DT lina funderingar för stilla vatten fisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

DT lina funderingar för stilla vatten fisket.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• DT lina funderingar för stilla vatten fisket.

Har faktiskt börjat revidera min uppfattning om att WF / longbelly linor verkligen är det bästa valet kontra en DT flyt lina för nymf och torrfluge fisket i stilla vatten en del.

Den sista tiden så har jag test fiskat rätt ofta med en DT lina i ett P&T vatten. Visst, faktum kvarstår ju fortfarande att den inte är lika snabb att skjuta som de linor som har klumpen i ena änden. Men behöver man verkligen ha så förbaskat bråttom att skjuta ut linan frågar jag mig?

Jag har då inte märkt att den litet långsammare DT linan gör att jag inte hinner dit där fisken visar sig inom en rimlig tid i alla fall. Och jag tycker mig inte ha fått mindre med stigningar till flugan heller pga. av detta lin byte när jag kastat på vakande fisk.

Det finns ju uppenbara fördelar med DT linan även i stilla vatten har jag märkt.

1. Du kan smyga ut en torris eller nymf till en försiktig firre på ett helt annat sätt än med de andra linorna. Den mycket långa "front taperingen" på en DT hjälper säkert till här.

2. Det är lättare att få ett fint "sträck" på tafsen. Följdaktligen, blir då presentationen av flugan också bra och mer precis.

Något som många som fiskar i strömmande vatten mycket med DT linor har noterat, inklusive undertecknad när jag fiskar Bäcköring.

3. Det är något lättare att hålla en lång lina i luften.

4. Du kan förflytta din lina och fluga i sid led med ett enda luft kast från ett annat läge på vattnet även på ganska långa lin längder enklare och bättre än med en WF.

5. Och så den gamla sanningen att en DT roll kastar bättre. Och att du bara vänder på linan på rullen när den ena lin änden visar tecken på att ha blivit litet sliten.

Jag ska fiska på med DT linan och se om jag fortfarande tycker i slutet av säsongen att jag kan hänga upp mina WF och Longbelly linor på en spik i garderoben permanent?

Men jag ska än så länge inte säga något om hur kombinationen DT lina och en större streamer fungerar? Det har jag inte prövat. Men känner en viss tvekan måste jag säga.

Någon här som har prövat detta?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-12, 11:23.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

3, det är mycket lättare att hålla lång lina i luften, om den inte är för lång men ofta så kan man hålla betydligt längre än man tror.

Tror inte att du får några större problem med streamer, se till att få upp hela linan ur vattnet och sträck ut linan innan du börjar kastet. Ev kanske det kan vara ide att korta ner tafsen.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Du har säkert rätt i detta med att hålla en lång lina i luften. Har än så länge inte behövt att drämma på några kast över 20 m.

Jag ska testa med typ en Zonker när det är dags för sådana lur djur igen. Just nu vill jag inte fiska streamer alls om jag kan undvika det?

Tack för tipset!
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-12, 19:21.

Kommentera

Nu börjar jag att ha fått in kast timingen för DT lina per automatik riktigt bra. Och jag trivs mer och mer med denna lin typ.
        Grymt trevligt att kunna ta det litet lugnare med lång lina i luften.

Men precis som med en longbelly lina, så får man ha en hel del av linan utanför topp öglan när man påbörjar kastet.

Kanske det gamla nybörjar rådet som gällde när jag började flugfiska att starta med en DT fortfarande är något man bör överväga när man börjar att lära sig att kasta?

Det är kul att på sätt och vis åter upptäcka gamla beprövade grejor.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-16, 11:41.

Kommentera

värst va nyfiken man blev på att testa dt lina !
          någon hyfsaqd bra budget DT-lina du kan rekomendera?

Kommentera

Ursprungligen postat av fadexer Visa inlägg
            Vad jag förstått så är det inte så många som tillverkar DT linor.
            Scientific Anglers gör bra DT-linor. Air Cel är en bra budgetlina, kostar runt 350:-.
            Själv kör jag med Scientific Anglers Supra DT. Min nästa lina blir troligtvis någon ur SA Mastery-seria, kanske Mastery Trout som jag hört positivt av. Men så kostar den också runt 700:-

Kommentera

Nästan alla tillverkare/märken har DT linor ( SA, Rio, Teeny, Airflo, Cortland, Snowbee, Vision etc + en massa billigt smäck ). Finns dessutom hur många olika taperingar som helst att välja på. Vision har ju tom en de kallar DDT, med olika tapering i ändarna. Dessvärre lika mycket djungel bland DT som WF Har fiskat en del med DT linor, men tycker väl longbellys är mer allround och passar fisket jag bedriver bättre.

Kommentera

Ursprungligen postat av fadexer Visa inlägg
                Dan Tackels 2:a sortering duger gott. Har t.om. gått ned med 10:- nu

Har du ett klass 5 eller ett sådant märkt # 5/6? Välj en DT 5:a Om det inte är ett Loop spö vill säga? Då en DT 6.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-16, 21:51.

Kommentera

Nu har jag definitivt lagt WF och longbelly flyt linorna i mal påse.

Trivs vansinnigt bra med DT linan! Och när jag nu har stått och tittat på vana flugfiskare som jag känner. Då har jag noterat att WF linorna landar märkbart sämre. Faktiskt sämre än jag självt uppfattade när jag använde sådana linor. + att de killarna får hålla en högre kast frekvens på längre lin längder än vad jag får med en DT. Skjut förmågan hos en DT kan man inte klaga på direkt heller.

Visst, går man från en WF / longbelly till en DT? Då tar det ett tag innan man lärt sig tima om kasten. Men sedan går det fint som snus.

Men när det kommer till intermediate och sjunk linor? Då vill jag fortfarande ha en WF eller L.b. lina eftersom jag misstänker att en DT dito sjunker mer på mitten av linan än med spetsen först p.ga. klumpens placering.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-06, 11:32.

Kommentera

Kan nog tilläga en "att tänka på" i denna tråd. Fiskar man i mindre älvar och åar så är longbelly och DT ingen hit. Korta kast va struligt att få ut utan att vifta som en dåre innan klumpen började. WF vart mycke trevligare att ha i mindre vattendrag när man vadade. Men i större älv och tjärn så fungerade longbelly linan kanon och kan tänka mig att DT linan funkar ännu bättre när man skall få lite längd på kastet.

Som exempel så funkade min longbelly kanon i västerdalsälven då man kunde kasta längre kast, men mindre vatten drag och vissa ställen i görälven var det mindre skoj men det gick, då hade jag velat haft en skjutande WF lina istället.

Alla linorna har både för och nackdelar, gäller att hitta den som funkar bäst för den typen av fiske man skall ha den till. Eller så skaffar man x-tra spolar med olika lintyper för olika fiske situationer.
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    176 visningar