själv tillräckligt stora chanser att landa fisken som kanske hugger.

Klass 5-6 är vad jag skulle kalla allround för det kan man fiska det mesta folk använder flugspön till idag, vilket är mindre salmonider. Ja man kan ju fiska abborre med dom också men det är nog inte särskilt många (tyvärr) som fiskar abborre med fluga. Till gädda som sagt och havsöring/lax bör man faktiskt använda andra saker. Detta gäller ju dock inte bara flugfisket utan allt annat fiske också. Det går inte fiska allt med samma utrustning.

Kommentera

Sg har förklarat det hela bra. Har just inget att tillägga. Mer än att man kan bli förvånad över hur pytte små flugor stor Harr, Regnbåge, Röding och Öring kan vara intresserad av emellanåt.

Viktigt för dig att slå i dig en del Entomologi = insektslära.

En bra början har du här: http://www.rackelhanen.se/swe/entomolo.html

Den här fälthand boken är väl värd att skaffa så snart du kan? Den har plastade blad så att du kan ta med den på fiske turerna: http://www.settern.se/dagsl%C3%83%C2...tten-p-63.html
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-24, 18:42.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
        2 svar
        557 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
        4 svar
        177 visningar