Tips för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips för nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips för nybörjare

Som rubriken lyder, är helt grön när det gäller flugfiske.
    Tänkte jag skulle köpa mig spö / rulle och börja fluga nu till sommaren.
    Kommer främst använda det till fjällfisket efter röding, öring och harr.
    Vad ska man gå på för klass? #5 eller #6? Längd på spöt? 8', 8'6, 9' ?

Spanat runt lite på färdiga paket och tänkte höra vad ni har att säga om dessa:

Vision Mag spö / Vision GT rulle
    Guideline LPXe flugspö / Guideline Reelmaster LA rulle
    Vision Nite spö / Vision Koma ulle
    TFO BVK / Vision Koma rulle alt. Danielsson Orginal Dry Fly

Synpunkter på dessa set? Fördelar / nackdelar?
    Har ni andra set som ni tror skulle passa mig bra tar jag gärna emot tips.

Tack!

Det här med att rekomendera spön är ju lite lurigt. Alla har vi ju olika kasttekniker och olika temperament.
    Vissa gillar snabba spön andra gillar långsamma och dom flesta någonstans mittimellan. Alla kan lära sig att kasta med ett för personen fel spö men det blir inte lika roligt. Ofta upptäcker man det när man provar en kompis spö och upptäcker hur lätt han/hons spö var att kasta med.
    Av dom spön du har listat så är alla bra men har lite olika karaktär, alltså lite olika egenskaper.
    Man kan ju oftast köpa spö efter sitt humör, är du en lugn person som sällan hetsar upp dig så brukar ett spö med lugn aktion vara det rätta, är du däremot en som lätt blir arg och irriterad brukar ett snabbare spö fungera bäst. Det är inte alltid så men ofta. Så tänk till vad du har för temperament och kolla upp ett spö som har ett liknande.
    Lycka till.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ligger mycket i vad Guideline säger.

När jag kikar på vad du har listat så finner jag rätt dyra och för all del fina grejor som kan vara en aning overkill så här i början. Det finns ju bra nybörjar kit som har spön med en förlåtande och ganska lugn aktion. Som landar på runt 1500:- vilka duger alldeles utmärkt i början.

Tycker du ska köra på med ett billigt men vettigt kit tills du har koll på vad du vill ha ut av din utrustning för att sedan kunna krama ur maximalt av vad du får för pengarna? Och då köpa ett vassare set i stället. Det kommer ju dessutom till en del kring utrustning för ett antal 100 lappar ytterligare i längden så här i början av din bana som flugfiskare.

Här är ett sådant kit:

När uppgraderings klådan sätter in senare? Så har du ju ett bra reserv spö / kit i detta också.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-30, 23:19.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Vadare, väst, jacka, glasögon m.m har jag redan. Är bara spöt som saknas.

Kanske klokt att satsa på ett billigare men vill samtidigt inte känna, efter halva säsongen, att jag skulle ha köpt ett bättre spö direkt.

Kommentera

Det tror jag inte att du gör med detta paket. Vision, liksom Guideline vet vad de håller på med. Och även deras instegs / nybörjar grejor håller bra standard. Och det tar nog iaf. 2 säsonger innan du har full koll på kast tekniken + börjar känna vad du vill ha ut av din utrustning?
          Men vill du bara ha spö, rulle, lina, backing och tafs?
          Då finns ju även detta kit: http://www.sporting.se/item.php?pid=6520

Sländan serien är väl beprövade grejor. Och det här kitet är snäppet över instegs kitet Bäcksländan XPC som också är bra och prisvärt. Men detta är som du ser ett mycket bra pris.
          Klass 5, 9 fot då. Det enda litet tråkiga med sländan kiten är att du får köpa till backing lina och tafsar. 50 yards ( ca. 45 m ), 20 pund backing är lagom på rullen.

Och 9 fots nylon tafsar med 0.18 och 0.15 spets.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-31, 00:12.

Kommentera

Okej, kanske får tänka om och titta på tex Guideline Exp4 eller Vision Atom.

Kommentera

Gör så. Du blir säkert nöjd med något av dessa.

Kommentera

Skulle valt klass 5 i ditt läge och ett spö nära 9 fot. Tyngre om det ofta blåser hårt där du fiskar. Ju längre spön ju mer klinga att ladda. I en liten jokk hade ett kortare spö eller lägre klass fungerat utmärkt. Men för ett allround spö för dessa fiskar hade jag valt ovanstående.

Om det var backing linan som avskräckte dig så fungerar 0,40-0,50 nylon som backing och kostar inte många kronor för den bit du behöver(35-60m). Nya tafsar behöver du förr eller senare ändå. Så köp på dig ett par stycken och en lämplig lina i tip diameter att skarva på när det blivit knutar eller du bytt fluga ett antal gånger.
                Senast ändrad av Fiskarn0383; 2012-05-31, 01:10.

Kommentera

Blev rekommenderad http://www.fishline.se/guideline-exp...roducts_id/984 av en vän med bra koll. Väntar på att få hem det nu (: #6 9'

Vh/Isak

Kommentera

Exp4-spöt tycker jag är riktigt prisvärt. Kan dessvärre inget om linan eller rullen.
                    Linan är det mest kritiska tycker jag.
                    Ett ok spö och en toppklasslina är rätt medicin i min bok om man nu inte vill spendera dineros.
                    Fast jag skulle inte köpa en kass rulle. Visions enklaste skulle vara mitt minimum med tanke på bromsverkan. Vet för lite om GLs rullar för att uttala mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar