Flätad vs fluorocarbon/monofilament-tafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätad vs fluorocarbon/monofilament-tafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nej, märkte det. Det var inget lyckat äktenskap. Tafs ring är förvisso en lösning. Men ortodox som jag är i fråga om tafs så håller jag mig till mina gamla hem knutna tafsar. Och muttrar för mig självt att "Har de dugt åt mig under alla tidigare år? Ja, då duger nylon tafs ta mig fn fortfarande".

Sedan så får man inte glömma att utvecklingen av nylon material också har gått framåt.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-16, 19:45.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Vad kör ni för skarvknutar mellan nylon och FC? Med blodknutar brukar det kunna krångla men 5-varvs grinner låser fast det mesta även när man skarvar mellan olika material.
      FC kompletterar nylon mycket bra tycker jag, sjunkförmågan kan vara en fördel ibland (även om de oftast inte sjunker särskilt ordentligt) sen är de klart mer nötningståliga än nylon och det är ett stort plus förstås. Jag kör ofta FC som spets och alltid heldragna nylontafsar som bas förutom polyleaders i olika sjunkgrader.
      Testa igen med FC ni som är besvikna, det är väldigt bra och överlägset nylon i många situationer.
      Förresten: Stroft GTM är mycket känslig för skarvning till andra material, även mot nylon av andra fabrikat ibland är min erfarenhet.
      Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Jag kör med kirurg knuten. Kanske inte så lyckat i detta fall? Men vanans makt du vet?

Kommentera

Ursprungligen postat av jakobj Visa inlägg
          Förresten: Stroft GTM är mycket känslig för skarvning till andra material, även mot nylon av andra fabrikat ibland är min erfarenhet.
          Kanske beror på dess låga skavtålighet?

Kommentera

Kommentera

Om Stroft har speciellt låg skav tålighet? Det tycker jag inte. Iaf. inte nylon till nylon.
              Ett tag i början så körde jag med en styvare bakdel / butt på tafsen i form av Abulon. Även det nylon materialet gick bra ihop med Stroft GTM.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-17, 13:17.

Kommentera

Bra info här! Kommer fortsätta med mina flätade tafsar, men den här kortkursen i material hjälper att klara upp skillnaderna lite snabbt. Nästa tafs kommer göras av .14-.16 nånting nylon, bör bli exakt vad jag letar efter! Den FC guideline-tafs som sitter på linan nu är riktigt risig faktiskt

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Om Stroft har speciellt låg skav tålighet? Det tycker jag inte. Iaf. inte nylon till nylon.
                  Ett tag i början så körde jag med en styvare bakdel / butt på tafsen i form av Abulon. Även det nylon materialet gick bra ihop med Stroft GTM.
                  Handlar nog inte så mycket om vad man tycker. Nu är testet i och för sig från -09, men Biltemas lina klarade 896 st skavningscykler, Trilene 147 st och Stroft GTM 8 st innan den brast. En viss skillnad.

Kommentera

För all del. Men eftersom jag mycket sällan tappar fisk p.ga. tafs brott. Och när det händer? Då beror det oftast på att jag klantat mig vid drillningen, eller en vind knut jag inte har varit medveten om. Så jag har inga problem med Stroft i den vägen anser jag. Iaf. inte mer än med andra kvalitets nylon material jag har testat.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-18, 09:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddmördarn Visa inlägg
                      Bra info här! Kommer fortsätta med mina flätade tafsar, men den här kortkursen i material hjälper att klara upp skillnaderna lite snabbt. Nästa tafs kommer göras av .14-.16 nånting nylon, bör bli exakt vad jag letar efter! Den FC guideline-tafs som sitter på linan nu är riktigt risig faktiskt
                      Förstår att du upplever vanliga taperade nylontafsar som lite bökiga. Är man van vid tvinnade tafsar, så blir det garanterat så. Hade inte fiskat med tvinnade innan, men köpte på mig ett par stycken av ren nyfikenhet. Testade dem igår vid ett pass i kalvsjön och något mer lättkastat har jag inte provat. Hur följsam och lätt att lägga ut som helst, noll minne och med lite aquel flöt den som en kork. Inte ett strul trots regn och mycket pålandsvind. Helt klart en ny favorit

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      180 visningar