Nybörjarvarning: backingtrassel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarvarning: backingtrassel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarvarning: backingtrassel

Tjo!

Vill bara varna nybörjare (som jag) att ta en titt på hur linan är spolad på rullen om ni köper färdigspolad. I mitt fall hade jag haft stora problem om jag mot förmodan skulle få en kämpaglad storfirre på kroken: backingen var för löst påspolad och hade skurit ned i sig själv och lagt sig "om lott" på rullen. Resultatet hade blivit att backingen i bästa fall hade hackat ut från rullen (väldigt ryckigt) och i värsta fall hade den gått tvärt av då ett par av trasslen satt rätt hårt.

Jag upptäckte detta när jag skulle rulla av linan för att applicera lite sånt där flytmedel, så ett tips kan vara att rulla av i alla fall linan innan backingen. Jag hade trassel redan på linan, men det var ganska lite i jämförelse med backingen.

Nackdelen med färdiga kitt!?

Det bästa är att göra allt själv från grunden.

Kommentera

Jo, jag köpte rullen via nätet och fick välja vilken lina och backing jag ville ur deras sortiment; jag visste dock inte att de skulle spola på den åt mig :-/

Kommentera

Trist när säljaren slarvar med sådant! Man ska ju låta backing linan löpa med litet motstånd när man spolar på. Och se till att linan vandrar från sida till sida när den hamnar på rullens spole. Man kan ju använda ena handens tumme och pekfinger som en "lin spridare" Samma gäller ju själva flug linan förresten. Jag brukar ta en tung bok eller ett antal mindre böcker när jag inte har någon bussig person i närheten som kan stå för lin motståndet. Och sedan lägger jag spolen med backing i en ask bakom boken / böckerna så att den inte far i kring så mycket. Och låter sedan linan löpa mellan sidorna i mitten av boken eller det samma i den nedersta boken i stapeln.

Brukar funka hur bra som helst.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-12, 10:26.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
        2 svar
        534 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
        4 svar
        173 visningar