Köpte utrustning, funkis grejer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpte utrustning, funkis grejer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpte utrustning, funkis grejer?

Tjo!

Lite sent kanske, men man kan ju höra så man vet var man ligger :-)

RST Impulse klass5
    Galvan Torque-5
    Rio Gold Tournament WF5F

Ville ha grejer för öring och regnbåge framför allt

Topp grejor!

Jag är självt en varm anhängare av RST spön. Har ett Mythos blue # 5/6 och ett M3 10 fot # 4.
    Galvan rullarna är fina hamster hjul. Och Rio Gold? Say no more!

Impuls, må vara deras "billigaste" spö. Kostar ca. 1800:- nytt. Men är säkert en mycket trevlig pinne. Mitt Mythos Blue är snäppet över Impuls spöt. Och har varit min stora kärlek ett bra tag nu. M3 spöt köpte jag begagnat i gott skick för 1700:- på Edge, flugfiske forumet förra hösten. Kostar annars ca. 6000:- Litet snabbare i aktionen än Mythos, och flexar något närmare toppen. Mythos, har samma slags aktion som Impuls = Medium snabb halv aktion ned till halva klingan.

Känner absolut inget behov av att byta ut något av dessa spön. Ska ha dem på väggen när det är dags för hemmet!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-29, 21:30.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Nöjd blir jag när du säger så
      Vad menas med aktion förresten? Och skulle du säga Impuls funkar bra för en nybörjare som mig?

Kommentera

Ja, det borde du vara tycker jag. I synnerhet om du kom hyfsat billigt undan?
        Aktion = hur snabbt klingan rör sig fram och tillbaka i kast riktningen när du kastar + hur mycket den böjer sig vid belastning? Finns ju topp, halv, 2/3 dels och hel aktion ända ned i handtaget.

Om spöt funkar för dig? Jo, det vågar jag nog lova. RST spöna, kastar ju praktiskt taget av sig själva när man lärt sig timingen / hur spöt laddar? Man får ju lära in detta för varje nytt spö man köper.

Jag är ingen kast kung. Men det brukar ta 4 luft kast med mina RST spön och en Gold lina för att vräka iväg ca. 20 m utan ansträngning. Träffar man rätt med timingen, så är det en rent ruskig kick i dessa spön!

Det spöt + rullen och linan kommer du att kunna nöta på i många år om du pysslar om dem litet?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-30, 07:56.

Kommentera

Jag betalade 1300 för spöt, 1900 för rulle + lina så jag är nöjd med priset. Att grejerna dessutom kommer hålla ett tag är ju ännu bättre!

Kommentera

Mycket bra priser! Bara T 5 rullen, kostar 3.300:- här i landet. Så bara där, kan man säga att du fått spöt och linan gratis på sätt och vis, om man tänker att du skulle ha köpt rullen till full pris?

Bara att tända cigarren!

Jepp! Det är ju hög kvalitativa grejor. Så om du som sagt pysslar om dem litet? Så har de lång livs längd.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-30, 11:46.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            552 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            174 visningar