gädd dängare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gädd dängare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gädd dängare

Tjenare!

det är så att jag tänk att skaffa mig ett flugspö att fiska efter gädda med.
    har fiskat endel fluga efter aborre, regnbåge och öring så mindre spön har jag handskats med.

har ni tips på utrustning som inte springer iväg alltför mkt i pris(3000) så vore det tacksamt

ska man satsa på ett färdigt kitt med allting eller ska man köpa lösa delar?
    jag har stora rullar som jag ärvt så de har några år på nacken men ser charmiga ut tycker jag de har använts för laxfiske i canada/alaska, kan de återanvändas eller ska de stoppas in i kartongen igen ?

vill kunna kasta ut även de ganska stora gäddflugorna.

MvH
    kristofer

Hej!

Eftersom du redan har rullar som borde tåla trycket bra. Kolla bara att broms verkan är jämn och att det inte glappar mer än någon mm mellan spolen och rull huset när du vevar? Är rullen o.k.? Så räcker det ju med att köpa ett #9 spö och 9 fot långt + en juste Gädd lina typ Vision Big Mama t.ex. + en spole 35 pund backing och Gädd tafs / tafsar med wire spets.

Det här spöt är ju inte dumt och kostar inte skjortan heller: http://www.jakto.se/fiske/flugfiske/...act4-4039.html

Tyvärr hade inte Jakto Gädd flug tafsar.

Men här har du en vettig sådan från Sameo: http://www.flugor.se/

flugor.se, har även en fylld Gädd flugask som heter Krokodilen.

Är rullarna kass? Så har du ju Vision Deep rullen 9/10 modellen som är helt o.k. för den slanten. http://www.dan-tackel.com/1339/deep

Alternativt köpa ett Guideline Epik Pike kit då:

Vision Fly swivel, gör det lätt att byta fluga: http://www.fishline.se/vision-fly-sw...roducts_id/632
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-19, 09:38.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

tjenare

tack så jätte mkt för tippsen, fly swivel såg riktigt smidig ut.
      ska gå igenom alla rullarna och se vilka av dem som är ok. vet att några av dem kan vara alldeles förstoro då de är till 2 handsspö och ser ut som en gammal plåtfälg men några va modell lite mindre iaf

Kommentera

Hej!

Varsågod. Bara kul att kunna vara till litet hjälp i utrustnings djungeln.

Jo, Fly swiveln, är bra. Och gör även att du inte behöver trixa med ögla eller korta ned wiren för varje flug byte.

Tips. Om de "plåtfäljs rullarna" är i skick i övrigt? Så kan du ju alltid försöka sälja dem på Edge flugfiske forumet. Där finns det alla gånger folk som samlar på gamla flug rullar. Eller iaf. kan du få en uppfattning om vad de kan vara värda?

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-19, 10:11.

Kommentera

sådana "plåtfälgsrullar" kan du ha stor nytta av om du råkar få en större pigg gädda på kroken, 10kg ursinnig gädda med en krok i gapet ska inte underskattas, kan göra rejäla rusningar och då vill man ha bra rulle som tål detta.

Lägg upp en bild på rullen här så får man se vad det är för nått, vem vet du kanske sitter på en rulle som inte får gå tag på längre och kvaliten är av top skicktet.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

jepp är på semester hemma hos mor och far just nu men såfort jag kommer hem efter midsommar ska jag slänga upp lite bilder på dem kanske kan va en raritet

Kommentera

Står det Hardy eller Orvis på någon av rullarna? Då sitter du nog på en rätt bra slant.
              Finns ju iof. en del andra s.k. prestige märken som även de kan betinga en fin summa.

Ska bli kul att se de där hamster hjulen.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-19, 11:47.

Kommentera

Act4 är ett skönt spö som kastar bra.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Alla som jag pratat med som använt ett big daddy från vision rekommenderar det starkt. Även jag som är relativt ny inom flugfisket tycker att spöt är något i hästväg. Har ägt det i en vecka nu och är så otroligt nöjd med mitt köp. Har fiskat ca 10 timmar med spöt och inte hittat några brister förutom att spöholkarna kan glida ur lite väl lätt, dock enkelt fixat med lite eltape.

Min svärfar som flugfisket sedan barnsben och testat det mesta inom flugfisket tycker att big daddy är det absolut bästa spöt/linan han har testat. Gör enkelt långa kast med tunga flugor i blåsiga förhållanden. Det övertygade mej.

Jag köpte mitt big daddy kit på fishline.se, ligger på 3195 för hela kittet. Spöt fanns att hämta på Konsum efter knappt 20 timmar. Har oxå fått bra och snabba svar på mail så jag rekommenderar stark fishline.

Vision deep rullen som kommer med känns gedigen. Inget speciellt med den men funkar bra till ändamålet.

Har testat klass 9 modellerna i 8,4 respektive 9 fot. Skillnaden är att 8,4 är något lättare, mjukare och tunnare än 9an. Men är ingen större skillnad i övrigt. Jag valde 8,4 pga att det är lättare och mjukare och jag gillade det bättre helt enkelt. Dock så kändes 9 fotarn lite lättare att kasta mot vinden med.

Hoppas mina ord övertygat dej. Haha låter som någon jävla säljare men är bara egentligen sjukt nöjd, tror jag du oxå blir med big daddy om du skulle köpa det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Står det Hardy eller Orvis på någon av rullarna? Då sitter du nog på en rätt bra slant.
                    Finns ju iof. en del andra s.k. prestige märken som även de kan betinga en fin summa.

Ska bli kul att se de där hamster hjulen.
                    jag har en en gammal hardy rulle på ett loomis spö som jag använder när jag fiskar fluga efter regnbåge visste inte att de va någe speciellt men gammalt är de och funkar kanon och de andra grejerna kommer ifrån morfar de med så kanske kan va något bra om man har lite tur

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar