hade även varit bra om du kunde skriva ut storlekar på krokar jag kan köra med dessa tafsar du har skrivit
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hjälp en nybörjare angående Spöklasser och fiske
Collapse
X
-
Det är en bra ide'.
Det finns vissa av de större och färg gladare s.k. streamer flugorna i asken Regnbågen som fungerar till Abborren. Popper flugor, är ju kul att fiska borre med när de går ytligt också.
Till Mört och Löja ( Bra att träna mothugg på torr flugor och ytligt fiskade nymfer på eftersom de spottar ut flugor mycket fort ). Kan du i princip använda vilken av torr flugorna eller nymferna i båda dessa askar till.
Till Harr, Röding och Öring funkar asken Favoriten bäst. Det finns några få torr flugor och nymfer i asken Regnbågen som gör det också. Komplettera båda askarna med torra Fjädermyggor typ Twisted Gnat (black ) storlek 16 och Fjädermygg puppor storlek 14 och 16. Kallas för Buzzer hos flugor.se. När du köper flugor? Köp aldrig mindre än 3 st av varje sort och storlek Så att du har litet back up flugor.
Torrflugor och nymfer med undantag för Montana nymfen = #8 och #10 + Nattslände imitationer typ Streaking Caddis och E 12 ( Europea 12) = #12 och #14. Så kan du köpa torrflugor och nymfer i storlekarna #12, 14 och 16. för att ha hela registret.
Streamers = # 6, 8 och 10.
Loon Aquel, är en bra torr fluge impregnering. Du tar bara en droppe av denna gel, stor som ett större ris korn på tummen. Sedan smetar du ut det litet mellan tummen och pekfingret innan du lägger på det på torr flugan. Vänta ett par minuter innan du börjar fiska för att medlet ska dra in i flugan.
Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-23, 22:19.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sebastian olsen Visa inlägghade även varit bra om du kunde skriva ut storlekar på krokar jag kan köra med dessa tafsar du har skrivit
Taperad ( avsmalnande) 9 fots flug tafs med 0.18 spets. Krok 6 t.om. 14.
Dito tafs med 0.15 eller 0.16 spets = krok 16 - 18. Mindre flugor än så behöver man mycket sällan.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Tack för all hjälp detta har gjort allt så mycket lättare för mig !! om du vill någon gång i framtiden så kanske vi kan träffas upp och fiska? du kanske kan ge mig lite tips om flugfiske osv och en sista fråga vet du något bra ställe att fiska här i skåne för en flugfiske nybörjare som mig med just dessa saker som du har rekommenderat mig ? helst inte put N take
Kommentera
-
Varsågod. Kul att kunna hjälpa dig litet med starten på din karriär som flug fiskare.
Kan tyvärr inte tipsa dig om vild fiske, Öring vatten. Du kan ju fråga på Edge flugfiske forum.
Visst kan vi blöta en fluga ihop vid tillfälle? Jag kan rekommendera 2 st put and take vatten som är lätta när det gäller kast utrymme m..m. för en nybörjare. Björka dammen = Där jag fiskar oftast. http://www.sportfiskarnaskane.se/aktuellt.html
Och Bjeveröds dammarna. Ägaren, Conny ( Chiefnix här på forumet) Är en mycket trevlig och hjälpsam kille.
http://www.bjeveröd.se/
Men börja inte med att kast träna vid ett fiske vatten! Det gör att du snart tappar fokus på kast tekniken. Träna på en lämplig gräs matta med en garn tofs som "fluga" på tafsen. Bästa sättet att få en bra start på kast träningen är med en kast instruktör.
Hör först och främst med din lokala fiske klubb om kurs? Annars så kan jag iof. ställa upp om du vill komma till mig någon timme och träna? PM'a mig i så fall?Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-23, 22:38.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Hej på er!
Nu hoppar jag in i diskussionen också Jag går också i liknande tankar och söker efter "mellanvägen", alltså ett spö som skulle funka både till gädda, uppvandrande havsöring, båge, abborre osv. Jag har pratat med några flugfiskare i min närhet och de har alla rekommenderat ett klass 6 eller 7.
Har jag förstått det hela rätt då: ett klass 7 skulle mycket väl kunna funka till gädda, om än bjuda till en härlig kamp vid drillningen? Mer än havsöringen skulle göra? Jag förstår givetvis att det handlar om storleken på dem båda också, men jag försöker bara få ett slags hum Och om jag nu skulle ta ett klass 7 och även fiska efter något mindre, harr tex, skulle det funka? Men jag skulle förlora en del av känslan?
//Ivrig nybliven flugfiskare som vill lära sig
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flyfishinggirl Visa inläggHej på er!
Nu hoppar jag in i diskussionen också Jag går också i liknande tankar och söker efter "mellanvägen", alltså ett spö som skulle funka både till gädda, uppvandrande havsöring, båge, abborre osv. Jag har pratat med några flugfiskare i min närhet och de har alla rekommenderat ett klass 6 eller 7.
Har jag förstått det hela rätt då: ett klass 7 skulle mycket väl kunna funka till gädda, om än bjuda till en härlig kamp vid drillningen? Mer än havsöringen skulle göra? Jag förstår givetvis att det handlar om storleken på dem båda också, men jag försöker bara få ett slags hum Och om jag nu skulle ta ett klass 7 och även fiska efter något mindre, harr tex, skulle det funka? Men jag skulle förlora en del av känslan?
//Ivrig nybliven flugfiskare som vill lära sig
Hej!
Till fiske efter Havsöringen i strömmande vatten och Gädda så funkar ju klass 8. Klass 7 till Gädda blir ju en fråga om små Gädd flugor på upp till 10 cm ca. Mer orkar nog inte ett klass 7 spö med skulle jag tro? Till kust fiske efter HÖ, så fungerar som jag sade tidigare klass 7 bra. Klass 6 fungerar även det, under förutsättning att det inte blåser allt för mycket? Harr och Abborre, blir som att fiska mört och löja med 2 hands spö om man ska överdriva en aning. Bågen, blir tyvärr inte så värst kul den heller om den inte har en hög medel vikt?
Det går helt enkelt inte att kombinera en utrustning för de arter du nämner utan att du antingen förlorar nöjet med att drilla fisk arterna i fråga, eller så blir grejorna för klena för att det ska fungera på ett vettigt sätt. Du får sätta dig ned och fråga dig självt vilket slags fiske du ska prioritera? Och köpa en anpassad utrustning därefter i första hand.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-24, 09:14.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
505 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B