Flätad vs fluorocarbon/monofilament-tafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätad vs fluorocarbon/monofilament-tafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätad vs fluorocarbon/monofilament-tafs

Tjo!

Jag må vara nybörjare, men en sak har jag lärt mig: köpetafsar suger.
    När jag kom till Åre hade jag bara en flätad med mig, och tänkte att det räcker ju men det är bäst att köpa ett par "vanliga" tafsar i reserv. När jag sedan stod och fiskade första dagen stötte jag på en mycket trevlig herre vid namn Sten. Han kom från Gävle för sin årliga Åre-tur, och hade massor av kunskaper och trevliga historier. Han blev mycket intresserad av min handflätade tafs, varpå jag gav den till honom. Efter en dag var han mycket nöjd med den och ville lämna tillbaka den, men jag avböjde då jag kan göra hur många tafsar jag vill. Det var ju inte så smart gjort skulle det visa sig....
    Har nu testat Vision och Guidelines taperade tafsar, och förundras vid varje fisketillfälle hur förbannat dåliga de är. Ojämn överrullning, flygiga, linminne, sjukt stor ögla på Visions tafs. Med mina flätade tafsar har jag mycket sällan trasselproblem, men med de köpta är det idel skatbon.
    Kanske är det bara så att en flätad tafs är mer förlåtande för en nybörjare vars kastteknik lämnar en del att önska, men jag inte kan finna en enda egenskap som är bättre med köptafsar. De är dessutom tre-fyra gånger så dyra samt kräver en tippet ring fastknuten för att inte bli värdelösa efter några flugbyten.
    Om Jock Scott läser detta kan han säkert ge en annan sida av köptafsar gentemot den flätade jag pratar om

Skitfiske!

Har aldrig upplevt dom problem du beskriver. Tafsar sträcker man ut innan användning.
    Dom flätade tafsar jag fiskat med suger i sig vatten och blir tunga.
    Till tenkarafiske fungerar dom utmärkt som lina men då ligger aldrig linan i vattnet.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag flätar av fluorocarbon, så tafsen suger inte i sig något. De flyter riktigt bra, och vill man vara extra noga så petar man på lite Aquel eller liknande.
      Däremot har jag testat att fläta av flugbindningstråd, och den tafsen uppförde sig precis som du beskriver.
      Jag har sträckt ut tafsarna innan jag fiskar, men till föga nytta: efter viss användning har de lite böjar här och var som mina flättafsar inte ens kan få om jag försöker.

Kommentera

Fluorocarbon är ett sjunkande material, om den flyter så beror det nog på att du har flytmedel på den eller att det fastnar små luftbubblor mellan trådarna. Flätad/spunnen nylonleader suger vatten beronde på att det tränger in och fäster mellan trådarna, nylonet i sig själv suger inte vatten och flyter på ytan utan hjälpmedel.
        Personligen tycker jag att FC är värdelöst.

Kommentera

Använder FC till streamertafsar pga den högre densiteten/sjunkegenskaperna och att den nästintill är osynlig i vattnet. Till torrflugefisket kör jag med nylontafs, tafsring och bara spetsen i FC. Tycker FC funkar bra och är ju dessutom nötningtåligare än nylon. Aldrig fel när man fiskar med tunna spetsar.

Kommentera

Då måste jag ha saker om bakfoten: min flätade tafs flyter utan flytmedel, så då är det väl nylon?

Kommentera

Jag tycker dessutom att FC är svår att knyta, drar man lite i fel ände så knuten "kryper iväg" blir linan platt och formar sig därför som en telefonsladd.

Aldrig mera fluorokarbon.

Kommentera

Blir väl "telefonsladd" med nylon också, om man drar åt knuten på fel sätt

Kommentera

Jag prövade i går med litet Vision fluor carbon som jag fick låna att försöka para ihop med Stroft GTM nylon. Icke! Det hårdare f.c. materialet kröp av nylonet som om den hade varit oljat när jag gjorde kirurg knuten. Och Stroft nylonet, såg precis ut som Guideline sade, en telefon sladd i spiral. Och jag fick ytterligare en bekräftelse på att fluor carbon och jag aldrig kommer att bli kompisar!
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-16, 10:57.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Jag prövade i går med litet Vision fluor carbon som jag fick låna att försöka para ihop med Stroft GTM nylon. Icke! Det hårdare f.c. materialet kröp av nylonet som om den hade varit oljat när jag gjorde kirurg knuten. Och Stroft nylonet, såg precis ut som Guideline sade, en telefon sladd i spiral. Och jag fick ytterligare en bekräftelse på att fluor carbon och jag aldrig kommer att bli kompisar!
                    Japp! Ingen höjdare att knyta ihop nylon och fluorocarbon, därför kör jag med tafsring

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    176 visningar