Uppgradering utav flugfiske utrustningen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppgradering utav flugfiske utrustningen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Uppgradering utav flugfiske utrustningen!

Hej!
    Förra året köpte jag mig ett "nybörjarset" i vår lokala fiskebutik, detta var utav märket "Shakespeare odysse" eller något sådant men eftersom man inte visste så mycket så slog man till direkt eftersom flugfisket lockade så mycket.
    Såfort jag lärde mig kasta någorlunda så var jag fast, flugfiske är de fisket jag vill ägna mig åt och känner att de är dags att köpa lite nyare och finare saker nu.

Just nu står det mellan:

och

Eftersom jag fortfarande anser mig själv vara en nybörjare så kommer jag försöka ligga inom denna prisklass. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilket set jag ska beställa så jag behöver lite proffs hjälp!

Tack på förhand
    /Per

Ganska dött lopp kvalitets mässigt mellan dessa. Men Kispiox kommer med Guidelines gamla beprövade Reelmaster rulle ( Dock ej att förväxla med den dyrare Reelmaster LA) Så den rullen kan du hitta reserv spolar till när du behöver en sjunk lina sedan. Det kan du inte med Vision rullen. Iof. så kan man köpa en Okuma Airframe ( modell 4/6 ) hos Dan Tackel i stället. Blir litet billigare än reserv spolen för Guideline Reelmaster rullen om du väljer Vison Keeper kitet?

Sammanfattningsvis, kan man säga att du kan låta det bästa priset och / eller det mest tilltalande utseendet avgöra det hela.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-09, 17:23.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Usch detta gjorde inte valet lättare precis, men jag förstår hur du resonerar, de är just rullen på kispiox setet som har fått mig att titta närmre på de, de är ett väldigt billigt set + att där finns en bevisat bra rulle.
      Där finns ju ingen vidare information till keeper setet, står ingenting om rullen eller vad för lina som medföljer, sånt kan lätt få en lite smått osäker.

Dedär med sjunklina har jag inte ens funderat på än eftersom jag är "nyförälskad" i att fiska med torrflugor x)

Kommentera

Nej, det är lätt att fasta i valet och kvalet det har jag full förståelse för.

Vision, brukar liksom Guideline hålla sig till sina instegs / nybörjar linor i de billigare kiten.
        Så i Visions fall är det en Attack, WF lina. Ligger i lös pris på ca. 350:-
        En helt o.k. nybörjare lina i mitt tycke.

Jo, torrfluge fisket är ju den roligaste flugfiske varianten helt klart. Men väldigt tidigt och mycket sent på säsongen, liksom när det är mycket varmt i vattnet. Då blir man tvungen att plocka fram sjunk linan för att komma ned till fisken. Samma sak gäller i strömmande vatten. Men då med tillägget även när det har regnat mycket och ån eller älven går hög.

Men annars klarar du dig gott med en flyt lina fram tills efter de första 2 st frost nätterna iaf. i år.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-09, 17:41.

Kommentera

Ett annat sätt är ju att plocka ihop ditt egna kit. Exempel :

Spö: Guideline EXP 4. 9 fot #5 http://www.wittlock.se/sv/utrustning...4-flugspo.html

Rulle: Vision Deep. modell 56. http://kamms.jetshop.se/vision-deep-...260-c-193.aspx ca. 200:- billigare här än på andra ställen.

Deep rullen, är det lätt att hitta extra spolar till.

Lina: Dan Tackel 2:a sortering WF6 flytlina = till ett klass 5 spö.

Och sedan 50 yards = 45 m 20 pund backing och några 9 fot nylon tafsar med 0.18 och 0.15 spetsar. Dan Tackel, har Northern backing billigt som är o.k.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-09, 17:56.

Kommentera

Just nu lutar de åt guideline, är lite halvskeptisk till rullen i keeper setet, eftersom där inte finns någon direkt information om den.

Kommentera

O.k.

Ja som sagt. Det är ju Visions billigaste kit rulle. Finns ingenting just skrivet om den. Guideline Reelmaster, säljs ju även löst. Så det borgar ju för att den är av bra kvalitet för den pengen = runt 750:-

Kommentera

Missade helt ditt inlägg om att bygga ihopa ett eget set, de är ju alltid ett alternativ, tack ska du ha för hjälpen, jag får fundera en stund på alternativen

Kommentera

Det är lugnt. Fundera ett tag du. Det brukar bli bäst om man skyndar långsamt.

Egentligen vore nog det bästa om du kunde ta dig till en butik där de har dessa alternativ så att du fick tillfälle att känna på vart och ett av dem.

Varsågod.

Kommentera

Nu svarar jag inte på din fråga, men som nybörjare valde jag en annan (bisarr) approach...
                    Jag köpte bra grejer direkt. Jag körde inte ens nybörjarkit eller testkurs, men jag var också 99% säker på att flugfiske skulle vara min grej. Det har visat sig vara rätt förutspått med råge, då det känns extremt ointressant med spinn och annat efter att ha fångat fisk på fluga...
                    Du har ju redan kört ett nybörjarset, så varför inte titta på lite vassare grejer direkt? T.ex. rulle är en sådan sak som man kan slita på i åratal om man köper bra grejer. Spö är lite annorlunda eftersom det är så extremt olika egenskaper på olika spön, så där kan man kanske ta det lite lugnt i början.
                    Mina råd bör väga lätt eftersom jag inte vet mycket om flugfiske, men samtidigt vet jag att är du tillräckligt seriös med "vanligt" fiske kommer en lite tyngre investering i flugfiskeprylar bara kännas gött i retrospekt!
                    Avslutningsvis slår jag ett slag för Galvan Torque: har pillat lite på olika märken, och Galvan är stenhårt om man jämför pris/prestanda!

EDIT: köpte rullen från USA med enbart bra erfarenheter i efterhand. PM för info!
                    Senast ändrad av Gäddmördarn; 2012-07-09, 18:39.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    176 visningar