Optimal WF lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optimal WF lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Optimal WF lina

Då var hemma igen efter en veckas intensivt fiske

För andra året fiskade jag med mitt HiLevel Classic 9´1 #5-6 och jag är så otroligt nöjd med känslan i detta spö, framför allt vid drillning av fisk. Då känns det verkligen inte som ett spö i den klassen.
    Möjligen beror det på att jag aldrig fiskat med dem riktiga dyrgriparna men i alla fall...

Åter till min fråga; är det någon som kan föreslå den optimala linan till detta spö. Snål som jag är så kör jag oftast med Dan T 2:a sort. linor men tänkte nu försöka välja en optimal lina för ett bättre kast till spöet.

HiLevel själva säljer Teeny-linor så förmodligen finns det väl en "kandidat" bland dem men är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter om detta?
    /Daniel

Rio Gold !

Kommentera

Håller med Wadman. Välj en klass 6 då.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för goda råd.

#6 låter bra. I dag har jag en DanT 5:a och den upplever jag som lite för lätt.

Är Rio Gold en rätt vägd och klassad lina?

För man ska nog absolut inte tynga ner detta spö med tyngre lina än en rätt klassad 6:a. Känslan jag har är att spöt trots klassningen 5-6 är klart mer en 5:a

Kommentera

Spöet är klassat 12-15 gram. Rio Gold är ganska tung, wf5 klump 14,3m/14,77 gram, wf6 klump 14,6m/17,24 gram. Hade nog kört på femman om jag varit dig. Inte roligt om en longbelly är för tung. Är ju lite vitsen med linan, att kunna hålla mycket i luften vid behov

Kommentera

Vill du ha en mer exakt klassad long belly? Ta en Sameo Python i så fall? Både deras spön och linor håller AFTM klassningen bra.
            Det kan man inte säga om många spö och lin tillverkare i dag tyvärr. Sameo, har en bra kvalitet på sina grejor.

Kommentera

Jag har även ett Sameo Classic #6 i arsenalen med tillhörande lina. Viper WF#6 och den har jag testat på detta spö. Jag kastade inte vidare bra med den så jag gick tillbaka till den lättare #5:an (men det beror nog troligen mer på min teknik än mtrl.)

Det kan nog luta åt en Python i #5... en bra idé till ett bra pris. Då är bara frågan hur bra jag kan hantera en longbelly...

Kommentera

Longbelly linor, är det litet lugnare tempo att kasta med än en ordinär WF med runt 10 m klump. Nästan liknande beteende i luften som med en DT lina. Var bara medveten om att du måste ha mer av linan utanför topp öglan på spöt när du börjar vifta.

På det hela taget är en longbelly lättare att jobba med. Och landar mjukare och med högre precision än vanliga WF linor också.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-19, 11:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av eber Visa inlägg
                  Jag har även ett Sameo Classic #6 i arsenalen med tillhörande lina. Viper WF#6 och den har jag testat på detta spö. Jag kastade inte vidare bra med den så jag gick tillbaka till den lättare #5:an (men det beror nog troligen mer på min teknik än mtrl.)

Det kan nog luta åt en Python i #5... en bra idé till ett bra pris. Då är bara frågan hur bra jag kan hantera en longbelly...
                  Har kastat med Vipern också och den funkar, men tycker den är trög. Ingen lina jag skulle köpa. Har inte testat Python, men bör ju vara klart bättre, för det är ju många som gillar den. Tycker precis som Jock att longbellylinorna är mer lätthanterliga än kortklumpade linor. Klart stabilare, smidigare att kasta med och lättare att få fina presentationer.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  552 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  176 visningar