nybörjar kit. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nybörjar kit.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nybörjar kit.

Hej. Jag hade tänkt att dyka mig in i flugfiskarens värld. Som jag har förstått är detta en hel vetenskap med olika klass på spön, linor, tafsar, backing osv.
    Jag är precis nollad inom just flugfiske då jag bara fiskar med multrirulle och haspel.

Nu till trådens syfte. Jag vill helt enkelt ha hjälp med att köpa ett nybörjarkitt till öring/regnbåge.
    Skriv gärna hur jag ska tänka när jag köper flugor och liknande.
    ja, allt som har med flugfiske att göra.
    hur mycket ska jag spendera på mitt första flugspö?

Det finns säkert en uppsjö av liknande trådar men det är lite mer givande att få svar på sin egna tråd!

Tack på förhand / Markus

Beror lite på budget men lägger 2 fina "billiga" men jäkligt fina kit som man kan "bygga" vidare på.

Klass 5 kan vara bra till det fisket du beskriver.

Kommentera

Jag kan tänka mig att lägga upp till 2000 för mitt första kit. Tack för svar nerylf

Kommentera

Ursprungligen postat av Helsing91 Visa inlägg
        Hej. Jag hade tänkt att dyka mig in i flugfiskarens värld. Som jag har förstått är detta en hel vetenskap med olika klass på spön, linor, tafsar, backing osv.
        Jag är precis nollad inom just flugfiske då jag bara fiskar med multrirulle och haspel.

Nu till trådens syfte. Jag vill helt enkelt ha hjälp med att köpa ett nybörjarkitt till öring/regnbåge.
        Skriv gärna hur jag ska tänka när jag köper flugor och liknande.
        ja, allt som har med flugfiske att göra.
        hur mycket ska jag spendera på mitt första flugspö?

Det finns säkert en uppsjö av liknande trådar men det är lite mer givande att få svar på sin egna tråd!

Tack på förhand / Markus
        Åk ner till Fiskegiganten i Malmö på Lundavägen. De säljer ut en Okuma rullle för 600 spänn som är riktigt bra. Prova sen ett Vision spö 1200 kr. Och lägg sen pengar på en bra lina. Rio tex. Då får du grejor för 2500 kr som är så bra att för 15 år sen när jag flugfiskade sist hade man fått betala 7000 kr för motsvarande grejor. Prylar under 3000 kr idag är otroligt bra att det säljs inte mycket som är dyrare.

Kommentera

Är själv ny på flugfisket. Så med den lilla erfarenhet jag har och vad jag har läst mig till så kan man välja vilket man vill av dom stora märkena som Vision, Guideline , Loop och Scierra. När det gäller flugor så ta en färdig ask på flugor.se typ favoriten eller rengbåge så har du ett bra basutbud. Sen är det bra att köpa några extra tafsar i dia. 0,18 och 0,16 en tafsklippare även polaroid glasögon är bra att ha. En bra och billig väst finns på biltema för ca 170 kr såkan man nog inte köpa bättre väst (det finns så mycket annat att lägga pengarna på i början har jag märkt)
          Om det är något som jag har glömt så kommer nog snart jock scott till våran räddning

Kommentera

Jock Scott är gurun. Ta en genväg och lyssna på honom. Det gjorde jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av bosse.w Visa inlägg
              Är själv ny på flugfisket. Så med den lilla erfarenhet jag har och vad jag har läst mig till så kan man välja vilket man vill av dom stora märkena som Vision, Guideline , Loop och Scierra. När det gäller flugor så ta en färdig ask på flugor.se typ favoriten eller rengbåge så har du ett bra basutbud. Sen är det bra att köpa några extra tafsar i dia. 0,18 och 0,16 en tafsklippare även polaroid glasögon är bra att ha. En bra och billig väst finns på biltema för ca 170 kr såkan man nog inte köpa bättre väst (det finns så mycket annat att lägga pengarna på i början har jag märkt)
              Om det är något som jag har glömt så kommer nog snart jock scott till våran räddning
              Håller med föregående talare.

Vill bara tillägga att köp inget nybörjare, flugspö kit dyrare än max 2000:- Skaffa dyrare grejor senare efter några säsonger när du vet vilka egenskaper du vill ha ut av dina prylar....Om du känner att du behöver uppgradera dvs.?
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

okej det låter ganska vettigt Jock Scott. men en 1500 är väl lagom?
                tack för alla svar.

Kommentera

Ja, ca. 1500 - 1600:- låter ju som en lagom slant att lägga på ett första kit.
                  Här har du ett helt o.k. start set till ett lågt pris annars: http://www.jakto.se/fiske/flugfiske/...s-56-6964.html

Kostar ju normalt 1500:- Och då kan man ju säga att du får en liten slant över på 1500:- budgeten att köpa annat små plock du behöver till fisket i stället.

Biltema, har ju en nice midjeväska för 299:- t.ex. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Vask...Outdoor-37088/ Ett par pin on reels / retraktorer till den, och den är färdig att använda för flug fisket. En sådan väska är ju betydligt trevligare att ha på sig än en väst om sommaren. Och dessutom någon 100 lapp billigare.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-25, 15:29.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  534 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  173 visningar