Första fisken på flugspö... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första fisken på flugspö...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Första fisken på flugspö...

Petade på en liten krabat med guldskalle och gulröda hår och slängde lite i sjön utanför huset. Först tog det 10-15 kast innan aha-upplevelsen med hur man bäst tar in linan utan att tappa kontakten helt med flugan kom. Sedan tog det ytterligare en stund innan jag hittade hur jag skulle hålla linan för att enklast variera intagningshastigheten. Sedan började det regna.

Menmen, med regnet kom huggen. Varje kast blev missad fisk kändes det som, och då sjön är full av småborre tänkte jag att det var såna som for omkring i vattnet. Icke: efter fem-sex missade napp fick jag upp en... mört.

Det blev ytterligare tre mörtar och en liten, liten abborre innan jag tröttnade på alla trassel och grejer. Eftersom kasten fortfarande är av varierande kvalitet tänker jag spendera aftonen med att studera videos och kasta på gräsmattan. Efter att vid ett kast fått guldskallen på flugan mitt i pannan känns det som en bra idé...

Men, summa sumarum: en ynka mört på spöt kändes som mitt livs fångst! Jag kan knappt vänta på att dra till stugan i Åre; om tre veckor bytes Östergötland mot sex veckor i Jämtland!

EDIT: förlåt, postade i fel forum
    Senast ändrad av Gäddmördarn; 2012-05-28, 19:59.

Grattis! Och det var ingen dålig början minsann. Mört, är erkänt snabba på att spotta ut flugor. Så då har du det i handleden så att säga. Finns nästan ingen firre bättre att träna mothugg med torrfluga på faktiskt.

Guld skalle flugor undviker jag allt vad jag kan! Dels så är de obehagliga att kasta med = rycker och knycker i luften. Och så det du upplevde att man kan självt få en smäll eller paja spöt om flugan tar illa?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-28, 19:45.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar!
      Ja, de är snabba som fan, missade hur många som helst! Var bara glad att gäddan som stod i näckrosorna inte behagade hugga... :-)

Ska skippa guldskalle om t.o.m. en erfaren fiskare som du avskyr dem. Ingen idé att göra saker svårare för sig i början. Ska ut och träna på gräsmattan nu; kändes riktigt klurigt att kasta med den flugan gentemot tussen jag hade som träningsfluga. Beror det på vikten?
      Sedan har jag problemet att linan ofta träffar spöt i bakkastet, vad gör jag för fel?

Kommentera

He, he, he! Ja, de är luriga Mört uslingarna. Nä, det var nog tur att Gäddan stod och jäste i vassen så här i början av din karriär som flugfiskare iaf.

Det berodde definitivt på vikten att du kände skillnad. Tafsen, dalar som en bly zeppelinare med guld skalle på. Man måste vara en god kastare rent tekniskt sett för att inte känna sig stressad med en sådan fluga i änden av tafsen. Jag tröttnade definitivt förr, förra veckan i hård med vind med en guld skalle Montana på tafsen. Efter hård smäll på hatten och en på handleden, så gav jag bort alla mina guldskalle flugor till en med fiskare.

Håller mig i framtiden strikt till koppar eller bly tråd förtyngda kusar som har denna tyngd under kropps materialet. De har ju denna förtyngning under bröstet och knycker och rycker mindre. Dessutom ger det mjuka kropps materialet en liten stöt buffert iaf.

Fiskar man dessutom i stilla vatten? Ja, då gör ju en sjunk lina jobbet bra utan förtyngda flugor hur som helst, om man måste ned djupt och snabbt?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-28, 20:15.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
        2 svar
        534 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
        4 svar
        173 visningar