Hjälp en nybörjare angående Spöklasser och fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en nybörjare angående Spöklasser och fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp en nybörjare angående Spöklasser och fiske

Hej allesamman!

Nu är det så att jag hade tänkt köpa mitt första flug spö då jag mer och mer fallit för just flugfiske och har då lite frågor!

Jag bor i Skåne och är inte så fruktansvärt glad för att fiska Put and take utan vill hellre fiska "vilt" om ni förstår vad jag menar? men då kommer vi till ett nytt problem och det är att öring och regnbåge är ju ganska svår fiskat här nere om man inte vet precis något bra ställe (vilket jag inte vet).

nu till frågan! kan man fiska öring och regnbåge på ett spö som är klassat för gädda eller tvärt om, gädda på en spö som är klassat för öring och regnbåge? för gädda finns här gott om i mina trakter, men skulle det va så att man kommer till ett ställe längre upp i sverige och man får chans till att fiska öring eller regnbåge någonstans kan man då använda ett gädd spö och vad är skillnaden på dessa två klasser av spön ?

och har ni något tipps på nybörjare set i mitt fall får ni gärna länka något prisvärt

Tack på förhand

Mvh Sebastian

Hej!

Tyvärr, så kan jag inte tipsa dig heller om vatten med vild öring. Men kanske någon annan här har något till dig?

Det är inte så lyckat att använda en Regnbåge / Öring utrustning till Gädd flug fisket och vise versa.

Till det först nämnda är klass 5 idealiskt och till Gäddan klass 8 och klass 9. Den senare är mest all around då det orkar kasta de största Gädd flugorna på 20 - 25 cm längd.

Så som du ser är klass 5 är på tok för klent för Gäddan, och att en Gädd utrustning är kraftigt overkill för bågen och Öringen.

Du får väl fundera över vilket av dessa fisken som du vill prioritera i första rummet? Och sedan kan du ju alltid köpa den andra utrustningen litet längre fram om du anser att du inte har råd att köpa båda på en gång?

Kit tips:

Du får köpa till 20 pund backing lina ( ca 50 yards = 45 m ska på rullen ihop med flug linan ) och flug tafs(ar) till kitet ovan. ) 9 fot, taperad nylon flug tafs med 0.18 spets och 0.15 spets är vad som är standard för Regnbågen, Harr, Röding och Öring. Den med 0.15 spets för de minsta flugorna och skygg fisk.

Gädd kit: http://www.fishline.se/guideline-epi...roducts_id/883
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-23, 11:32.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hur menar du med att gädd spö är för kraftigt för öring?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sebastian olsen Visa inlägg
        Hur menar du med att gädd spö är för kraftigt för öring?
        Kan ha fel, men det går så klart att fiska öring och båge med gäddflugspö. Men det jag tror Jock Scott menar är att det blir mer som att fiska mört eller annan mindre fisk med ett kraftigt gäddjerkspö, alltså inte så kul.
        Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
        Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Jepp! Du får ju inte mycket ut av Regnbågarna, Öringarna och andra mindre ädelfisk arter med en Gädd påk + den tunga linan. Jag skulle för allt i världen inte försöka att presentera en torrfluga eller nymf för en försiktig sådan firre med ett klass 8 - 9 spö / lina.

Dessutom blir det som sagt, att drilla en kilo - 2 kilo båge eller öring en ganska intetsägande historia på det hela taget.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-23, 13:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Jepp! Du får ju inte mycket ut av Regnbågarna, Öringarna och andra mindre ädelfisk arter med en Gädd påk + den tunga linan. Jag skulle för allt i världen inte försöka att presentera en torrfluga eller nymf för en försiktig sådan firre med ett klass 8 - 9 spö / lina.

Dessutom blir det som sagt, att drilla en kilo - 2 kilo båge eller öring en ganska intetsägande historia på det hela taget.
            om jag uppfattat allt rätt så det du säger är att det går att fiska med öring, regnbåge m.m med torrfluga och nymf på ett gädd spö men där är ingen s.k "sport" i det hela ?

Kommentera

Njae, GÅR att fiska torrfluga och nymf gör det kanske? Men inget jag skulle rekommendera någon att försöka sig på. En sådan tung lina, som klass 8 eller 9 landar ju som en kraftverks kabel ( Lätt överdrift ) på ytan i jämförelse med en klass 5 DT eller en klass 6 WF lina till ett #5 spö. Du lär störa eller rent av skrämma en del bågar och inte minst Öringar om du försöker dig på detta med ett Gädd kit?

Och inte heller blir det mycket till sport ja.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-23, 21:06.

Kommentera

nu har jag faktiskt lite beslutsångest över detta här haha ska man köpa ett klass 9 spö elr ska man lägga pengar på ett klass 5 spö ? jag menar om jag bara kan fiska gädda på ett klass 9 (med tanke på din senaste beskrivning) så är det ju inte alls skoj, iofs så på ett klass 5 kan jag fortfarande fiska abborre, harr, röding, mört, öring och annan lite mindre fisk så känns kanske bäst att köra på det ? eller vad tycker du ? i så fall får du gärna förklara detta bättre för jag har ganska svårt att förstå mig på vad allt är och och hela den proceduren iochmed att jag har ingen alls erfarenhet utav detta alls

" Du får köpa till 20 pund backing lina ( ca 50 yards = 45 m ska på rullen ihop med flug linan ) och flug tafs(ar) till kitet ovan. ) 9 fot, taperad nylon flug tafs med 0.18 spets och 0.15 spets är vad som är standard för Regnbågen, Harr, Röding och Öring. Den med 0.15 spets för de minsta flugorna och skygg fisk. "

och kanske lite tips på flugor om du har tid

Tack på förhand

Kommentera

O.k. Ska försöka dämpa besluts ångesten åt dig.

Som du självt påpekar. Du kan ju har roligt med ett större antal arter med ett klass 5 kit. En Gädd utrustning kan du ju alltid skaffa senare. Rent av begagnad om det kniper ju.

Klass 5, är ju en bra all around klass, som inte är allt för vind känsligt heller.

Litet om spö klasser:

Klass 0 - 3. Ultralätt flugfiske efter mindre Harr, och Bäcköring i små åar och bäckar först och främst.

Klass 4. Lätt Regnbåge, Röding och Öring fiske. Speciellt bra till Harr och Abborre.

Klass 5 och 6. All around klasser till Harr, Regnbåge, Röding och Öring. Klass 5 är dock något litet roligare att fiska med.

Klass 7. Mitt i prick för kust fisket efter Havsöring. Bra att ha på fjället när det blåser en hel del också.

Klass 8 och 9. Gädda och klasser för Havsöring i älv och å + Lax fiske. Klass 8 = Även tyngre Havsörings fiske på kusten.

Klass 10 - 12. Tungt Lax och Havsöring fiske med 2 hands spön eller fiske i tropiska havs vatten efter stora fiskar.

flugor.se har s.k. fyllda askar, som ger en bra start på flug samlandet. Asken "Regnbågen" för Put and Take fisket. Och asken " Favoriten" för Harren och Öringen ( funkar för Regnbågen också som kompliment till den först nämna asken ). http://www.flugor.se/

De har även en Gädd flug ask som heter "Krokodilen".
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-23, 21:47.

Kommentera

Okej tack för all hjälp tror det blir ett klass 5 spö faktiskt, så får jag ta gammel gäddan på vobblern tills jag känner och kanske fastnar mer för fluga i framtiden, men "flug asken" favoriten funkar det bra till abborre, mört, röding osv också eller du kanske kan plocka ut några flugor för det också? sen så undrar jag också om "favoriten" är flytande flugor eller s.k torrflugor ?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    505 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar