Uppgradering utav flugfiske utrustningen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppgradering utav flugfiske utrustningen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

O.k.

Men då bör du ju hinna få paketet innan helgen iaf.

Ja, det blir nog en och annan fluga bunden här i slutet av veckan och säkert ett par stycken under helgen också.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Låter härligt
      Ska också ge mig på att försöka binda lite flugor hade jag tänkt, har dock inget material hemma och inga pengar kvar nu så får vänta till nästa månad innan jag börjar "binda hemma".

Kommentera

O.k. Det kan man ju förstå med tanke på de nya investeringarna i utrustning.

När det blir dags att skaffa bind grejor? Då kan du ju höra av dig så ska jag försöka guida dig rätt i den djungeln.

Kommentera

Jag köpte ett "börja binda egna flugor" paket i våras så städ osv har jag redan, har lite material också, men vet inte riktigt vilka flugor jag kan binda mer än "streaking caddis, E-12 och wolly bugger med de materialet, + att de har gått åt en del till att lära sig binda nåt sånär också :P

Nästa månad hade jag tänkt köpa hem lite mer material och börja binda på allvar, slänger iväg ett pm till dig när de är dags att börja köpa hem saker då tips är alltid välkomna.

de är setet jag köpte och jag tycker de fungerar alldelles utmärkt faktiskt

Kommentera

Förutom de flugor du nämnde så kan du binda en del annat av det materialet du redan har. Haröre nymfen t.ex. Och "Långt ned i halsen" = torrfluga med litet rött garn ( om du har eller kan skaffa lätt?) som en kort stjärt. Påfågel kropp och en vit poly vinge + brunt hackle, lindat parashute som på Klinkhammer flugorna. Pheasant tail nymph är en annan. Påfågel nymfen. Som bara är en cigarr formad kropp med litet koppar tråd under herlet som förtyngning.

En streamer med 2-3 varv crystal chenille som börjar längst bak vid krok böjen och framåt, och så resten av kroppen svart chenille + en ganska fet och svart marabou vinge som sticker ut ca. 2 cm bakom kroken.

Black and Peacock Spider = Bullig påfågel kropp och ett par varv svart tupp med långa strån framtill. Stråna ska räcka ca. 1 cm bakom själva kroken. På vanlig flug krok 12 - 14. #16 tror jag inte att du fick med i kitet?

Bara att höra av dig när du ska handla.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-10, 21:06.

Kommentera

Oj, där ser man hur lite man egentligen vet
              Då får jag nog ta och försöka mig på några av dom du nämnde imorgon, ska ju vara regnigt imorgon också tydligen :/
              håller tummarna för bättre väder på torsdag, lite duggregn kan jag väl tåla men stog ute i ösregn för ett par helger sen och de undviker jag helst att göra om.

Kommentera

Du lär dig med tiden. Jag har ju många års försprång på dig.

Jo i morgon så ser det ut att bli ett bra flugbindar väder.... på gott och ont. Men får inte bli det på torsdag!!!

Man får väl säga som någon klok sport fiskare sade. " Det finns inget dåligt väder. Bara illa rustade fiskare."

Men även om man har vind och vatten täta justa fiske kläder, så är det ju ändå inget nöje att stå i häll regnet och veva med spöt precis.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-10, 21:22.

Kommentera

precis, de är väl ingen fara att stå i regn egentligen men humöret och tålamodet är väl inte riktigt på topp när de öser ner, tyvärr.

Det blir till att besöka farmor imorgon, hon har gott om röda och andra färger garn för den delen också!

Kommentera

Sant det!

Testa även med någon garn bod eller sytillbehörs affär. I deras rea lådor, brukar man kunna hitta mycket flug bindar godis till kroppar på div. flugor. Svarta, creme', gröna, bruna och grå garn i olika nyanser är alltid användbart och oftast billigare än i flug bindar butikerna.
                    Typ stopp garn och lurvigt mohair garn är snus fint!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-10, 21:31.

Kommentera

Min moster har faktiskt en sy-ateljé som jag tänkte titta inom i veckan, ska även gå på Hästveda marknad och hon bor ju där så kaffet är redan inplanerat! så de passar ju jättebra att fråga henne om garn och sånt då.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      177 visningar