Vilket av dessa 2 spö skulle passa en nybörjare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket av dessa 2 spö skulle passa en nybörjare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket av dessa 2 spö skulle passa en nybörjare?

Hej.
    Detta verkar vara en vanlig fråga, men jag har inte hittat något bra svar så jag frågar igen.

Efter några års fiskande med farsan som flugfiskar så har jag nu fattat tyckte för flugfiske och börjat se mig omkring för en egen utrustning. Kommer mest fiska i tjärnar runt kloten/malingsbo.

Dom 2 uppsättningarna jag har kollat lite extra på är dessa.

Vilket tror ni skulle passa mig? eller har ni kanske några egna förslag?

Mvh Tobias

Hej!

Båda dessa kit är ju bra att börja med. Atom kitet har väl en aning längre "livs längd" innan du känner ett behov av en uppgradering. Men instegs / nybörjar kitet Keeper duger gott det med. Vision, gör vettiga grejor till bra priser.

Klass 5, är lagom om du tänkt dig att ha grejorna till Regnbåge, Harr, Röding och Öring? Och för all del kan man fiska Abborre med ett klass 5 kit också.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-29, 20:44.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack Göran för ditt snabba svar, blir nog åka till någon butik i helgen och känna och klämma på något av dessa 2.

Kommentera

Varsågod.

Jepp! det är bara att som sagt att klämma och känna litet på de olika grejorna och ta det som känns göttast.

De här kit spöna har en trevlig, halv snabb aktion ned till ca. halva klingan. Brukar passa de flesta bra.

Edit. flugor.se har ett par fyllda askar som är vettiga att börja sitt flug samlande med. "Jämtland - Härjedalen" asken för fiske efter Harr, Röding och Öring. Och asken "Regnbågen" för Put and Take fisket.

9 fot nylon tafsar med 0.18 och 0.15 spets är vad du ska ha till ditt fiske.
        Skaffa även ett par spolar nylon i de dimensionerna så att du kan reparera dina tafsar med hjälp av kirurg knuten vid behov. Sameo tafsarna, och nylon spolarna som flugor.se säljer är bra.

En liten s.k nagel tång från Apoteket är ett bra verktyg när du ska knipa av nylon.
        Ha en garn tofs på tafsen när du tränar. Och glasögon av något slag på dig när du har en fluga på tafsen sedan.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-29, 21:57.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
        2 svar
        634 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
        4 svar
        191 visningar