Nytt flugspö.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt flugspö....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt flugspö....

Sitter & tittar på blocket, lite sugen på att köpa ett lite värre/bättre spö någon som har nå bra tipps på en hyffsad kast kanon klass 6-8 då jag till 90% fiskar mindre öring & regnbåge upp till ca 3,5-4 kilo i max vikt.

Dessa tre annonser har jag kollat på men jag vet inte vilket som är bäst av dom!

http://www.blocket.se/skaraborg/Loop....htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Loop....htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Flug...=11&w=1&last=1

Vore tacksam för lite hjälp då jag är ganska ny på flugfiske & märken fast jag fiskat fluga till och från i 20 år..

/MVH Micke

Hej!

När du säger Regnbåge och Öring? Menar du Regnbåge och Havsöring då? Eller båge och stationär brun Öring? För HÖ på kusten är ju ett klass 7 eller 8 helt o.k. Men för bågen och stationär Öring är det overkill. Där är det vettigare med ett # 5 och 9 fot.

Är det ett snabbt och topp aktion spö du vill ha? Eller mer åt medium snabbt och aktion ned i halva klingan?

Max budget?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-17, 19:39.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Som sagt har inte en aning om aktion på flugspön, får nog gå in en butik & fråga lite, men en 5-6 blir det iaf pris på begagnat ca 1000-2000 beror lite på vad man hittar för märke.

Kommentera

Då tycker jag att du ska ha ett medium snabbt och som böjer sig ned i halva klingan ungefär. Det brukar passa de flesta.

Kolla följande: Guideline LeCie, Gudeline LXPe, Vision Nite och RST spön förslags vis. Men hör dig för här: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/

Där kan du säkert hitta någon som har en trevlig pinne att sälja till dig.

Edit. Här har du ett nytt Vision Nite. 9 fot # 5 för 1995:- Ligger annars på runt 2.300:-

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-17, 20:59.

Kommentera

Här en bra beskrivning av de olika klasserna, skrivet av ken på sameo.

" klass 1 till sex...lätt fiske med lätta flugor och tunna tafsar.
          klass 6 till 12, tungt fiske med tyngre flugor och grövre tafsar...
          klass 6 i mitten, nämns två gånger..klarar lite av varje...OK?

så jag vill bara säga så här:
          OM man följer aftm systemet blir svaret enkelt:

klass 1-3, extremt lätta linor för extremt lätt fiske, med mycket lätta småflugor och supertunn tafs...inget för regnbågssjön!

Klass 4..mycket lätt torrflugefiske och nymffiske, med småflugor. och tunn tafs OAVSETT hur snabbt eller djupt det böjer sig.

klass 5; torrfluge och nymfspö..klarar iofs mycket lätta streamers oxå som t.e.x mickeyfinn och badger, inte ämpligt med tyngre flugor...

Klass 6: allroundspö som klarar både torrfluga, nymf och lite förtyngda streamers som nobblers osv. Den klassen rekomenderar jag alltid till RB fiske!

Klass7, lätt kustfiske och streamerfiske, lämpar sig inte för tunna tafsar och torrfluga utan ett lite grövre spö för storöring och havsöring...lite för klent för stora gäddflugor.

klass 8, kustspö för grov havsöring, grov gädda och lätt laxfiske

klass 9, gäddspö och lätt saltvattenspö, passar bra för laxfisket i mindre älvar

klass 10 enhands saltvattenspö för grova snabbsimmare och Lax, samt 2 hands laxspö

klass 11-uppåt, 2 hands laxfiske.... enhands: tarpoon & kingfish...extrema saltvattens fiskar! och enhands laxfiske...nu väger linan nästan 40 gram på 30 fot...tunga grejjer...

Detta är en generell rekomendation enligt aftm systemets tanke...

FAST det har inget egentligen med hur grov fisk man fiskar, utan hur stora tunga flugor som måste vändas över eller, hur delikat presentation och tunn tafs man har....
          vikten på linans 30 första fot bestämmer vilken klass linan får...
          och det är LINANS klass som bestämmer spöts...
          passar en klass 5 lina på spöt?, OK DÅ ÄR SPÖT ett klass 5...OAVSETT om det står 2 eller 8 på spöt. "

Senast ändrad av Wadman; 2012-06-18, 05:06.

Kommentera

Har lagt undan ett Sage VPS 10" #6 fanns på blocket för 1500 nypris ca 3800 :--- bor bara 1,5 mil från säljaren..

Den blir kanon till mindre öring & regnbåge

Kommentera

Grattis till en riktigt fin pinne till ett grymt bra pris!

Det kan du ha ända tills att du ska in på hemmet.

Kommentera

Haha det är väll iaf 40 år dit då har jag nog bytt spö & rulle 10-15 ggr ...

Kommentera

He, He he! Ja, antagligen, så har du hunnit med ett antal utrustningar tills dess. Inte många flugfiskare som varit med ett tag som inte har en garderob eller skåp knök fulla med div. utrustning.

Lätt att bli en Ekorre och börja samla på hög som fiskare.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  552 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  177 visningar